ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 09:48

سومین اثر شاعر به مکتب نرفته پاوه رونمایی شد/افتتاح موزه هورامان شناسی “هه واروو هه ورامانی”

سومین اثر شاعر به مکتب نرفته پاوه رونمایی شد/افتتاح موزه هورامان شناسی “هه واروو هه ورامانی”

به گزارش سلام پاوه : به همت موسسه نسیم فرهنگ هورامان مراسم افتتاحه موزه هورامان شناسی “هه واروو هه ورامانی” و رونمایی از کتاب “هه وارگه و خاسان” سومین اثر کاک باقی شفیعی شاعر به مکتب نرفته پاوه ای با حضور فرهنگ دوستان و اقشار مختلف مردم در پاوه برگزار شد.   به گزارش سلام […]

به گزارش سلام پاوه : به همت موسسه نسیم فرهنگ هورامان مراسم افتتاحه موزه هورامان شناسی “هه واروو هه ورامانی” و رونمایی از کتاب “هه وارگه و خاسان” سومین اثر کاک باقی شفیعی شاعر به مکتب نرفته پاوه ای با حضور فرهنگ دوستان و اقشار مختلف مردم در پاوه برگزار شد.

 

به گزارش سلام پاوه و به نقل از پاوه پرس : ماموستا ملامومن نوری به نیابت از موسسه نسیم فرهنگ هورامان درجایگاه قرار گرفت وضمن ارج نهادن به حضور سبز مردم فرهنگ دوستا شهرستان از مساعی کاک باقی شفیعی به نیکویی تقدیر وتشکر نمود.

 

وی در ادامه به چرایی واهداف برگزاری آئین باشکوه موردنظر پرداخت وافزود: آنچه عیان است مساعی ماندگار این شخصیت متعالی به جهت تقبل زحمت مضاعفی است که به پاس گردآوری موزه ی تاریخی هورامان درگذر زمان متحمل شده اند و نیز رونمایی ازسومین اثر « هوارگه خاسان» این شاعردر ادامه سبب گردید تا سپاس خویش را آراسته آستان احدیت نمائیم که کاک باقی و امثالهم برای کیاست وحراست از فرهنگ وزبان هورامان از جان مایه می گذارند ودرنتیجه این مساعی هاست ، موسسه نسیم فرهنگ هورامان درگذر ۵ سال خویشبه معرفی مفاخر ورونمایی از اصحاب فرهنگ وهنراز هیچ کوششی دریغ ننموده است.

 

نوری ضمن بیوگرافی از فعالیت های ادبی کاک باقی شفیعی به سال ۱۳۶۴ در انجمن ادبی پاوه ویادی از دوستان همراه … ونیز نقش ابراهیم شمس ودیگراعضای موسسه نسیم فرهنگ هورامان، خانواده و وابستگان در تمهید مقدمات این محفل فرهنگی پرداخت ودر فرازی به موزه مردم مشناسی اشاره ای کوتاه نمود که در ادامه موفق گردید فرهنگ چندصدساله هورامان را برای مردم حاضر مجسم نماید مورد تمجید قرار داد وخواستار حضورنسل جوان در موزه ی مورد نظر جهت آشنایی با اقلامی عنوان نمود که سالها با زندگی مردم این دیار در ارتباط بوده است.

 

رئیس اداره فرهنگ وارشاداسلامی شهرستان ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به مقابله قوه قضائیه با اختلاس گران ومفاسد اقتصادی پرداخت که چندی است شتابان با شناسایی وبرخورد قهری شروع گردیده وابراز امیدواری نمود با برخورد با سازقین بیت المال اعتماد مردم به مسئولین بیشتراز پیش گردد.

 

دکتر هدایت محمودی در ادامه افزود: اگر اقدام مثبت ومفیدی دراین خطه صورت می گیرد، در وهله ی اول مرهون عنایت حق التعالی وحضور شما عزیزانی است که علیرغم مشکلات موجود در جامعه حمایتگر اصحاب فرهنگ وهنرهستید وبه آنها انگیزه می دهید.

 

محمودی تاریخ وتمدن هر مردم را آن چیزی دانست که برجای می ماند ( بالاخص دست سازها) ودر ادامه به تشریح تغییر رویکرد کاک باقی از صیاد (پرندگان و…) به صیاد تاریخ تمدن این ملت پرداخت وآن را مرهون عنایت حق التعالی برشمرد وافزود: کاک باقی با تخصیص بخشی از سبد غذایی خانوار وهزینه کرد دراین راه  به جمع آوری اقلامی پرداخت که بالغ بر ۲۰ سال بطول انجامید واگر با محاسبه ریالی به قیمت امروزی حساب نمائیم، بالغ بر ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان دراین راه برای مردم هورامان سرمایه گذاری نمود.

 

وی با یادی از فردوسی ها که با رنج محنت درسختی روزگار ، دوران را به سر نمودند، اینک بخشی از هویت ایرانی مرهون آنهایی است که حرمت قلم را نگه داشته اند ودراین میان مهم نیست چه اتفاقی روی داده ویا پیش می آید ، اما قلم وفرهنگ تا ابد دهر ماندگار خواهد بود .

