پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 23:36

ورزش همراه با اخلاق، از انحرافات اجتماعی جلوگیری می کند/ عکس

ورزش همراه با اخلاق، از انحرافات اجتماعی جلوگیری می کند/ عکس

به گزارش سلام پاوه : حاج ماموستا قادری در کارگاه اخلاق در ورزش ویژه ورزشکاران رشته های مختلف شهرستان پاوه به اثرات ورزش سالم اشاره کرد و گفت: اگر ورزش سالم و اخلاقی باشد از انحرافات اجتماعی چون اعتیاد و کارهای خلاف و … جلوگیری خواهد کرد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه: کارگاه اخلاق در ورزش […]

به گزارش سلام پاوه : حاج ماموستا قادری در کارگاه اخلاق در ورزش ویژه ورزشکاران رشته های مختلف شهرستان پاوه به اثرات ورزش سالم اشاره کرد و گفت: اگر ورزش سالم و اخلاقی باشد از انحرافات اجتماعی چون اعتیاد و کارهای خلاف و … جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه: کارگاه اخلاق در ورزش با حضور رؤسا و اعضای هیئت های ورزشی و ورزشکاران شهرستان پاوه  روز گذشته در مسجد قبا برگزار گردید.

حاج ماموستا ملا قادر قادری ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با ورزشکاران جوان شهرستان پاوه و خوش آمد گویی به آنان، گفت: علی رغم اینکه شاید کمتر با شما عزیزان دیدار داشته ام اما همیشه برای ورزشکاران پاوه احترام قائل بوده و هیچگاه از همکاری با جامعه ورزشی شهرستان دریغ نکرده و ترقی و توفیق اداره ورزش این شهرستان آرزویم بوده است.

وی سپس انسان را موجودی خلاق نام برد و گفت: آنچه در روی زمین به زیبایی می بینید همه و همه حاصل دستان انسانهای هنرمند است، این انسان هنرمند گاهی اوقات اثری خلق می کند که گوش دادن به آن و یا دیدن آن  لذت بخش، گاهی اوقات هنری خلق می کند که مضر و گاهی اوقات هم  خالقِ هنری افتخار آمیز است .

امام جمعه پاوه آیین اسلام را منافی و مخالف هنر ندانست و  گفت: بی کتمان می گویم اسلام مخالف هیچ گونه هنری نیست مگر اینکه منافی عفت و آبرو بوده و یا خسارت جانی و مالی برای انسان ها داشته باشد؛ در اسلام هر چیزی حد و  مرز دارد و افراط و تفریط هر دو مردودند.

حاج ماموستا قادری به علاقۀ مردمان سرزمین اورامان به صدای دلنشین و صوت زیبا اشاره نمود و گفت: بیشتر از سایر اقوام، قوم کرد و بخصوص مردم اورامان عاشق صدای زیبا هستند و نمی توانیم این صدای زیبا را از آنها منع کنیم و یا جلویشان را بگیریم و محصورشان کنیم اما می توانیم برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم که  این صدای زیبا به دور از ابتذال و بد اخلاقی باشد و سبب انحراف اخلاقی نشود.

وی در خصوص صوت حَسَن به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر گرامی ما (ص) می فرمایند: « زَیِّنُوا اَلْقُرْآنَ بِأَصْوَاتِکُمْ فَإِنَّ اَلصَّوْتَ اَلْحَسَنَ یَزِیدُ فی اَلْقُرْآنَ حُسْناً » با صدای زیبایتان به قرآن زینت دهید که صدای زیبای شما قرآن کریم را بهتر به مردم معرفی می کند.

حاج ماموستا قادری صدای زیبا را دارای پیام دانسته و در این خصوص گفت: پیامبر بزرگوار ما می فرمایند: بسیاری از سخنرانی ها چون سحر انسان را جذب می کند و بسیاری از شعر شاعران به حدی با حکمت و قوی هستند که انسان را تحت تاثیر قرار می دهند. پس انسان می تواند هم خالق صوت زیبا باشد و هم خالق شعر، نثر و بیان مؤثر و هم می تواند در میدان ورزش افتخار کسب کند.

