چ 12 اردیبهشت 1403 ساعت 06:43

اولین انجمن ادبی بانوان پاوه با رونمایی از مجموع اشعار جهان آرا خانم پاوه ای افتتاح شد/ گزارش تصویری

اولین انجمن ادبی بانوان پاوه با رونمایی از مجموع اشعار جهان آرا خانم پاوه ای افتتاح شد/ گزارش تصویری

به گزارش سلام پاوه : نخستین انجمن ادبی بانوان به نام «تریفه» به همراه رونمایی از مجموع اشعار جهان آرا، بانوی قلم به دست در پاوه با جشنواره شعر بانوان در پاوه افتتاح شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : پانزدهم تیرماه ۱۳۹۸ نخستین جشنواره شعر و متن ادبی به مناسبت روز قلم در محل […]

به گزارش سلام پاوه : نخستین انجمن ادبی بانوان به نام «تریفه» به همراه رونمایی از مجموع اشعار جهان آرا، بانوی قلم به دست در پاوه با جشنواره شعر بانوان در پاوه افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : پانزدهم تیرماه ۱۳۹۸ نخستین جشنواره شعر و متن ادبی به مناسبت روز قلم در محل اجتماعات سالن فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاوه برگزار شد.این جشنواره با استقبال گسترده شاعران، نویسندگان و مشتاقان فرهنگ و ادب برپا گردید. نخستین جشنواره شعر و متن ادبی نخستین اقدام عملی اولین انجمن ادبی بانوان استان کرمانشاه بود. در حاشیه این جشنواره نمایشگاه کتابی از آثار شاعران و نویسندگان پاوه برگزار شد که با استقبال مردم مواجه شد.نشمین سیاری

دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به زمان و مکان محدود فراخوان ارسال آثار گفت: در زمان اندکی که برای ارسال آثار در شهرستان پاوه اعلام شده بود، استقبال خوبی از طرف بانوان صورت پذیرفت و بیش از ۸۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شدند که از میان آنها ۲۰ اثر پذیرفته شده ارائه شدند.

 

نشمین سیاری درخصوص همکاری انجمن‌های ادبی دیگر با انجمن نوپای تریفه گفت: انجمن دکلماتوری گرنگه تحت حمایت انجمن هورام همکاری زیادی با انجمن بانوان تریفه داشتند و انگیزه و پیشنهاد برگزاری این جشنواره توسط آقای عدنان مرادی مدیر موسسه انتشاراتی ئارو صورت پذیرفت. موسسه‌ای که کتاب اشعار جهان‌آرا خانم پاوه‌ای را به چاپ رساند.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در این جشنواره شعر، با گرامیداشت روز قلم، اظهار داشت: افتتاح نخستین انجمن ادبی بانوان در استان افتخار بزرگ است و خواهان حمایت نویسندگان و شعرای زن از سوی مسئولان و ارگان های مربوطه هستیم چون انجمنی که با مدیریت قلم به دستانی چون «عدنان مرادی» قرار به فعالیت دارد نوسیندگان برتری به آیندگان تقدیم می کند.

پریسا محمدی با تاکید براینکه باید رویکرد این انجمن به سمت مسایل آموزشی رود، اضافه کرد، اگر می خواهیم ماندگاری اتفاق افتد باید ادبیات کردی را آموزش دهیم، ما مسوولین مسوولیت سنگینی برای گرامیداشت قلم داریم و خرسندم که شهرستان پاوه میزبان چنین برنامه هایی است.

 

محمدی با تقدیر از حمایت های امام جمعه شهرستان از وی به عنوان یکی از نویسندگان بزرگ ایران یاد کرد و اظهار داشت: چرا نویسنده ای که سالها عمر خود را برای چاپ یک کتاب سپری می کند باید به دنبال بهانه ای برای رونمایی از کتاب او و گردهمایی باشیم، ما در این جلسات برای رسیدن به یک الگو شرکت می کنیم.

