پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 05:05

کمسیون پزشکی جانبازان ویژه مصدومان شیمایی شهر نودشه برگزار شد/ گزارش تصویری

کمسیون پزشکی جانبازان ویژه مصدومان شیمایی شهر نودشه برگزار شد/ گزارش تصویری

به گزارش سلام پاوه : به همت دکتر شهاب نادری نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی دومین کمسیون پزشکی جانبازان اینبار ویژه مصدومان شیمایی نودشه در دو روز پنجشنبه و جمعه در این شهر برگزار شد.   به گزارش خبرنگار سلام پاوه : عملیات موفقیت‌آمیز والفجر ۱۰ و تصرف برخی از مناطق کردستان […]

به گزارش سلام پاوه : به همت دکتر شهاب نادری نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی دومین کمسیون پزشکی جانبازان اینبار ویژه مصدومان شیمایی نودشه در دو روز پنجشنبه و جمعه در این شهر برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : عملیات موفقیت‌آمیز والفجر ۱۰ و تصرف برخی از مناطق کردستان عراق از جمله شهر حلبچه و روستاهای اطراف آن، در ۲۳ اسفند ۱۳۶۶ و مستقر شدن نیروهای نظامی ایران در آن منطقه، منجر به آن شد که صدام تصمیم گیرد، در پاسخ به این شکست،اقدامی خصمانه و تلافی‌جویانه در برابر مردم منطقه و در واقع فجیع‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین گزینه، یعنی بمباران شیمیایی را انتخاب کند.

 

دو روز بعد یعنی در روز ۲۵ اسفند ۱۳۶۶ در حالی که مردم حلبچه به استقبال بهار می‌رفتند،از آنجا که نوروز در میان کردها جایگاه خاصی دارد و همه مردم با خانه تکانی و پوشیدن لباس نو به استقبال سال نو می‌روند، رئیس جمهور کشورشان (صدام) با گاز خردل، اعصاب و سیافوژن به استقبال سال نو آنها رفت و آنجا را بمباران شیمیایی کرد و آن جنایت و ژنوساید برای آنجا اتفاق افتاد و حلبچه را به عنوان هیروشیمای کردستان به دنیا معرفی کرد.

 

اما در همسایگی حلبچه شهر نودشه یکی از شهرهای زیبا و توریستی اورامانات است که از لحاظ موقعیت جغرافیایی در محدوده استان کرمانشاه و در منتهی الیه شمال غربی این استان واقع شده است.در واقع حلبچه همسایه غربی شهر نودشه است، به طوری که در کوهستان‌های نودشه، خیابانها و خانه‌های حلبچه قابل رویت است. هنوز خبر بمباران شیمیایی حلبچه به نودشه نرسیده بود که در روز ۲۶ اسفند ۱۳۶۶ رأس ساعت ۱۰:۱۱ دقیقه صبح (یک روز بعد از بمباران شیمیایی حلبچه)، نودشه دچار یکی از تلخ‌ترین و دردناک‌ترین حوادث تاریخ معاصر شد؛ یعنی ناگاه با شلیک چندین موشک (ساخت کشورهای منادی آزادی و دموکراسی) مواجه شد که متأسفانه ده ها نفر از ساکنانش مظلومانه شهید و مجروح شدند.

 

تبعات این جنایت شوم هنوز در نفسهای تعداد قابل توجهی از مردم مظلوم نودشه مشهود است که با تلاش و پیگیری دکتر شهاب نادری نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی و همراهی اداره کل بنیاد شهید و مسئولان شهرستانی صبح روزهای پنجشنبه و جمعه سوم و چهارم آبان ماه در مسجد جامع شهر نودشه اعضای کمسیون ویژه جانبازان در این شهر حضور پیدا کردند و این کمسیون تشکیل شد که ان شا الله شاهد نتیجه مثبتی برای این مصدومان مظلوم شیمایی باشیم.

 

مدیرکل بنیاد شهید استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه گفت :مردم شریف نودشه در دوران دفاع مقدس نقش حائز اهمیتی داشته اند و بعداز بمباران شیمیایی این شهر ۲ بار کمیسیون پزشکی برگزار شده است و با پیگیری های دکتر نادری و اداره کل بنیاد شهید استان با مرکز داشتیم این موقعیت فراهم شد که مردم شهر نودشه که در این بمباران اسیب دیده اند.پرونده اداری تشکیل و امروز توسط ۷ نفر از پزشکان متخصص که از تهران به نودشه اعزام شده اند به مدت ۲ روز با انجام معاینات پزشکی کسانی که در معرض بمباران شیمیایی قرار گرفته اندمورد معاینه و فراینده اداری پرونده آنها طی شود.

