ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 12:06

فاصله معنادار محیط زیست کرمانشاه با استاندارد جهانی/ زیستگاه «شوکای» ایرانی حال خوشی ندارد

فاصله معنادار محیط زیست کرمانشاه با استاندارد جهانی/ زیستگاه «شوکای» ایرانی حال خوشی ندارد

به گزارش سلام پاوه : منطقه حفاظت شده «بوزین» و «مره‌خیل» از بهترین زیستگاه‌های طبیعی، گونه‌های جانوری و گیاهی کشور است، این منطقه با وسعت ۲۳ هزار هکتار در شهرستان پاوه، شرایط خوبی از لحاظ نگهداری ندارد.   به گزارش خبرنگار سلام پاوه : هر ساله با توجه به وضعیت گرمسیری و سردسیری مناطق گوناگون […]

به گزارش سلام پاوه : منطقه حفاظت شده «بوزین» و «مره‌خیل» از بهترین زیستگاه‌های طبیعی، گونه‌های جانوری و گیاهی کشور است، این منطقه با وسعت ۲۳ هزار هکتار در شهرستان پاوه، شرایط خوبی از لحاظ نگهداری ندارد.

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : هر ساله با توجه به وضعیت گرمسیری و سردسیری مناطق گوناگون استان کرمانشاه در اواسط آذرماه تا پایان این ماه گونه های زیبای جانوری کل و بز در فصل کل مستی به جفت گیری می پردازند.  در این فصل کل‌های مست به دنبال آواز بخصوصی که بزهای آماده برای باروری سر می دهند از نقاط دور و نزدیک به سوی آنها رفته و با جدال و غلبه بر دیگر کل‌ها با تشکیل حرمسرایی، چندین بز را وارد قلمرو شخصی خود کرده و به هیچ کل دیگری اجازه نزدیک شدن به بزهای حرمسرایش را نمی دهد!

 

در میان جدال عاشقانه کل‌ها با یکدیگر برای جذب جفتشان، این کل‌های با تجربه و نیرومند هستند که پس از پیروزی در محدوده مشخص جفت‌های تصاحب شده خود را انتخاب می‌کند و غافل از همه خطرات و کمین‌ها در مستی عمیقی به سر می برد.

 

در طول این مدت گونه‌های کل و بز وحشی بالاخص کل‌ها به محیط اطراف و پیرامون خود بی توجه شده و سرعت عکس العمل آنها نسبت به سایر فصول سال بسیار کندتر می شود و از این رو با توجه به سرشت ذاتی ،غریزی و طبیعی جانور مورد تهدید شکارچیان غیر مجاز و افراد فرصت طلب و سود جو  قرار گرفته و این گونه ها بطور جدی در این فصل آسیب پذیر و در معرض خطر قرار می گیرند.

 

هر ساله در کوهستان‌های مناطق مختلف استان کرمانشاه، بخصوص پاوه و اورامانات شاهد زجه‌های مرگبار و شکار این گونه‌های جانوری در اوج سرمستی و شادی به دست انسان ها می باشیم.

 

اما حکایت امسال با دیگر سالها متفاوت است و آن این است که مدتی است جوانان دوستدار محیط زیست در شهرستان پاوه در انجمن مردم نهاد «ژیوای» و در فصل کل مستی با حضور خود در کوهستان‌های شاهو در این شهرستان مامن امنی برای حفاظت از گونه های جانوری را به وجود آورده‌اند و این حضور خودجوش آنها مانع جولان شکارچیان در طبیعت و کوهستان‌های صعب العبور پاوه شده است.

 

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان پاوه در این باره به سلام پاوه گفت : شهرستان پاوه با داشتن ۷۸ هزار هکتار منابع ملی اعم از جنگل و مرتع و ۲۳ هزار هکتار منطقه حفاظت شده «بوزین» و «مره خیل» درای گونه‌های بسیار جانوری و گیاهی است.

محمد اخگرزاده افزود: اکثر مناطق حوزه این شهرستان، جنگلی، کوهستانی، صعب العبور و اکثرا هم مناطقی شکارخیز و به لحاظ زیست محیطی دارای غنای ژنتیکی حائز اهمیت می باشد.

وی افزود: وسعت حوزه تحت مدیریت و پراکنی گونه های متنوع در حیات وحش منطقه و وجود تعداد قابل توجهی گونه کل و بز کوهی نیاز به توجه بیشتر و پایش مستمر و مداوم مناطق را می طلبد. این امر خطیر بدون همکاری همیاری و توجه همه شهروندان و علاقمندان و دوستداران طبیعت و حیات وحش منطقه میسر نخواهد شد.