 

وی ادامه داد: همه می دانیم که برخی از جوانان به دنبال الگوهای خارجی که از جنس فرهنگ بومی ما نیستند می روند، از همین رو نویسندگان، شاعران و ادیبان موظفند الگوهای بومی و وطنی را برای جوانان عرضه کنند و وظیفه شعرا و نویسندگان است تا بانوانی همچون جهان آرا را معرفی کنند و دختران ارزشمند و قلم به دستان این دیار باید چنین بانوانی را الگو قرار دهند که در این صورت آسیب اجتماعی متحمل ما نمی شود چراکه ما در یک فرهنگ اصیل در حال رشد هستیم.

 

محمدی اضافه کرد، فرهنگ اورامانی که سابقه نویسندگی آن به ۷۰۰ سال تا ۸۰۰ سال می رسد فرهنگ بسیار غنی است از همین رو نباید در این شهرستان با آسیب اجتماعی روبه رو شویم.

 

به گفته وی، فرهنگ اورامان فرهنگ خاص و منحصر بفرد است و مفتخرم که در کنار پژوهشگران این شهر قرار می گیرم.

 

وی با بیان اینکه یک مادر و زن از نقش اساسی درتربیت خانواده و جامعه برخوردار است، اظهار داشت: بیان احساس همراه با زبان شعر، ودیعه الهی است و هیچ زبانی به اندازه زبان مادری نمی تواند احساس ما را بیان کند.

 

محمدی ادامه داد: آرزو دارم کتاب همه نویسندگان زن پاوه چاپ، معرفی و وارد زندگی مردم شود.

 

این مسئول اضافه کرد، عناصر فرهنگی شامل ادبیات، معماری، پوشش و لباس مثل همین لباس کردی است که مردم کرد بر تن دارند، لباس کردی که نماد زیبایی، تنوع، آرامش و حجاب کامل است، با حجاب ترین و کامل ترین پوشش است.

 

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه اضافه کرد، در خصوص نقش بانو جهان آرا باید عنوان کرد که وی یکی از بزرگان شعر و ادبیات کردی بوده و افتخاری برای بانوان کرد است که در محضر پدر از سنین کودکی خواندن و نوشتن را یادگرفته و شعر سروده‌، امید است که تلاش وی برای جاودانه شدن و باقی ماندن نام نیک، الگوی بانوان قرار گیرد.

 

به گفته محمدی، در زمان زندگی این بانو رسانه ها، سایت های خبری و گوشی های همراه وجود نداشته اما نام وی ماندگار شد، حتی کتابی هم به چاپ نرساند اما بعد از گذشت این همه سال کتاب او به همت انتشارات عدنان مرادی به چاپ رسید و این نشان دهنده این است که کار برای مردم و کار با اعتقاد قطعاً ماندگار خواهد شد.

 

محمدی افزود: توصیه می کنم در چنین شرایط اقتصادی که با گرانی هزینه کاغذ مواجه هستیم به جای انصراف از چاپ کتاب، تیراژ آن را کاهش دهیم و از فضای مجازی و یا نشر الکترونیک استفاده کنیم.

 

وی از کاهش خرید کتاب و به فروش نرفتن آن توسط مردم به عنوان مشکل دیگر نویسندگان یاد کرد و ادامه داد: اگر ما کتاب را نخریم نویسنده به چاپ مجدد تشویق نمی شود خرید کتاب باید مردمی شود و کتاب باید وارد زندگی مردم شود و اینگونه می شود که یک مادر رشد یافته و قلم به دست، فرزند بهتر تربیت می کند، مادری که با کتاب و قلم سروکار دارد بر تربیت فرزند و جامعه اثرگذار است.

 

در پایان جشنواره شعر و متن ادبی، نماینده پاوه و اورامانات در ارتباط با اهمیت جایگاه بانوان منطقه گفت: به احترام بانوان قلم به دست و هنرمند این دیار امروز در این جمع حضور پیدا کردم و آمده‌ام گلایه‌ها و نقدهای شما را بشنوم و آنچه در توان دارم جهت رفع این مشکلات انجام دهم.

شهاب نادری در ادامه از بانیان جشنواره تشکر کرد و ادامه داد: از بانیان و مسئولین این جشنواره کمال تشکر را دارم. از بزرگوارانی که در سمن‌ها و انجمن‌های مختلف فعالیت دارند نیز سپاسگزارم. بویژه بانوانی که همیشه باعث افتخار بنده بوده و هستند. با وجودی که بانوان اورامانات در مناطق کم برخوردار زندگی می‌کنند باعث افتخار بوده و هستند.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ سال پیش ما بانوی شاعر توانمندی همچون جهان آرا خانم پاوه ای داشته ایم گفت : وجود چنین ظرفیتهایی در اورامانات خود گویای غنای فرهنگی و ادبی و پتانسیل بالای بانوان این منطقه است که باید ما و مسئولان قدردان چنین ظرفیتها و کمک رسان به آنها باشیم.