 

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین هادی عسگری افزود : در مدت این ۲ روز بالغ بر ۳۴۰ پرونده توسط پزشکان متخصص بررسی و افراد مورد معاینه قرار خواهند گرفت و اگر نیاز باشد فرد به مراکز درمانی معرفی خواهد شد.

دبیر کمیسیون پزشکی حاضر در شهر نودشه گفت : تیم پزشکان متخصص کمیسیون پزشکی که در نودشه مستقر می باشند پرونده افرادی را که مدعی هستند در زمان جنگ مورد آسیب بمباران شیمیایی شده اند بررسی می کنند.

 

دکتر کریمی گفت : در همین راستا ما دو تیم کامل متشکل از دو متخصص داخلی ، دو متخصص چشم و دو پزشک متخصص پوست و بنده هم بعنوان دبیر این کمسیون مدارک افراد را بررسی و با انجام معاینات اولیه پرونده برای بررسی بیشتر به کمیسیون پزشکی شیمیایی تهران ارجاع داده خواهد شد. و باتوجه به تراکم و حجم کاری در کمیسیون پزشکی تهران نهایتا طی دو ماه وضعیت پرونده افراد مورد معاینه در شهر نودشه مشخص شود.

 

نماینده مردم پاوه و اورامانات ضمن تقدیر و تشکر از جامعه رسانی که همیشه در تلاش هستند که واقعیت ها را رسانه ای کنند در بحث کمیسیون پزشکی حاضر در نودشه گفت : بنده باتوجه به اینکه در گذشته عضو کمیسیون پزشکی بوده ام و با توجه به وضعیت مردم شهرستانهای اورامانات در چه حالی می باشند و با حضور آقای شهیدی در زمان زلزله و حضور ایشان در منطقه زلزله زده ثلاث باباجانی از ایشان درخواست کردم که کمیسیون پزشکی در خود حوزه انتخاباتی بنده مستقر شوندتا از نزدیک وضعیت مردم اورامانات و پرونده ها مورد بررسی قرار گیرند.

 

شهاب نادری افزود :با همکاری آقای شهیدی اولین کمسیون پزشکی در ثلاث باباجانی تشکیل و با توجه به قولی که به مردم عزیز و بزرگوار نودشه داده بودم توجه به اینکه این مردم در دوران جنگ در نقطه صفر مرزی مورد بمباران شیمیایی قرار گرفته اند و افرادی که مورد آسیب قرار گرفته اند پزشکان محترم کمیسیون پزشکی با لطف و عنایات خود که ازتهران تشریف آورده اند پرونده و افراد آسیب دیده  را مورد بررسی قرار میدهند.

 

وی گفت : شاهد هستیم کسانی بعلت مشکلات مالی در شهر نودشه بعضی از مدارک پزشکی آنها متعلق به ده سال پیش می باشد که بعلت مشکلات مالی دیگر نتوانسته اند حتی در کرمانشاه پیگیر پرونده خود شوند. و با حضور این کمسیون در شهر نودشه امیدواریم مشکلات این عزیزان نیز حل شود.

 

نادری ضمن تقدیر از جناب دکتر کریمی دبیر محترم کمیسیون پزشکی و هیئت همراه که زحمت کشیده اند و در شهر نودشه حضور یافته اند درخواست و خواهش کرد : بلند نظرانه به قضیه پرونده مردم نودشه نگاه داشته باشند. چون مردم شهر نودشه مردمانی زحمت کش و آسیب دیده هستند و از جناب شهیدی که مشاور رئیس جمهور و رییس بنیاد ایثارگران و جانبازان کشور هستند طی ۲ ماه آینده برای افرادی که برای تشکیل پرونده کمیسیون پزشکی در منطقه جا مانده است یکبار دیگر این کمیسیون را تشکیل بدهند. و بنده به جد در تهران پیگیر پرونده کمیسیون پزشکی و ان شاء الله نگاه مثبتی به پرونده بمباران شیمیایی مردم نودشه داشته باشند بنده در کوتاهترین زمان پیگیر قصیه پرونده کمیسیون پزشکی مردم عزیز نودشه خواهم بود.