پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 14:49

آیا نبود زیرساختها مانع بازگشایی مرز شوشمی می شود؟/ مردم همچنان امیدوار به تحقق یک رویا

آیا نبود زیرساختها مانع بازگشایی مرز شوشمی می شود؟/ مردم همچنان امیدوار به تحقق یک رویا

به گزارش سلام پاوه : هیئت اعزامی دولت مرکزی عراق، گذرگاه مرزی سیران بند بانه را فاقد شرایط و زیرساخت های لازم برای تبدیل آن به مرزی رسمی و بین المللی دانست. و با رسمی شدن این مرز مخالفت کرد. این خبر که ساعتی پیش در خبرگزاری کردپرس منتشر شد سریعا نگاه ها را در شهرستان […]

به گزارش سلام پاوه : هیئت اعزامی دولت مرکزی عراق، گذرگاه مرزی سیران بند بانه را فاقد شرایط و زیرساخت های لازم برای تبدیل آن به مرزی رسمی و بین المللی دانست. و با رسمی شدن این مرز مخالفت کرد. این خبر که ساعتی پیش در خبرگزاری کردپرس منتشر شد سریعا نگاه ها را در شهرستان پاوه به مرز شوشمی معطوف کرد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : مرز شوشمی با سابقه نزدیک به ۷۰ ساله گمرک یکی از نزدیکترین مرزهای زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق است . صبح یکشنبه ۲۸ بهمن ماه در نشست مشترک استاندار کرمانشاه با آزاد توفیق رحیم استاندار حلبچه و هیئت همراه شامل فرماندار حلبچه، بخشدار بیاره و فرماندهی مرزبانی حلبچه بحثهای اولیه در خصوص بازگشایی و رسمی شدن مرز شوشمی مطرح شد و سریعا فرماندار پاوه بعد از این نشست بازگشایی مرز شوشمی را ۱۲ فرودین ماه ۹۸ اعلام کرد:

 

فرماندار پاوه گفت: دوازدهم فروردین ۹۸ آغاز تردد مسافر از مرز شوشمی است.

 

ایده پور گفت: در نشست استانداران کرمانشاه و حلبچه عراق مققر شد تردد مسافر از مرز شوشمی شهرستان پاوه بطور رسمی آغاز گردد.

 

ایده پور افزود: در این نشست مقرر شد طی ۴۵ روز باقی مانده تا دوازده فروردین مقامات دو طرف نسبت به انجام ساز وکارهای لازم برای انجام تردد و آماده نمودن مرز دو طرف اقدام نمایند.

 

فرماندار پاوه گفت: همچنین مقرر شد مسئولان استان کرمانشاه طی شش ماهه اول سال ۹۸ نسبت به انجام مطالعات لازم برای مرز سازان اقدام و نتیجه به مسئولان استان حلبچه اعلام گردد.

 

هنوز چند روز از این مصاحبه ایده پور نگذشته بود که معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه بی توجه به وعده اعلام شده فرماندار پاوه مبنی بر بازگشایی مرز در ۱۲ فرودین ماه را رد کرد و زمان این بازگشایی را در اردیبهشت ماه اعلام کرد.

 

معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمانشاه:

تردد مسافر از مرز شوشمی از اردیبهشت ۹۸ آغاز می شود

 

معاون سیاسی، امنیتی استاندار کرمانشاه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با عراق مبنی بر بازگشایی مرز شوشمی پاوه برای تردد مسافر گفت: قبلا تاریخ بازگشایی ۱۲ فروردین اعلام شده بود که عراق برای این زمان آمادگی نداشت و به ۳۰ اردیبهشت ۹۸ موکول شد.

 

محمدابراهیم الهی تبار روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های استان در سرسرای امید استانداری، افزود: از نظر جمهوری اسلامی ایران مشکلی برای بازگشایی مرز شوشمی در روز ۱۲ فروردین وجود ندارد و مراتب را به مسئولان کشور عراق اعلام کردیم اما آنها برای این تاریخ آمادگی نداشتند.

