پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 04:29

عبور از یک تونل برفی/ صعب‌العبورترین مسیر ارتباطی کرمانشاه و کردستان

عبور از یک تونل برفی/ صعب‌العبورترین مسیر ارتباطی کرمانشاه و کردستان

به گزارش سلام پاوه : گردنه ته‌ته در محور ارتباطی شهرستان‌های پاوه در استان کرمانشاه به سروآباد در استان کردستان با گرم شدن دمای هوا و با توجه به حجم بالای برف همیشه کانون وقوع بهمن است. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : گردنه ته‌ته در مسیر ارتباطی بین استان‌های کردستان و کرمانشاه قرار دارد […]

به گزارش سلام پاوه : گردنه ته‌ته در محور ارتباطی شهرستان‌های پاوه در استان کرمانشاه به سروآباد در استان کردستان با گرم شدن دمای هوا و با توجه به حجم بالای برف همیشه کانون وقوع بهمن است.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : گردنه ته‌ته در مسیر ارتباطی بین استان‌های کردستان و کرمانشاه قرار دارد که به علت بارش سنگین برف و کولاک شدید تقریباً نزدیک به چهار ماه از سال بسته است و بازگشایی این مسیر در اوایل بهار، هر ساله گردشگران بسیاری را به این گردنه می‌کشاند.  

گردنه ته‌ته که بدون تردید صعب‌العبورترین مسیر ارتباطی در استان‌های کردستان و کرمانشاه است در مرز ۲ شهرستان مریوان از استان کردستان و پاوه از استان کرمانشاه واقع شده است و وسایل نقلیه‌ای که از این مسیر عبور می‌کنند در فصل بهار مجبورند بیشتر مسیر سه‌راه ژالانه تا ته‌ته را از یک تونل برفی عبور کنند.

 

این گذرگاه بر مناطقی از اقلیم کردستان عراق مشرف است و با چشم غیرمسلح شماری از شهرها و روستاهای کردستان عراق و سد دربندیخان قابل مشاهده است.

 

دمای هوا در گرم‌ترین فصول سال در این نقطه به ندرت از ۲۰ درجه سانتی‌گراد تجاوز می‌کند و تا پایان تابستان برف در این ارتفاعات آب نمی‌شود و همین امر سبب شده گردشگران بسیاری در فصل تابستان به این نقطه سفر کنند.

 

در نزدیکی گردنه ته‌ته منطقه گردشگری دالانی و آبگیری به همین نام و در ارتفاع ۲ هزار و ۱۷ متری از سطح دریا وجود دارد که در فصل بهار و تابستان مقصد سفر گردشگران از اقصی نقاط کشور است.

 

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پاوه در گفت‌وگو با خبرنگار سلام پاوه، اظهار داشت: در منطقه صعب‌العبور ته‌ته ما به طور متوسط در پنج ماه از سال شاهد بارش سنگین برف هستیم.

 

ابراهیم شهریاری افزود: این گردنه برف‌گیر که نزدیک به ۲۱ کیلومتر است ۱۷کیلومتر آن در حوزه استحفاظی اداره راهداری شهرستان پاوه و چهار کیلومتر باقی‌مانده آن در حوزه شهرستان سروآباد، استان کردستان قرار دارد.

 

وی گفت: ارتفاع ترانشه‌های برفی در این منطقه متغیر بوده و از چهار متر تا ۱۵ متر می‌رسد.

 

شهریاری با بیان اینکه تعداد وقوع بهمن در این منطقه بستگی به دمای محیط و میزان برف ترانشه دارد گفت: در این منطقه معمولا بعد از طلوع آفتاب و گرم شدن هوا و در طول روز و تا قبل از غروب چندین مرحله شاهد وقوع بهمن‌‌های بزرگ و کوچک هستیم.

 

وی گفت: با توجه به گرم شدن هوا و حجم و ارتفاع زیاد ترانشه‌های برفی سبب ناپایداری و در نهایت سبب ریزش بهمن و انسداد جاده می‌شود که این موضوع به تناوب در این منطقه مشاهده می‌شود.

گزارش : فرهاد صالحی

 

تصاویر آرشیویی از گردنه ته ته بهار ۹۷

2 پاسخ برای “عبور از یک تونل برفی/ صعب‌العبورترین مسیر ارتباطی کرمانشاه و کردستان

  • نوتشی در تاریخ فروردین 12, 1398 گفت:

    کاش به جای کزارش بارندگی ها کمی به اسفالت جاده ها توجه می کردند .
    کار های سخت رو پرسنل زحمتکش انجام میدهند ،…………. رو یکی دیگر.
    ممنون فرهاد جان .

  • ناشناس در تاریخ فروردین 12, 1398 گفت:

    با احداث تونل های سرپوشبده می توان این مشکل همیشگی جناب شهریاری را حل کرد