 

دکتر هدایت محمودی درخاتمه باذکر دعایی به حفظ کاک باقی دست به آسمان گردید وفزونی امثالهم، موسسه نسیم فرهنگ هورامان، هورام واگر تمدید شود موسسه قلم معاصر کرد را از حی منان خواستار گردید وبا توجه به مرقومه ی موسسه قلم معاصر کرد ، خدای را به شاهد فراخواند که به هیچ وجه تمدید مجوزفعالیت موسسه دراختیار من نبوده ونیست و هر آنچه که در مورد من نوشتند با واقعیت منطبق نیست ودرقیامت باید پاسخگوی فعل خویش باشند.

 

مدیر آموزش و پرورش پاوه نیز درسخنانی به اولین مدرسه درایران وپاوه پرداخت وگفت: در سال ۱۲۶۸ اولین مدرسه بنام دارالفنون در تهران پایتخت ایران دایرگردید و۱۲ سال بعد ودرسال ۱۲۸۰ در مرزی ترین نقطه کشور(پاوه) درخانه باغ های آن فرهنگ ، ادب ومدرسه بوده است وکاک باقی از ادامه دهندگان آنهایند.

 

مختار برزگرفرد به دو ویژگی کاک باقی اشاره نمود که باقیند ، یکی را دربیسوادی کاک باقی عنوان نمود وافزود مهم است کسی بیسواد باشد وبرای باسوادان بنویسد وآنان نیز به این نوشته افتخار نمایند ودیگری که کمتر به چشم می آید حافظه ی قوی ایشان است ، هرکسی در هرسن وسالی به مرور دچار نسیان وفراموشی می شوند ، اما نه تنها از حافظه قوی برخوردارند بلکه تداعی خاطرات سالهای قبل منجربه دیوانی تحت عنوان هوارگه خاسان گردید.

 

چنور شفیعی فرزند شایسته وادیب کاک باقی که ژن نیکوی پدر را به معنی واقعی به ارث برده وبا صبر وحوصله ی به یادماندنی به ندای پدرارجمندشان گوش فرا دادوبا نگاشتن برصفحات کاغذ،  کتبی چند را به رشته تحریر درآورد واگر چنین نمی بود شاید کاک باقی این کاک باقی نمی بود ، به هرحال اهمیت کارایشان کمتراز پدرنیست ، بانوی که قلم دست پدر گردید تا تراوش افکارش را به درون تاریخ منتقل نماید ومایه عبرت دیگران گردد.

 

وی در توصیف اثر هوارگه خاسان گفت: این اثر ما را به سالهای دور می برد تا فرزندان ما از یاد نبرند دیار ما سرزمین دانایی ، علم و… بوده است واز ویژگی آن می توان به طیف های مختلف اجتماعی از بزرگان دیار که درمیان مردم تا صمعتگران، خیاطان، کفاشان، جراحان سنتی که درسایه تجربه از شکسته بنداستخوان تیمار بیماران …درخدمت مردم بودند، برقکارانی که درس مهندسی را درهیچ دانشگاهی نیاموختند ولیکن از سال ۱۳۳۷ روشنایی را به دیار ارزانی بخخشیدند و راه اندازی وتعمیر موتور برق ازسر تجربه وعشق فراگرفتند تا برای مردم ومنطقه مفید باشند.

 

خاتون چنور شفیعی گفت: این کتاب به امامان جمعه گذشته دیار اشاره دارند که دلسوزانه در خدمت دین بودند وروشنگر مسیر وهدایتگر مردم به سرانجام مطلوب بوده اند، بحث قاریان قرآن می نماید که با صدای عرفانی خویش روح وجان مردم را به نور ایمان منور می ساختند، به دراویش یاهو گو اشاره دارند که از ته دل سالها شعار یاهو را با تمام وجود سردادند، …

 

وی گفت: صیاد تا بدانجا که حافظه همراهی می نمود ، از عزیزانی یاد نمود که در هیچ جایی از آنان نامی برده نشده بود، این خطه هیچگاه از انسان های بزرگ ودانا خالی نبوده وهمینک نیز هزاران نفر مایه سرفرازی این آب وخاک اند وهوارگه خاسان دراین راستا به سان شمعی در برابر هزاران چهل چراغ روشن ادب وفرهنگ هورامان دین خود را به این آب وخاک اداء نمود ودر خاتمه با سروده ای از مساعی پدر ومادر مرحوم شان به نیکی تمجید وتجلیل نمود.

 

حبیب اله مستوفی بحث خویش را درمقوله ی فرهنگ شناسی ارائه نمود ودر ادامه به بررسی تمایز سواد مدرسه وسواد فرهنگی پرداخت وافزود: اگرچه نتیجه سواد مدرسه باید در سواد فرهنگی خلاصه گردد، اما گاها خلاف آن را نظاره گریم وآموزش ما مبدل به فرهنگ نمی گردد وقطعاً تعبیری بهتر از حافظه پروری برای این نوع آموزش نمی توان یافت.

