چ 12 اردیبهشت 1403 ساعت 20:24

جامعه سالم، در گرو آموزش و پرورش منسجم و قوی است

جامعه سالم، در گرو آموزش و پرورش منسجم و قوی است

به گزارش سلام پاوه : معاون فرماندار پاوه در نشست هم اندیشی اساتید با مدیران و معلمان مدارس مجری طرح نماد، تأکید کرد؛ جامعه سالم در گرو آموزش و پرورش منسجم و قوی است. به گزارش خبرنگار سلام پاوه ؛ سید نجیب میرانی معاون فرماندار پاوه در نشست هم اندیشی اساتید با مدیران مدارس مجری […]

به گزارش سلام پاوه : معاون فرماندار پاوه در نشست هم اندیشی اساتید با مدیران و معلمان مدارس مجری طرح نماد، تأکید کرد؛ جامعه سالم در گرو آموزش و پرورش منسجم و قوی است.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه ؛ سید نجیب میرانی معاون فرماندار پاوه در نشست هم اندیشی اساتید با مدیران مدارس مجری طرح نماد که در محل سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزارشد، با تبریک فرارسیدن چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سرمایه گذاری و برنامه ریزی دشمنان ملت ایران در هدف قرار دادن فرهنگ غنی این سرزمین در جهت ضربه زدن به نظام اسلامی را، روشن و مبرهن دانست.

سید نجیب میرانی تأکید کرد؛ تحکیم بنیان خانواده و تعمیق باورهای دینی در کنار آگاهی آحاد جامعه از پیامدهای استفاده مهار گسیخته از فناوری های وارداتی، راه برون رفت از چالش های اجتماعی امروز کشور است.

وی؛ توجه ویژه به آموزش و پرورش و ارتباط مستحکم خانه و مدرسه در پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی و کاهش ناهنجاری های اجتماعی، اجتناب ناپذیر توصیف کرد و افزود؛ جامعه سالم و امن در گرو آموزش و پرورش منسجم و قوی است.

معاون فرماندار پاوه؛ با قدردانی از تلاشهای علما و ائمه جمعه و جماعات، به ویژه اهتمام ماموستا ملا قادر قادری در برگزاری کلاس های درس اخلاق و خطبه های به روز و حکیمانه در نماز جمعه، از برگزاری نشست های شب های تربیتی در مدارس پاوه در کنار برنامه های آموزش خانواده و توسعه انجمن های اولیا و مربیان، به عنوان گوشه ای از فعالیت های صورت گرفته در سطح شهرستان در راستای کاهش آسیب های اجتماعی اشاره کرد و از آمادگی و استقبال همه دستگاه ها و نهادها، برای اجرای شایسته طرح نماد خبر داد.

سلمان محمدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمانشاه در نشست هم اندیشی اساتید با مدیران مدارس مجری طرح نماد در شهرستان پاوه، توجه به ریشه ها و منشأ شکل گیری ناهنجاری های اجتماعی را، در کاهش آسیب های اجتماعی مؤثر دانست.

سلمان محمدی؛ پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی را با آموزش، اطلاع رسانی و مهارت آموزی میسر دانست و اجرای طرح ملی نماد را در همین راستا توصیف نمود و افزود؛ ائتلاف نهادهای مختلف کشور در قالب نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد)، نشانه رویکرد فرهنگی در مواجه با آسیب های اجتماعی در کمین جامعه است، که آموزش و پرورش را در خط مقدم مبارزه با این ناهنجاری ها، نقش آفرین می داند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان کرمانشاه؛ با بیان مراحل اولیه شکل گیری این طرح ملی و چشم انداز پیش رو، وجود زیرساخت های مناسب فناوری و نیروی انسانی کارآزموده، داشتن مرز طولانی و ویژگی فرهنگی پاوه در منطقه اورامانات را، از دلایل انتخاب این شهرستان برای اجرای طرح نماد برشمرد و اضافه کرد؛ حرکت های خودجوش و خلاقانه فرهنگی در پاوه از قبیل؛ تغییر کاربرد قلیان به گلدان و همچنین برنامه شب های تربیتی با ابتکار مدیریت آموزش و پرورش این شهرستان، عزم عمومی برای مقابله با ناهنجاری ها و کاهش آسیب های اجتماعی را نمایان می سازد، که تعامل و اهتمام مردم و مسئولان در این زمینه ستودنی است.

مختار برزگرفرد مدیر آموزش و پرورش پاوه؛ با مرور اجمالی بر فعالیت های صورت گرفته در دو سال گذشته در زمینه اجرای طرح نماد در شهرستان، و با اشاره به آمارهای رسمی در مورد وضعیت فرهنگی و اجتماعی مردم پاوه، دانش آموزان تک سرپرست، بی سرپرست و فرزندان طلاق را به واسطه عدم بهره مندی از گرمای محبت محیط خانوادگی، در معرض آسیب های اجتماعی عنوان کرد و رشد آمار اعتیاد در منطقه را در کنار تنگناهای اقتصادی این دیار، از ناهنجاری های مهم جامعه پاوه برشمرد، و ابراز امیدواری نمود؛ در طرح ملی نماد، برنامه های ویژه ای در راستای کاهش آسیب های این ناهنجاری ها در نظر گرفته شود.

مختار برزگرفرد؛ خلاقیت مدیران و معلمان مدارس در اجرای برنامه های آموزش مهارت های زندگی برای دانش آموزان و آگاهی خانواده ها را در پیشگیری و اصلاح ناهنجاری ها در دانش آموزان، حائز اهمیت دانست.

مدیر آموزش و پرورش پاوه؛ خودآگاهی که در تعالیم اسلامی جایگاه بسزایی دارد را به عنوان یکی از مهارت های مورد نیاز افراد ذکر کرد و گفت: اعتماد به نفس و عزت نفس نتیجه دستیابی به خودآگاهی است، که موجب مصونیت نوجوانان و جوانان از ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی خواهد بود.

 در پایان این نشست؛ حیدرعلی رضائیان رئیس اداره مراقبت و پیشگیری در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش استان کرمانشاه، با نواختن زنگ آغاز استقرار کامل طرح نماد در تمامی مدارس پاوه در سومین سال اجرای طرح در این شهرستان، به بیان جزئیات و مراحل اجرای طرح ملی نماد پرداخت و به پرسش های مدیران مدارس در این زمینه، پاسخ داد.

 گفتنی است؛” نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان” که به اختصار ” نماد” نامیده می شود، از سال ۱۳۹۴، در قالب ائتلاف ۹ دستگاه و با هدف دستیابی به چارچوب همکاری نظام یافته برای مداخله سریع، به‌موقع و مؤثر در آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان، طراحی و آغاز شده است.

مطابق برنامه زمان‌بندی، تا پایان برنامه ششم توسعه در سال ۱۴۰۰، طرح نماد در تمام مدارس کشور مستقر خواهد شد، تاکنون ۳ منطقه از استان کرمانشاه و ۶ مدرسه از هر منطقه تحت پوشش این طرح قرار گرفته است، که در سومین سال اجرا، استقرار کامل این طرح در یک شهرستان از هر استان برنامه ریزی شده و مدارس شهری و روستایی پاوه در تمامی مقاطع تحصیلی، از استان کرمانشاه برای اجرای کامل این طرح انتخاب شده است.