د 17 اردیبهشت 1403 ساعت 03:02

از خشم رودخانه ها غفلت نکنیم/فرزاد نویدی

از خشم رودخانه ها غفلت نکنیم/فرزاد نویدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:حجم آب در بیشتر نقاط کشور براثر بارندگی های فراوان فروردین امسال زیاد است و باتوجه به گرم شدن تدریجی هوا برخی تن خود را به آب می دهند که باید مواظب غرق شدن باشند.   رودخانه ها دارای حجم بالای آب خشمگین و خروشان هستند و هر مانعی ولو انسان […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:حجم آب در بیشتر نقاط کشور براثر بارندگی های فراوان فروردین امسال زیاد است و باتوجه به گرم شدن تدریجی هوا برخی تن خود را به آب می دهند که باید مواظب غرق شدن باشند.

 

رودخانه ها دارای حجم بالای آب خشمگین و خروشان هستند و هر مانعی ولو انسان را که بر سر راهشان باشد با خود می برند و جان افرادی که دنبال شنا و آب تنی هستند را به شدت تهدید می کنند.

 

بارندگی های فروردین امسال سطح آب روخانه ها را بالا آورد و حتی برخی از رودخانه ها خشک شده را نیز احیا کرد و اکنون در بسیاری از استان های کشور شاهد حجم زیادی رواناب در بستر رودها، تالاب ها و معابر و آبراه ها هستیم.

 

آب در برخی از نقاط از جمله در استان کرمانشاه آنقدر زیاد است که در وسط جاده ها نیز چشمه هایی ایجاد شده و عبور و مرور را با مشکل مواجه کرده است.حجم زیاد آب موجب نشست برخی نقاط بخصوص رودخانه ها و تالاب ها شده و از آنجایی که افرادی برای آب تنی به این مناطق مراجعه می کنند باید نکات ایمنی را رعایت کنند.

 

به مانند سال های گذشته با گرم شدن دمای هوا، بازار شنا و آب تنی در رودخانه ها و تالاب ها و هرجایی که اندک آبی تجمع کرده باشد داغ می شود و امسال باتوجه به حجم زیاد بارندگی ها، آب بیشتری وجود دارد.متاسفانه رودخانه ها و تالاب ها در سال های اخیر قربانیان زیادی گرفته که برخی به دلیل بی احتیاطی و ناآشنا بودن با فنون شنا و برخی نیز ناخواسته قربانی شده اند.

 

در استان کرمانشاه ۱۷۱ کیلومتر رودخانه وجود دارد که براثر بارندگی های فرووردین امسال اکنون پرآب و خروشان هستند و احتمال غرق شدن افرادی که به آن نزدیک می شوند بسیار زیاد است.هفته گذشته پدر و دختری که هر ۲ پزشک بودند در رودخانه خروشان الوند در شهرستان دالاهو غرق شدند و جسد بی جان آنها بعد از ساعت ها از آب گرفته شد.

 

دستگاه های متولی امر مانند شرکت آب منطقه ای، شهرداری ها و سایرین می توانند در مجاورت رودخانه ها و تالاب ها اطلاع رسانی های لازم را با نصل تابلوی «شنا ممنوع» و مواردی از این قبیل خطرات شنا را در ا ین مکان ها به مردم اعلام کنند.

 

همچنین در برخی از نقاطی که گردشگر پذیر است استقرار غریق نجات با امکانات و تجهیزات مورد نیاز ضروری است که می توان از ظرفیت هیات های شنا و غریق نجات استفاده کرد.

 

براساس آمار پزشکی قانونی استان کرمانشاه در سال ۹۶، ۱۵ مورد بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند که این آمار در سال ۹۵ به میزان ۲۲ مورد بوده است.
همچنین در سال ۹۷ نیز حدود ۱۶ تن در استان کرمانشاه براثر غرق شدن جان خود را از دست دادند و در ۲ ماه اول امسال نیز این آمار به حدود پنج تن رسیده است.