 

وی افزود:  فرهنگی بسته به نوع اندوخته می توانند در صفوف باسوادان ویا بیسوادان جای گیرند ، طبعاً فرهنگی بیسواد اگرچه دردناک است اما واقعیتی غیر انکار است به همین ترتیب نیز این طیف بندی را نیز برای باسوادان وجود دارد، همچنانکه باسوادان فرهنگی داریم ، هستند تعدادی که علیرغم داینکه باسوادند اما فرهنگی محسوب نمی شوند.

 

فعال فرهنگی اجتماعی در ادامه افزود: همه ی ما دراینجا جمع شدیم تا از یک به ظاهر بیسواد فرهنگی تجلیل نمائیم ودر همین راستا باذکر مصادیقی چند به تفاوت مفهومی آنچه یاد گردید پرداخت. از آن جمله به تحقیق که از خانه سالمندان به عمل آمده بود اشاره ای گذرا نمود وافزود: افرادی که در سرای سالمندان حضور داشتند قریب به اکثریت فرزندان آنان مهندس و دکتر بودند ، جامعه ای که در تربیت مهندس ودکتر موفق عمل نموده بود متاسفانه در تربیت اخلاقی که به فرهنگ از آن یاد می شود مردود گردیده بود ( جامعه باسواد اما مشکل دار فرهنگی)

 

مستوفی در بخش دوم سخنان خویش کتاب هوارگه خاسان را علیرغم اینکه اثری وزین است اما از آن به تعبیر کتاب یاد ننمود وآن را نمایشنامه ای از واقعیت وتاریخ بخشی از پاوه یاد نمود که خواننده را ناخودآگاه با خود به دنیای دیگر می برد وخویش را در صحنه ها ساری وجاری می بیند .

 

وی گفت: این کتاب یادآوری خاطرات دورانی است که سرفرازی وشادکامی وبا هم بودن شهری که در آن صفا وصمیمیت، عدالت وشجاعت درعین قناعت را با یادنمودن از ۲۵۰ نفر از اقشار مختلف اجتماعی در صنوف مختلف به تصویر می کشد و زندگی را از آنگونه بوده است به نمایش می گذارد وتابلویی زیبا از زندگی مردمانی به نمایش می گذارد که هریک بودن درکنار نقش های انسان های شریف وتاثیرگذار را با تمام وجود احساس می نماید.

 

حسین وفایی با مقایسه سبک های مختلف تاریخ ادبیات  کوردی به شعر ده هجایی هورامی پرداخت ونقش آن را در فرهنگ مردم دیار حائز اهمیت برشمرد.

 

وی با انتقاد از کسانی که شعر ده هجایی را در اوج خود می بینند وگذر از آن را خواستارند افزود: با ذکر مصادیقی از جمله بتهوون و پیکاسود در موسیقی ونقاشی …که سرآمد هنرمندان دوران بوده اند ، این پرسش را مطرح نمود آیا بعد از این بزرگان نباید دراین عرصه ورود نمود؟

 

وفایی گذشتن اگر از شعر ده هجایی بگذریم موسیقی هورامی دیگر نمی ماند افزود: ما مجبوریم شعر ده هجایی را داشته باشیم به شرط آنکه تازه گی را در آن ایجاد کنیم والان نمی توان با فکر گذشته اشعار عامه پسند امروزی سرود.

 

 در طول ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۴۵۰ نویسنده هورامی آثاری ارائه نمودند که جای افتخار دارد ، درطی این ۱۰ سال چقدر پیش افتادیم واگر صبر نمائیم طولی نمی کشد جعفر دولت آبادی ها ارادت خویش را به این مردم اعلام دارند ، جمعیت ما محدود است وبه سرانه جمعیت رشد فرهنگی دیار ما قابل تامل وقابل تقدیر می باشد.

 

از دیگر برنامه های این آئین می توان به تلاوت آیاتی چند از هارون اسلامی نیا، مجری گری  عدنان مرادی ، قرائت اشعاری چند از شاعران نامی شهرمان مومن یزدانبخش و فیصل هدایتی، سیاچمانه هنرمندان لایق و صدیق اشاره نمود که به جذابیت بیشتر برنامه منتهی گردیده بود،یکی دیگر از برنامه های می توان به سرودن اشعاری از شاعران مختلف توسط  معتصم شافعی که تصنیفی زیبا و طنز گونه را ارائه نمود که با استقبال جمع همراه گردید.

پایان بخش مراسم، رونمایی از کتاب هوارگه خاسان وموزه هواری هورامان کاک باقی شفیعی بود که دراین میان ابراهیم شمس به نیابت از موسسه نسیم فرهنگ اورامان، سیامک رحیمی به نیابت از خانه موسیقی و اقبال سابقی با هدایایی و اهداء لوح تقدیر از مساعی این هنرمند و

شاعر به نیکویی تقدیر وتمجید به عمل آوردند.

 

گزارش تصویری : صهیب زربان