اخگرزاده با اشاره به فعالیت فعالان محیط زیست در پاوه گفت: در سال‌ جاری بسیاری از فعالان و دوستداران محیط زیست این دیار به ویژه اعضای انجمن ژیوای در پاوه با تشکیل اعضا فعال و کمیته‌ای عملیاتی در حفاظت و حراست طبیعت و حیات وحش منطقه وارد عمل شدند و در این راستا کمک‌ها و مساعدتهای فراوانی با اداره محیط زیست پاوه در خصوص حفاظت از حیات وحش منطقه بالاخص در فصل حساس کل مستی یا “که له هه رز” ماه جفت گیری گونه های کل و بز وحشی که این گونه ها در این فصل بسیار حساس و بسیار آسیب پذیر بوده و مورد سواستفاده برخی از شکارچیان غیر مجاز قرار میگیرند، داشته‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاوه به کاهش میزان شکار در سال‌ جاری با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته اشاره داشت و گفت: با آغاز فعالیت و حضور مستمر این افراد در معیت اداره محیط زیست و در قالب گروه‌های برنامه ریزی شده توسط انجمن و اعضای فعال آنها باعث کنترل و حفاظت بهتر مناطق شکارخیز گردیده اند.

وی ادامه داد: در واقع اقدام این عزیزان هم اقدامی کاملا عملیاتی در کنترل و حفاظت حیات وحش و طبیعت منطقه و از طرفی هم اقدامی در راستای تقویت فرهنگ زیست محیطی و جلب توجه افکار عمومی در زمینه اهمیت حیات وحش منطقه و احساس مسئولیت در همه شهروندان و علاقمندان به حفظ و بقا طبیعت گردیده  و بر اساس آمارهای موجود شکار گونه‌های جانوری کل و بز در پاوه نسبت به سنوان گذشته با کاهش چشم گیر روبرو شده است.

مدیر عامل انجمن پیام آوران زمین پاک پاوه( ژیوای) اهداف انجمن در این فعالیت محیط زیستی را تشریح کرد و گفت: حضور در کوهستان‌ها در مرحله اول  ترویج فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز انسان و حیات وحش منطقه را در فصل مستی کل و بزکوهی ترویج می نماید. در مرحله دوم به منظور ارشاد و راهنمایی شکارچیان محلی و آماتور حاضر در کوهستان‌ها در صورت رویت آنها در شکارگاه‌ها می باشد.

آشنا حسن زاده با اشاره به دیگر اهداف این فعالیت ادامه داد و گفت : تهیه تصاویر و ویدیو از گونه های جانوری و بخصوص در این فصل از کل و بز موجود درطبیعت و به نوعی سرشماری جانوران را می توان هدف دیگری از این اقدام دانست.

وی هدف دیگر انجمن را بازتاب مساله‌ی شکار بی رویه در افکار عمومی و آگاه ساختن جامعه از آسیبهای کوتاه مدت و بلند مدت این رفتارهای مخرب انسان در قبال طبیعت  دانست.

حسن زاده به حضور چندین گروه از جوانان دوستدار حیات وحش در قالب کمیته عملیاتی انجمن مردم نهاد ژیوای در آذر ماه امسال اشاره کرد و گفت : بیش از ۴۰ نفر از جوانان شهرستان پاوه در قالب تیم های چند نفر در نقاط شناسایی شده برای کمک به حفظ حیات وحش حضور مستمر دارند.

وی گفت : انجمن دوستداران زمین پاک پاوه بیش از ۴۰۰ نفر عضو دارد که در فعالیتهای عملی و پراکتیکی در حدود ۱۵۰ نفر عضو فعال می ‌باشند که در فعالیت‌های مختلف مهار آتش سوزی جنگل‌ها، درختکاری، دیده‌بان محیط زیست و غیره مشغول کار هستند.

مدیر عامل انجمن پیام آوران زمین پاک پاوه( ژیوای) به  اقدامات انجام شده دیگر این انجمن اشاره داشت و گفت : ترویج فرهنگ صحیح حفاظت از حیات وحش از طریق برگزاری جلسات آموزشی برای اعضای انجمن ،استفاده از فضای مجازی و انتشار تیزرها و تصاویر حاوی پیامهای زیست محیطی برای آگاه ساختن جامعه از عوارض و آسیب‌های ناشی از تخریب‌های صورت گرفته توسط انسان در مساله شکار بی رویه، تهیه طومار عمومی در مخالفت با شکار بی رویه و نادرست و حمایت دلگرم کننده افکار عمومی در راه رسیدن به اهداف بازدارنده و ارشادی انجمن، اعزام و استقرار تیم‌های مختلف عملیاتی انجمن به شکارگاه‌های منطقه باهدف همزیستی با اکوسیستم و زیستگاه جانداران وحشی و جلوگیری از شکار بی رویه در این مناطق، شناسایی شکارچیان مشهور و فعال منطقه به منظور راهنمایی و هدایت آنها در جهت ارتقا فرهنگ صحیح شکار و ترویج رفتارهای سازگارانه با طبیعت از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