وی اظهار داشت: بازگشایی مرز شوشمی نیاز به تایید نهایی دولت مرکزی عراق دارد و به محض تاییدیه ما آمادگی بازگشایی مرز را داریم.

 

او گفت: در روابط خارجی ما با کشورها، یک طرف موضوع ما هستیم که این آمادگی در مسئولان کشورمان وجود دارد و طرف دیگر مسئولان کشور مقابل هستند که باید آنها نیز آمادگی داشته باشند.(ایرنا http://www.irna.ir/kermanshah/fa/News/83229406)

 

در حالی دو خبر متناقض در زمانی کوتاه از دو مسئول دولت تدبیر و امید مخابره می شود که هنوز توافق نامه رسمی ما بین مسئولان استان کرمانشاه و استان حلبچه منعقد و نهایی نشده است و هیئتی متشکل از مدیرکل امور مرزهای وزارت کشور (دکتر شهریار حیدری ، نماینده پاوه و اورامانات و فرماندار پاوه …)  در سفری دو روزه در اواسط اسفند ماه به اقلیم کردستان توافق نامه لازم برای بازگشایی مرز رسمی شوشمی امضا می شود و این توافق نامه با سفر رئیس جمهور بنا بر اخبار واصله نهایی شده است .

 

اما نکته ای که امروز در رسانه های محلی شهرستان جای نگرانی و تردید را ایجاد کرد. خبر امروز خبرگزاری کردپرس  با عنوان مخالفت دولت عراق با رسمی شدن گذرگاه مرزی سیران بند بانه بدلیل اماده نبودن زیر ساختها بود.

 

یک هیئت عراقی روزهای گذشته پس از بازدید از سیران بند اعلام کرد که این گذرگاه مرزی شرایط لازم برای تبدیل به مرزی رسمی و بین المللی را دارا نیست، زیرا باید مساحت آن ۲۰۰ هکتار باشد، اما در حال حاضر مساحت سیران بند فقط ۷ هکتار است و از سوی دیگر جاده سازی و ساختمان سازی لازم در آن صورت نگرفته و تأسیسات زیربنایی برای بخش های اداری، گمرکی و نقل و انتقالات در آن احداث نشده است.

 

نگرانی اصحاب رسانه شهرستان و به تبع مردم شهرستان پاوه و همچنین مردم اورامانات در خصوص مرز شوشمی بخاطر وضعیت زیر ساختی و جاده دسترسی و امکانات موجود است که بازگشایی مرز شوشمی را همچون سیران بند بانه با تهدید مواجه می کند. موضوعی که نماینده پاوه و اورامانات در سفر دو روزه هیئت ایرانی به اقلیم کردستان عراق با انتقاد از فرمانداران پاوه و ثلاث باباجانی بدلیل آماده نبودن زیر ساختها بر آن تاکید کرد.

آماده نبودن زیر ساختها موضوعی است که امیدواریم این امر مانع محقق نشدن این خواسته عمومی و چندین ساله مردم نشود.

پرویز ایده پور در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ رسما فرماندار پاوه شد نزدیک به ۵ سال است سکان هدایت شهرستان پاوه را برعهده دارد و بارهای در مصاحبه های خود عدم بازگشایی مرز شوشمی را ناشی از مخالفت طرف عراقی دانسته است و این بار که طرف عراقی مشتاقانه حتی تمامی توافقات مرزی را انجام داده است می بایست در طی این ۵ سال حداقل زیر ساختهای لازم برای بازگشایی مرز شوشمی را انجام می داد که ان شا الله در این مدت باقی مانده این اتفاق صورت بگیرد و ما شاهد بازگشایی مرز شوشمی به صورت رسمی در اردیبهشت ماه باشیم.

