ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 07:48

نقدی بر چگونگی برگزاری کنسرت شب گذشته روانسر / پیمان حسن‌زاده

نقدی بر چگونگی برگزاری کنسرت شب گذشته روانسر / پیمان حسن‌زاده

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : با نوشته‌ای از محمدحداد عزیزم آغاز میکنم که امروزه یکی از مهمترین اخبارهای هنری و اجتماعی، اخبار مربوط به کنسرتهای برگزاری در شهرها می باشد. طوری که بنرهای تبلیغاتی کنسرتها مدام در جاهای مختلف شهر دیده می شود. شرایط هر شهر متفاوت است. مثلا در مازندران بعضی شهرها همانند […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : با نوشته‌ای از محمدحداد عزیزم آغاز میکنم که امروزه یکی از مهمترین اخبارهای هنری و اجتماعی، اخبار مربوط به کنسرتهای برگزاری در شهرها می باشد. طوری که بنرهای تبلیغاتی کنسرتها مدام در جاهای مختلف شهر دیده می شود. شرایط هر شهر متفاوت است. مثلا در مازندران بعضی شهرها همانند آمل یا ساری دارای کنسرت های بیشمار هستند و از آن طرف شهرهای همسایه همین شهرها حتی به سختی مجوز کنسرتهای آموزشی را به خود می بیند.

از چند بعد می توان به اثرات کنسرت نگاه کرد:

 

۱- تاثیر کنسرت بر اهالی هنر و موسیقی
۲- تاثیر کنسرت به مردم عوام و روحیه شهری
۳- تاثیر کنسرت بر اقتصاد شهر

 

تایید کنسرت بر هنر و موسیقی:

 

قطعا یکی از ملزومات هر هنرمند موسیقی دیدن کنسرتهای متعدد است و بار آموزشی بسیار بالایی برای آنها دارد. البته به جنبه مخرب بودن بعضی از این کنسرتها هم باید اشاره داشت، در نتیجه یک موسیقی دان با توجه به سبک و ژانر خود و نیازمندی خود در آن حرفه تخصصی خود، باید کنسرت مدنظر خود را ببیند و بشنود.

مطمئنا آن چیزی که در غالب یک آهنگ صوتی و حتی تصویری می بینیم کاملا متفاوت با اجرای زندۀ آن در کنسرت است. در اجرای زنده صدای هر ساز بصورت کاملا مجزا و قابل لمس شنیده می شود. کاری به کیفیت اجرای آن نوازنده یا خواننده نداریم. فرض بر این است که بهترین کیفیت ارائه می شود آنگاه یک موسیقی دان آن چیزی را که بعنوان شنونده در ذهن داشت لمس می کند و از طرف، آن چیزی که بعنوان یک ایده یا اثر خودش در سر دارد را برای یک اجرای زنده، تجسم می کند و راحتتر به خروجی کار خود دقت می کند. پس حتما لازم نیست خودمان اجرا کنیم و فقط با اجرای خودمان به هدف تجربه ها برسیم بلکه می توان از تجربه اجرای زنده دوستان هنرمند روی استیج نهایت استفاده را برد. پس تاثیر کنسرت بر جامعه هنرمندان به قدری زیاد است که خلا آن را فقط و فقط همین اجراها می تواند پر کند نه چیز دیگر. پس کنسرت به بالا رفتن سطح توانایی موسیقی دانهای آن شهر می شود.

 

تاثیر کنسرت بر مردم عوام و اقتصاد و روحیه شهری:

 

بخشی از جامعه کنسرت رفتن را در ملزومات زندگی شخصی و خانوادگی می بینند. همانطوری که ممکن است عده ای دیدن فوتبال در ورزشگاه یا دیدن فیلم در سینما را جزء اولویتها و یا حتی سرگرمی نگاه می کنند. جدا از این مسائل تاثیرات روحی و روانی که یک کنسرت برای شهروندان دارد بسیار مهم است، مخصوص نسل جوان که بعد از یک کنسرت شارژ روحی می شوند. برای این نحوه شارژ شدن شاید هیچ جایگزینی نمی توان پیدا کرد و به طبع خلا انرا نمی توان با چیزی پر کرد، خلا اینگونه از نظر روانشناسی در بعدهای دیگر این جوانان و نوجوانان و اقشار دیگر نمود پیدا می کند و به نوعی نابهنجاری ها را رقم می زند که قابل جبران و قابل بخشش نیست.پیمان حسن زاده

 

پس وظیفه مسئولین ذی ربط و حتی مسئولین شهری موظف به ایجاد این مورد مهم هستند. گاها دیده می شود که خیلی از مردم حتی برای دیدن کنسرت به خارج از کشور سفر می کنند و ارز از این کشور خارج می شود. در اینجا می توان به شعار سال ۹۷ که توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شد هم اشاره کرد که حمایت از کالای ایرانی در دستور کار است که این کنسرتها را می توان بعنوان حمایت از تولید و یا کالای ایرانی نگاه کرد. پس باید این کنسرتها باشد تا هم مردم دارای نشاط روحی باشد و هم چرخۀ اقتصاد در این بخش جریان داشته باشد و هم شهر از نظر روحیه و نشاط در سطح نرمال قرار گیرد.