 

 

حسن زاده با اشاره به نبود امکانات و نیروی انسانی کافی اداره محیط زیست گفت :انجمن با توجه به شرایط خاص ادارات و عدم داشتن امکانات و نیروهای کافی در این ادارات طبعا در خواست غیر معقول و ناممکنی را از ادارات دولتی ندارد، تنها امیدواراست این ادارات و نهادها انجمن ها را همراه و همیار خود دانسته و در صورت لزوم نهایت توان خود را در همکاریهای متقابل به کار ببندند.

وی در پایان گفت: همانگونه که مشهود است انسان به عنوان مخربترین موجود اکوسیستم در حال تخریب و ویران کردن آن است؛ دغدغه محیط زیستی طبیعی و پاک، محرک فعالیت‌های اکثر طبیعت دوستان و فعالان این عرصه می باشد ما نیز از این چرخه به دور نبوده و میخواهیم حداقل حرکتی در جهت جبران این آسیب‌های واردشده به طبیعت یا مانعی هرچند کوچک در راستای کاهش این تخریبها باشیم.

وجود منطقه حفاظت شده «بوزین» و «مره‌خیل»  از بهترین و غنی ترین زیستگاه های طبیعی و گونه‌های جانوری و گیاهی کشور است، این منطقه با وسعت ۲۳ هزار هکتار و سایر مناطق آزاد با جنگل‌های متراکم و انبوه با وسعت ۴۳ هزار هکتار در شهرستان پاوه ، کمبود شدید نیروی انسانی محیط‌بان و کمبود امکانات خودرویی به هیچ عنوان قابل قبول و جوابگوی نیازها و درخواستهای مردمی در زمینه حفاظت این منابع ارزشمند نبوده و کمبود نیرو و امکانات اداره محیط زیست پاوه در واقع منجر به خسارات جبران ناپذیر به منابعی که غیر قابل تجدید بوده شده است.

استاندارد جهانی برای حفاظت هر سه هزار هکتار نیازمند یک محیط بان است  و این در حالیست که اگر مناطق طبیعی و بکر  این منطقه را برابر استانداردهای مورد نظر بسنجیم حداقل ۱۵ الی ۲۰ نفر نیروی اجرایی نیاز است اما متاسفانه ۱۰ درصد این موضوع نیز تامین نشده است در حالیکه حفاظت فیزیکی از منابع ملی و طبیعی در اکثر کشورهای دنیا موضوع مهم و از اولویتهای کاری محیط زیست است.

می طلبد نگاه تازه و ویژه تری از سوی سازمان محیط زیست و استانداری کرمانشاه به این سرمایه ملی و طبیعت پاوه و اورامانات صورت گیرد و با تخصیص اعتبارات ویژه و جذب نیروی انسانی مورد نظر در حفظ حیات وحش این منطقه اقدامی عملی و فوری صورت پذیرد.

گزارش: فرهاد صالحی 

منتشر شده در خبرگزاری فارس : http://kermanshah.farsnews.com/news/13971002000187

یک پاسخ برای “فاصله معنادار محیط زیست کرمانشاه با استاندارد جهانی/ زیستگاه «شوکای» ایرانی حال خوشی ندارد

  • دوستدار طبیعت در تاریخ دی 3, 1397 گفت:

    با سپاس از دغدغه و احساس مسئولیت نگارنده گرامی. به راستی معضل شکار بی رویه یکی از عاملهای اساسی و قابل توجه جامعه کنونی در زمینه تخریب و انقراض گونه های مختلف جانوری و گیاهی می باشد.پتانسیل های فرهنگی غنی منطقه مانند فعالان انجمن ژیوای وعلاقمندان دلسوز و آگاه دوستدار طبیعت با همراهی رسانه های جمعی خصوصا سایتهای فعال و وزینی مانند سلام پاوه که همواره یار و یاور نهادهای مردمی در انجام رسالتشان بوده اند نوید بخش فردایی بهتر از وضع کنونی در راستای ارتقا فرهنگ صحیح زندگی در با طبیعت را در پی خواهد داشت. امیداست راهکارهای ارائه شده آقای صالحی توسط مسئولین مربوطه شنیده شده و دراسرع وقت جهت حل مشکلات نیروی انسانی و تجهیزاتی ادارات دولتی اقدامات لازم و ضروری اعمال شود.