کلاو و دزمال/kilaw u dæzmal /سرپوشی که نشان مرد است/ عکس
پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : اگر فرهنگ هر قوم و ملتی را به عنوان مجموعهای در نظر گرفته شود، یکی از مهمترین عناصر این مجموعه پوشش محسوب میشود، پوشش نیز در نوع خود مقولهای گسترده است که میتوان بر اساس ویژگیهای مختلف از جمله؛ جنسیت«مردانه و زنانه»، گروههای سنی«کودکان، جوانان و بزرگ سالان» و […]
- ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
- کد خبر 80575
- دیدگاه
پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : اگر فرهنگ هر قوم و ملتی را به عنوان مجموعهای در نظر گرفته شود، یکی از مهمترین عناصر این مجموعه پوشش محسوب میشود، پوشش نیز در نوع خود مقولهای گسترده است که میتوان بر اساس ویژگیهای مختلف از جمله؛ جنسیت«مردانه و زنانه»، گروههای سنی«کودکان، جوانان و بزرگ سالان» و پوشش قسمتهای مختلف بدن انسان«سرپوش، تن پوش و پاپوش» تقسیم کرد.
سر پوش؛ این نوع پوشش کارکرد آن پوشش سر انسان است و نظر به اینکه سر در بلندترین قسمت تن هر انسان قرار گرفته است، سرپوش علاوه بر کارکردهای ملموس آن مانند: جلوگیری از ضربه احتمالی به ناحیه سر و محافظت آن در مقابل سرما و گرما در بین اقوام محتلف از جایگاه مزلتی و اجتماعی ویژهای برخوردار بوده است که میتوان به نقش برجسته تخت جمشید اشاره کرد که هر قومی با سرپوش(کلاه) خاصی ظاهر می شدند و در این بین اقوام مادی با کلاه ها نمدی شناخته میشوند.
در اورامانات سرپوش کلاو و دزمال از گذشته های دور مرسوم بوده و مردان این منطقه از آن استفاده میکردند، کلاو و دزمال در اورامانات از دو قسمت تقسیم تشکیل میشود، قسمت اول؛ کلاو یا همان کلاه که به شکل نمیکرهای بوده و از پشم گوسفند و با دست زنان هنرمند منطقه بافته میشود، کلاو در اورامانات در رنگ و نقوش مختلفی بافته میشود که در این میان نقوش هندسی و رنگ ها سیاه و سفید مرسومیت بیشتر دارد.
قسمت دوم؛ سرپوش مردان در اورامانات دزمال است، دزمال به پارچه ای از جنس ابریشم گفته میشود که در اورامانات آن را به دور کلاه میبندند، دزمال در ابعاد مختلف بافته میشود رنگ آن اغلب سیاه و قهوه ای است، وجود رنگ سیاه در دزمال باعث شده در بعضی از مناطق اورامانات مانند شهرستان پاوه آن را با نام«مشکی» بشناسند، ناگفته نماند مشکی علاوه بر کلاه به کول انداز زنان مسن منطقه نیز گفته می شود این پوشش در مناطق کردنشین با نام های؛ مشکی، چارکه، ماشته شناخته شده است.
دو طرف دزمال دارای ریشه های به طول ۱۰سانتمتر است که این ریشه توسط زنان بافته میشود و شیوه بستن دزمال به دور کلاه و بر روی سر به صورتی است که ریشههای از اطراف به دور سر آویزان میشود و منظر زیباشناسی خاصی را به کلاو و دزمال می دهد و همچنین مرد کلاو و دزمالی را با ابهت نشان میدهد.
در اورامانات یکی از نمادهای مراحل گذار و به اصطلاح مرد کامل شدن کلاو و دزمال نهادن بر روی سر است به این معنی که جامعه فرد کلاو و دزمالی را به عنوان مردی جا افتاده و قابل قبول میپزیرد.
اهمیت این پوشش به حدی بوده است که در قدیم مردان مسن بدون کلاو و دزمال در بین عامه مردم ظاهر نمیشدند و آن را عیب و عار محسوب میکردند، اصطلاح «سه ر په تی» به معنی سر بدون پوشش که دارای بار منفی در فرهنگ اورامانات است برای کسانی که کلاو و دزمال خود نمیپوشند استفاده میشود به این معنی که از زیر بار مسئولیت های مرسوم سر باز زده است.
در منطقه اورامانات رسم بوده است که به عنوان سوغاتی و چشم روشنی کسانی که از جاهای دور دست و در سفرها مخصوصا عراق و ترکیه و … بر میگشندند برای افراد دارای جایگاه اجتماعی خاص دزمال اصل را هدیه می آوردند.
جنس دزمال و نحوه بستن آن برروی کلاه محدوده جغرافیایی شخص را مشخص می کند مثلا در بعضی از مناطق اضافه دزمال را بر روی شانه ها پخش میکنند و در جاهای دیگر اضافه را از بالای کلاه دو بار به حلقه های دزمال وصل میکنند، شیوه بستن دزمال در مراسمات و آیینها نیز از قاعده خاصی پیروی میکنند؛ در مراسمات تعذیه نزدیکان متوفی یک حلقه از دزمال را به دور گردن میاندازند و نشانی بر سوگواری است.
علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، دزمال کاربردهای دیگری دارد از جمله مصارف پزشکی، مانند بستن کمر در زمان کمر درد و تینی گرتن، همچنین برای حمل میوه جات و … به عنوان ظرفی در زمان ها مورد نیاز از آن استفاده می کردند.
امروزه بستن کلاو و دزمال به عنوان یکی از شاخص ترین نمادها لباس در منطقه اورامانات کم کم به دست فراموشی سپرده شده است و با رفتن قشر اندک باقی مانده به اصطلاح کلاو و دزمالی به احتمال زیاد دیگر شاهد این پوشش نخواهیم بود، امید است که با روشنگری و بازآفرینی اهمیت این رسوم جان تازه ای به کالبد فرهنگ غنی اورامانات دمیده شود.
عزیز مصطفایی، کارشناس ارشد مردم شناسی پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات
عکس : فرهاد صالحی
کلاو دسمال درست است.
دس مال