مردم ما همچنان امیدوار و چشم به راه این رویای دیرینه هستند و هرگز تا بازگشایی مرز تردد رسمی شوشمی نا امید نمی شوند امیدواریم این بار تدبیرگران تدبیر و امید سیاسی کاری ها را کنار بگذارند و عملا در صحنه حضور یابند و اجرا کنند و به گفتار درمانی و مسائل حاشیه ای نپردازند. تا سرانجام قفل دروازه شوشمی را با کلیدشان بازگشایی کنند.

گزارش : فرهاد صالحی

4 پاسخ برای “آیا نبود زیرساختها مانع بازگشایی مرز شوشمی می شود؟/ مردم همچنان امیدوار به تحقق یک رویا

  • اورامان در تاریخ فروردین 21, 1398 گفت:

    ه گزارش کردپرس به نقل از گلگامش پرس، شاکر الجبوری، مدیرکل اداره عملیات و برنامه های سازمان گذرگاه های مرزی عراق روز سه شنبه به صورت رسمی اعلام کرد که گذرگاه مرزی “سیرانبند بانه” میان اقلیم کردستان و ایران با هدف گسترش دامنه مبادلات تجاری و تسهیل شرایط تردد مسافر میان دو کشور، افتتاح شده است.

    الجبوری طی سخنانی در این باره اظهار داشت: به منظور افزودن ماهیت رسمی به این گذرگاه، بیش از ۲۵ هکتار زمین در اختیار نهادهای ذی ربط قرار گرفت؛ بر اساس گزارش های دریافتی، این گذرگاه یکی دیگر از دروازه های مرزی رسمی میان عراق و ایران خواهد بود.

    این مسئول عراقی در اشاره به وجود برخی گذرگاه های مرزی غیر رسمی در اقلیم کردستان نیز تصریح کرد: دولت فدرال هیچ گونه تصمیمی برای بستن هیچ کدام از مرزهای غیر رسمی میان عراق و ایران نگرفته است.

    این در حالی است که با افتتاح رسمی گذرگاه مرزی سیرانبند میان شهرستان های بانه در استان کردستان و پینجوین در استان سلیمانیه، عراق هم اکنون در اقلیم کردستان دارای چهار گذرگاه مرزی رسمی با ایران است.

  • رستمی تبار در تاریخ فروردین 21, 1398 گفت:

    در ایام عید تا لب مرز و درواز مرز رفتم. از این همه شعار و شعار زدگی مسئولان برای بازگشایی مرزی که می شود گفت «هیچ ندارد» شرمنده همراهان شدم. براستی تا کی می توان با شعار و حرف مردم را سرگرم کرد. جاده پرپیچ و دست و انداز وحشتناک برای غریبه ها تاسف آور بود. ایستگاه ایست و بازرسی سه راهی نودشه و نوسود و پاوه زمان جنگ را در اذهان متبادر می سازد, فقدان هرگونه زیر ساخت حتی برای دور زدن هر گونه تریلر , جاده خاکی تا لب مرز ایام عملیات والفجر ده را برایم تداعی کرد. تنها مسیر دلپسند این مسیر پل احداث شده در دوآب است و بس و زیبایهای شهر نوسود……
    جناب فرماندار و جناب نادری عزیز تلاش های شما ستودنی است اما دو صد گفته چون یک ذره عمل ارزش ندارد…….

  • ناشناس در تاریخ فروردین 20, 1398 گفت:

    انتصاب بجا و شایسته آقای عزیز اژغ را به سمت بخشداری نوسود تبریک عرض می نماییم

  • پاوه ای در تاریخ فروردین 19, 1398 گفت:

    بسیار زیبا و به جا نوشتید متاسفانه ۵ سال فرماندار حتی یک سرویس بهداشتی ، یک نمازخانه که جز امکانات اولیه میباشند درست نکرده چطور انتظار دارید این مرز باز بشه .ای کاش مسولین این شهر حداقل برای شهیدان این منطقه حرمت قائل میشدند و کاری برای این مردم انجام میدادندکه متاسفانه فقط برای وقت گذرانی اینجا میان