پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 01:51

تاخر فرهنگی(فرهنگ رانندگی)/مصلح قادری

تاخر فرهنگی(فرهنگ رانندگی)/مصلح قادری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:همیشه روزهای پس از تعطیلات نسبتا طولانی در کشورمان، روزهای مرورِ اخبار تصادفات جاده‌ای است؛گویی پیگیری شمار جان‌باختگان رخدادهای جاده‌ای برایمان طبیعی و حتی روزمره شده است! روزهای پایانی تعطیلات نوروز، اواخر تابستان و به پایان رسیدن تعطیلات طولانی مدت یا مواقعی که مناسبت‌های ملی یا مذهبی به پایان هفته گره خورده […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:همیشه روزهای پس از تعطیلات نسبتا طولانی در کشورمان، روزهای مرورِ اخبار تصادفات جاده‌ای است؛گویی پیگیری شمار جان‌باختگان رخدادهای جاده‌ای برایمان طبیعی و حتی روزمره شده است! روزهای پایانی تعطیلات نوروز، اواخر تابستان و به پایان رسیدن تعطیلات طولانی مدت یا مواقعی که مناسبت‌های ملی یا مذهبی به پایان هفته گره خورده و مثلا تعطیلات تاسوعا و عاشورا که جاده‌های کشور را آکنده از مسافر می‌کند موجی از اخبار تصادفات جاده‌ای نیز به خروجی رسانه‌ها تزریق می‌شود.

 

 

 

بسیاری از دیدگاه‌ها به سمت و سوی خودرو و جاده، امکانات زیرساختی و مسائلی از این دست می‌رود . بی شک همگی از زیر ساخت جاده ای و کیفیت جاده ها و همچنین کیفیت بسیار پایین خودرو سازان باخبریم و نمیتوان انکار کرد اما به نظر شما این موارد چه سهمی در آمار سهمگین تلفات جاده‌ای در کشورمان دارد؟یه نگاهی به محیط شهر و کشورمان بندازیم.آشفتگی و تخلفات متعدد رو هر روزه و هر ثانیه میبینیم برای بیشتر افراد پیش امده مواردی از این قبیل: « اوه… کی حوصله داره بره دور میدون دور بزنه. از همین جا دور می زنم…» اما وقتی چشمتان به آقای پلیس می افتد که با تابلو ایست، دستور توقف می دهد تا جریمه تان کند پشیمان می شویم.

 

 

 

قبول کنید اگر پلیسی در کار نبود، خیلی هم خوش حال بودید که از شر ترافیک دور میدان خلاص شده اید و اینکه کلا آدم خوش شانسی هستید. یا از لاین مخالف تو ترافیک استفاده کرده اید و به حقوق بقیه شهروندان اهمیتی نداده اید و هزاران تخلف دیگر. بیشتر روی حرف من برای قضایای هست که این مدت تعطیلات در داخل شهر و ورودی های شهر پاوه پیش میاد و عده ای این تخلفات را دال بر زرنگی و تیزی تعبیر می کنند.

 

 

 

تاریخ ما ۲۵۰۰ ساله است. ما هم ادامه همان تاریخ هستیم. حال ببینید که فرهنگ اجتماعی ما و نمادهای آن مثل رانندگی چگونه است؟ اگر فرهنگ اجتماعی فعلی ما خوب است، پس ما تاریخ خوبی داشته ایم و در غیر این صورت صحبت از یک گذشته تاریخی ۲۵۰۰ ساله، غیر از فریب و حداقل یک توهم بیش نیست . همانند همان ضرب المثل کرمانشاهی که میگه : داشتم داشتم حساب نیس دیرم دیرم حسابه. به طور کلی عقیده دارم که رانندگی هرکس معرف شخصیت اوست و ما آدمها شخصیت واقعی خود را در نحوه رانندگی نشان می دهیم.

 

 

 

شخصیت اکثریت افراد یک جامعه نشاندهنده فرهنگ حاکم بر افراد آن جامعه می باشد.پس می توان از روی رویه حاکم بر رانندگی به نقاط قوت یا ضعف فرهنگی خود نیز پی ببریم . با کمی توجه به جلوه ها و ویژگی های دیگر زندگی جمعی،درخواهیم یافت که متاسفانه اینگونه اندیشیدن و عمل کردن بر همه رفتارهای اجتماعی ما سایه افکنده است. در علم جامعه‌‌شناسی اصطلاحی داریم به اسم عقب ماندگی فرهنگی یا تاخر فرهنگی که اشاره دارد به فاصله حاصله بین ابعاد مادى و ابعاد معنوى فرهنگ(تاخر فرهنگی ناشی از تاخر یا پس‌افتادگی فرهنگ معنوی از فرهنگ مادی است). زیرا فرهنگ معنوی ریشه‌دارتر، عمیق‌تر و گسترده‌تر است و نمی‌تواند به سرعت فرهنگ مادی تغییر کند. چرا که بنابر اصل “مقاومت فرهنگی متفاوت” ، پذیرفتن تغییر یا مقاومت در برابر آن در تمام اجزا و قسمت‌ها و عناصر فرهنگی به یک شکل و اندازه نیست.

 

 

 

این اصطلاح جامعه شناسی در حال حاضر به مصداق کامل در همین شهر پاوه دیده می شود و میبینیم افرادی با ماشین های گران قیمت، افرادی با پست های انچنانی و افرادی با سن پایین و بالا ، زمانی که همه در ترافیک حضور داریم بدون توجه به حقوق بقیه رانندگان از لاین مخالف استفاده می کنند و در بیشتر اوقات باعث گره ترافیکی و تصادفات زیادی می شوند.یا در هرجای شهر که دوست دارند بدون توجه به حقوق بقیه شهروندان توقف میکنند و این احساس را دارند که چون ماشین های آنچنانی دارند مجاز به انجام هر کاری در سطح شهر و جاده های بیرون شهر هستند و موارد بسیار تخلفات دیگر.

 

 

 

همشهریان عزیزم ، اینها مواردی هستند که تاخر فرهنگی را به ما نشان میدهد چون هنوز تعدادی از همشهریانمان فرهنگ رانندگی و استفاده از ماشین را نمی دانند(ماشین رو داریم(فرهنگ مادی) اما فرهنگ استفاده از آن را بلد نیستیم(فرهنگ معنوی)) و بعضا میبینم افرادی هستند که بسیار شناخته شده و یا فرهنگی یا مدیران ادارات که این تخلفات را انجام میدهند و باید شدیدا تاسف خورد چون این افراد الگوی کودکان و جوانان ما هستند و با این رفتارها اصطلاح تاخر فرهنگی را بازتولید میکنند . بیایید برای همیشه این رفتارهای بسیار ناپسند را ریشه کن کنیم و به فرزندانمان اصول درست زندگی و رانندگی را یاد دهیم تا نشان دهیم تاریخ ۲۵۰۰ ساله دیارمان واقعی است نه توهمی بیش.