د 17 اردیبهشت 1403 ساعت 00:19

بررسی فرصتها و تهدیدات پیش روی گردشگری شهرستانهای اورامانات/ هادی شریفی

بررسی فرصتها و تهدیدات پیش روی گردشگری شهرستانهای اورامانات/ هادی شریفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : همزمان با تعطیلات عید فطر بر اساس بازدیدهای انجام گرفته از روستاها و مناطق گردشگر پذیر با توجه به مدل های گردشگری و همچنین مصاحبه های میدانی انجام گرفته از گردشگران یک امر کاملا بدیهی است. که گردشگران، منطقه اورامانات و علی الخصوص روستاهای شهرستان پاوه را به عنوان […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : همزمان با تعطیلات عید فطر بر اساس بازدیدهای انجام گرفته از روستاها و مناطق گردشگر پذیر با توجه به مدل های گردشگری و همچنین مصاحبه های میدانی انجام گرفته از گردشگران یک امر کاملا بدیهی است. که گردشگران، منطقه اورامانات و علی الخصوص روستاهای شهرستان پاوه را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در مبدا انتخاب نموده اند. البته چربش واحد توان گردشگری روستایی نسبت به گردشگری شهری امری واضح و مبرهن است .

 

همچنین تعداد روستاهای گردشگرپذیر شهرستان پاوه به نسبت سنوات قبل که تنها شامل سه روستای هدف گردشگری شمشیر ، هجیج با خانقاه بوده در حال حاضر به یک عدد دو رقمی تبدیل شده است. هرچند اورامانات این روزها کانون توجه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در امر ثبت جهانی قرار گرفته است اما این مقوله و این میزان گردشگر هم می تواند به عنوان یک فرصت و همچنین در آینده نزدیک به عنوان یک تهدید قلمداد گردد.

 

با توجه به اینکه حضور گردشگران در یک منطقه موجب ایجاد نیاز و مقوله تاسیسات گردشگری در منطقه را تقویت می کند موجب می گردد که ساخت و سازهای در منطقه توسط بخش خصوصی و در جهت مسافران در محل های اسکان و پذیرایی انجام پذیرد. که اگر این ساخت و سازها و مدیریت به صورت یکپارچه و سیستماتیک نباشد موجب می گردد که در آینده ای نزدیک این روستاها و این مناطق به عنوان نمونه روستاهای هدف گردشگری از پروسه ثبت جهانی دور مانده و شاهد توسعه ناپایدار در این روستاها شود.

 

توزیع جغرافیایی محل سکونت گردشگران در سنوات قبل نشان میداد که بیشتر گردشگران داخل استانی یا از استان های همجوار خود عمدتاً کردستان به دلیل اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بوده است و امکانات اقامتی در منطقه زیاد مطرح نبود .

 

یکی از دلایل عدم سرمایه گذاری در بخش تسهیلات اقامتی توسط بخش خصوصی همین امر بوده است زیرا بیشتر گردشگران داخل استانی بوده و یا به علت فاصله نزدیک منطقه مرکز استان ترجیح می دهند از امکانات آنجا استفاده کنند. بیشتر گردشگران از وسیله نقلیه شخصی استفاده می کنند و همین امر هم لزوم توجه به احداث پارکینگ ها را توجیه می کند یکی از موانع توسعه گردشگری منطقه را می توان به طوری که بیش از نیمی از گردشگران بهترین وسیله معرفی منطقه را رسانه های گروهی می دانستند بیشتر این نارضایتی گردشگران در سطح کشور مربوط به سرویس های بهداشتی و پارکینگ و خدمات مربوط به آن می باشد.