امام‌جمعۀ پاوه به جمله ای از حضرت علی اشاره نمود و گفت: حضرت علی (رض) می فرماید: «رَوِّحوُا الْقُلُوبَ سَاعَهً بَعْدَ سَاعَهً  إِنَّ الْقُلُوبَ تَملُّ کَمَا تَملُّ الْأَبْدَانُ » هر چند ساعت یک ساعت به قلبتان نشاط بدهید، چون قلب هم همانند سایر اعضای بدن خسته می شود و نیاز به استراحت دارد.

وی افزود: امام شافعی (علیه الرحمه) می فرماید: « اَلْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ اَلْأَدْیَانِ وَ عِلْمُ اَلْأَبْدَانِ » همه علوم  و دانش ها ارزشمندند اما دو علم بیشتر از همه دارای ارزش اند ۱-علمی که از دین بحث می کند و انسانها را به خداپرستی دعوت می کند. ۲-علمی که برای سلامتی بدن مفید است و به انسان سلامتی می بخشد.

امام‌جمعۀ پاوه با اشاره به اینکه سلامتی انسان تنها با ورزش کردن میسور نیست، خاطرنشان کرد: عوامل زیادی از جمله خواب کم، خوراک کم، خواب با نظم و بیدار شدن به موقع در سلامتی انسان مهم اند.

ماموستا قادری افزود: در زمان پیامبر اسلام (ص) در مدینه منوره پزشکی مسیحی طبابت می کرد؛ تا یک سال کسی به او مراجعه نکرد و بعد از یک سال به خدمت پیامبر اسلام رفت و گله کرد که گویا چون یک فرد مسیحی است مسلمانان به او مراجعه نمی کنند. پیامبر اسلام (ص) فرمودند: اینگونه نیست که چون شما مسیحی هستید به شما مراجعه نکرده اند. ما کمتر بیمار می شویم چون کم می خوریم و کم می خوابیم و این راز سلامتی ماست.

وی به دیدگاه اسلام در خصوص اخلاق در ورزش و حد و حدود ورزش پرداخت و  گفت: اسلام در ورزش افراط و تفریط را قبول ندارد و با هر ورزشی که مخالف شئون اسلام و برای دین و شرف و ناموس افراد ضرر داشته باشد مخالف است.

امام جمعه پاوه در این خصوص به ورزش بانوان اشاره کرد و گفت: خواهران محترم باید خیلی مواظب باشند و شئونات را رعایت و کاری نکنند که سبب ناراحتی پدران و مادرانشان شوند؛ ما ملت کرد اگر حتی در دین ضعیف باشیم در حفظ ناموس خود قوی بوده و ان شاء الله خواهیم بود.

ماموستا قادری سپس به اثرات ورزش سالم اشاره نمود و گفت: اگر ورزش سالم و همراه با اخلاق باشد از انحرافات اجتماعی چون اعتیاد و کارهای خلاف و … جلوگیری خواهد کرد .

وی کار مربیان ورزشی را خیلی مهم دانست و گفت: ما روحانیون برای سلامتی دین و اخلاق تبلیغ می کنیم و شما هم برای سلامتی جسم و فکر. امید است در این مسیر قدم برداشته و موفق باشید.

امام‌جمعۀ پاوه خطاب به ورزشکاران و مسئولان هیئتهای ورزشی خاطرنشان کرد: شما خواهران و برادران ، نسل جوان و آینده سازان این دیار هستید؛ اگر شما سالم باشید، خانواده ها و شهرهای ما سالم و مساجد ما خوش رونق هستند.

ماموستا قادری در پایان ضمن تأکید بر حمایت از ورزش شهرستان و تقدیر از مدیریت و کارکنان اداره ورزش و جوانان پاوه برای تشکیل این جلسه گفت: در حد توان در جهت رشد و توسعه ورزش شهرستان دریغ نخواهیم کرد.

پیش از آغاز این کارگاه رئیس اداره ورزش و جوانان و پاوه در سخنانی گزارشی از وضعیت  ورزش شهرستان پاوه را خدمت ماموستا قادری و حاضران در مسجد ارائه داد.

ادریس محمودی ضمن عرض خیر مقدم به شرکت کنندگان در کارگاه و تشکر از حاج ماموستا قادری در خصوص برگزاری کارگاه و کمک های ایشان در بحث ورزش گزارش عملکردی در زمینه ورزش شهرستان پاوه ارائه داد.

وی در ادامه در خصوص اهمیت اخلاق در ورزش نکاتی را بیان کرد.