 

نادری در ادامه به مقوله فرهنگ گریز زد و گفت: مقوله فرهنگ بیش از هرچیزی دیگری اهمیت دارد و … علی رغم اینکه ما در جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم باید بگویم مسئله فرهنگ از اقتصاد و سیاست مهم‌تر است.

 

نماینده مردم پاوه و اورامانات به دو شاخصه که مقام معظم رهبری در سفرشان به شهرستان پاوه  یعنی  دینداری و روشنفکری اشاره کرد و گفت : روشنفکری یعنی همین فعالیت‌های فرهنگی ، یعنی همین جشنواره های شعر و ما و دولتمردان باید این ظرفیتها را تقویت کنیم.

 

در پایان شهاب نادری نماینده پاوه و اورامانات هزینه خرید یک دستگاه کامپیوتر و حمایت از فعالیت‌های انجمن را به بانوان وعده داد.

در ادامه مراسم بیست اثر پذیرفته شده توسط انجمن در حضور مشتاقان شعر و ادب ارائه شد. در پایان این جشنواره و از مجموعه اشعار جهان آرا خانم پاوه‌ای که توسط آقای عدنان مرادی جمع آوری شده و در نشر ئارو منتشر شده بود، رونمایی شد.همچنین موسسه انتشاراتی ئارو وعده داد ۸۰ اثر ارسال شده به جشنواره در کتابچه‌ای چاپ و منتشر شود.

 

همچنین در پایان این جشنواره جمعی از فعالان هنری و فرهنگی ادبی با دکتر شهاب نادری نماینده مردم پاوه و اورامانات نشستی را پیرامون حوزه های فرهنگی و ادبی و مشکلات زیرساخت و نبود سالن اجتماعات مناسب در پاوه برگزار کردند.

 

گزارش : فرهاد صالحی ، کوثر فخری

 

نشمین سیاری انجمن تریفه ، مجموع اشعار جهان آرا خانم پاوه ای

یک پاسخ برای “اولین انجمن ادبی بانوان پاوه با رونمایی از مجموع اشعار جهان آرا خانم پاوه ای افتتاح شد/ گزارش تصویری

  • ناشناس در تاریخ تیر 21, 1398 گفت:

    راز ماندگاری آثار در خود آثار نهفته است نه در برگزار کردن همایش تعریف کردن از آن پذیرش یک اثر ادبی یا هنری بستگی به میزان تاثیر گذار بودن آن اثر دارد
    هزار نکته باریکتر از مو اینجاست نه هرکه سر بتراشد قلندری داند نه هر که آینه سازد سکندری داند برای مثال در دهه ی پنجاه آقای مومن برومند داستان ( هره کوله و فقیری کاکه فرج ) را به نظم در آورد و در کاست ضبط نمود تقریبا در سراسر مناطق کرد نشین عراق و ایران مورد استقبال قرار گرفت با توجه به اینکه ایشان آثار دیگری دارد ولی همین اثر ماندگار شد آقای آموزگار آثار زیادی دارد ولی کتاب بسوی خدایش پذیرفته شد سعدی آثار زیادی دارد ولی گلستان و بوستان ماندگارند و ماندگاری بقیه آثارش به خاطر همین دو اثر است بنده برگزاری مراسم و همایش را نفی نمی کنم هدفم اینست که اینگونه مراسم باعث با ارزش شدن یک اثر ادبی یا هنری نمی شود شاید چند صباحی در میان اهل هنر دست به دست شود ولی باز فراموش می شود این خانم هم باز به فراموشی سپرده می شود چون اثر باید زندگی کند محکوم به یک زمان نباشد مثلا حافظ می گوید واعظان که این جلوه در محراب و منبر می کنند چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند ای شعر چه زمانی کارایی خود را از دست می دهد مسلما هیچگاه از قرن هشتم تا کنون اثرش ادامه دارد