 

در همین راستا شهرستان روانسر دیشب شاهد برپایی کنسرتی بود که ضمن تقدیر و تشکر فراوان از بانیان برگزاری کنسرت که بشخصه چند ساعتی شاهد زحمات همه‌ی عزیزان بودم اذعان خواهم کرد که بدون‌شک برگزاری چنین کنسرتهای به مرور در سطح جامعه همراه با تاثیرات بسیار مثبت و بینش وسیع‌تری در زمینه‌ی فرهنگی هنری مردمان آن جامعه همراه خواهد بود. همچنین بر خود واجب میدانم از گروه خوب سازوژین به‌ دلیل اینکە همان چند دقیقه‌ی آغازینِ کنسرت، همراە با همکارانم در انجمن موسیقی پاوە مجبور به ترک سالن شده و از شنیدن کارهای همیشه زیبای مسعود معزی بزرگوار و سایر هنرمندان نازنین محروم گشتیم پوزش طلبیده و نقدهایی را که بر چگونگی برگزاری این کنسرت وارد میبینم در نوشته‌ی زیر بیان نمایم.

 

۱. عدم شماره گذاری صندلی‌ها که ابتدایی‌ترین مورد در برگزاری یک کنسرت میباشد بی نظمی بسیاری ایجاد نموده‌ بود.

۲. وجود افراد زیر ده‌سال یا هفت سال کە بسیار چشمگیر بود.

۳. بخشی که بعنوان وی‌آی‌پی بر روی بلیط‌ها حک شده بود تقریبا نصف فضای سالن را اشغال کرده بود و آنهم باز بدون شماره‌گذاری.

۴. فروش تعداد بلیط بیشتر از حد صندلی‌ها بطوریکه در وسط اجرای کنسرت مشغول چیدن صندلی‌های اضافی شده و به هیچ وجه سکوت لازم برای شنیدن موسیقی فراهم نمیشد.

۵. عدم حضور انتظامات در آخر سالن برای برقراری نظم،مکانی که ما آنجا حضور داشتیم نوجوانانی بودند که مشغول بازیهای دیگری با صدای بلند بودند که علیرغم تذکر چندین باره ؛ما باز هم با صدای بلند مرتب در حال حرف زدن بودند و همین مورد باعث شد پس از چند دقیقه مجبور به ترک سالن شویم.

۶. به محض شروع کنسرت گوشی‌های همراه روشن شدند و با نوری که ایجاد میشد تمرکز تماشاگران دیگر و همچنین نوازندگان واقعا بهم میخورد.این در‌حالیست که هیچ جای دنیا در کنسرت‌ها از گوشی‌همراه استفاده نمیشود.

۷. تاخیر حدود یکساعتە‌ی کنسرت به‌هیچ وجە در شان مردم بافرهنگ روانسر نبود.

در‌ پایان ضمن ارائه‌ی ده مورد بعنوان آداب حضور در کنسرت امیدوارم مسئولین ما هیچگاه در هیچ مراسمی کیفیت را قربانی کمیت نکنند چون مردم ما میفهمند و خواهند فهمید هر آنچه را که قبلا نیز آموزش ندیده باشند.

۱- یک‌ربع قبل از شروع کنسرت در محل حضور داشته باشید و زمان خود را بر اساس شرایط جوی و ترافیک طوری تنظیم کنید که دیر نرسید،چون تاخیر ورود شما به سالن اجرا ،همیشه موجب ایجاد مشکلات برای حضار وبرگزار کنندگان خواهد شد.

۲-از خوردن و آشامیدن هنگام اجرای کنسرت(خصوصا خوراکی های صدادار) خودداری کنید.

۳-از آوردن کودکان به سالن خودداری کنید ،به خصوص اگر کنسرت موسیقی در یک سالن بسته اجرا می شود.

۴-بهتر است لباس هماهنگ با نوع کنسرت بپوشید.مثلا اگر قرار است دریک کنسرت موسیقی سنتی یا کلاسیک شرکت کنید خوب است که لباس رسمی بپوشید.

۵-در زمان بین موومان ها (بخشهای مختلف یک سمفونی) از تشویق نوازندگان و گروه خودداری کنید.معمولا درموسیقی کلاسیک غربی(البته به جز اپرا) رسم نیست که شنوندگان پس از پایان هر موومان یا در طول زمان اجرا،نوازندگان را تشویق کنند و این کار پس از اتمام کامل اثر انجام می شود.

۶-از گرفتن عکس و فیلم در حین اجرا، اکیدا خودداری کنید.

۷-همیشه سعی کنید طبق شماره صندلی و بلیط، در جای خودتان بنشینید و از هجوم به ردیف و صندلی های جلو، خودداری کنید.

۸-در تمام دنیا هنگام ورود به سالن کنسرت،ماموران امنیتی شما را بازرسی بدنی می کنند،نباید به خاطر این موضوع ناراحت شوید و سر و صدا ایجاد کنید.

۹-از رفت و آمدهای غیر ضروری به بیرون سالن، هنگام برگزاری کنسرت خودداری کنید و این کار را به زمان تنفس بین اجراها موکول کنید.

۱۰-در کنسرت های پاپ،تا زمانی که خود خواننده از شما درخواست نکرده است با او همخوانی نکنید،افراد دور و بر شما پول بلیط برای شنیدن صدای خواننده محبوبشان را پرداخت کرده اند نه صدای زیبای!! شما.

پیمان حسن‌زاده مسئول انجمن موسیقی شهرستان پاوه

یک پاسخ برای “نقدی بر چگونگی برگزاری کنسرت شب گذشته روانسر / پیمان حسن‌زاده

  • هورامان در تاریخ تیر 28, 1398 گفت:

    نقد شماره ۷ باتوجه به نقدهای شماره ۵ و۶ انگار درست نیست!