پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04

برداشت بیش از ۸۰۰ تن گردو به ارزش ۳۳ میلیارد تومان از باغات پاوه

برداشت بیش از ۸۰۰ تن گردو به ارزش ۳۳ میلیارد تومان از باغات پاوه

به گزارش سلام پاوه : معاون جهادکشاورزی شهرستان پاوه گفت امسال پیش بینی میشود بیش از ۸۰۰ تن گردو به ارزش ۳۳ میلیارد تومان ار باعغات گردوی این شهرستان تولید وبرداشت شود. عادل قادری روز دوشنبه به خبرنگار سلام پاوه گفت: سطح زیر کشت باغات گردوی شهرستان پاوه ۱۴۱۳ هکتار است که ۱۲۹۰ هکتار آن […]

به گزارش سلام پاوه : معاون جهادکشاورزی شهرستان پاوه گفت امسال پیش بینی میشود بیش از ۸۰۰ تن گردو به ارزش ۳۳ میلیارد تومان ار باعغات گردوی این شهرستان تولید وبرداشت شود.عادل قادری جهاد کشاورزی

عادل قادری روز دوشنبه به خبرنگار سلام پاوه گفت: سطح زیر کشت باغات گردوی شهرستان پاوه ۱۴۱۳ هکتار است که ۱۲۹۰ هکتار آن بارور و ۱۲۳ هکتار غیر بارور می باشد.

وی میزان تولید سالیانه گردو در شرایط نرمال را در باغات شهرستان پاوه در هر هکتار ۱۰۸۰ کیلیوگرم اعلام کرد وافزود امسال به دلیل شرایط جوی وتغییرات آب هوائی این میزان تولید کاهش چشمگیری داشته است .

معاون جهاد کشاورزی پاوه افزود در سال زراعی ۹۶/۹۷ سه عامل اقلیمی در کاهش محصول گردوی شهرستان مؤثر بوده است که موجب کاهش تولید و خساراتی به باغداران شده است .

قادری گفت این سال عامل اقلیمی به ترتیب اثرگزاری شامل خسارت ناشی از بارش تگرگ که در چهار مرحله در ماههای فروردین واردیبهشت خساراتی را به باغات شهرستان وارد کرد.

وی عامل دوم را سرمازدگی عنوان کرد که در اواخر فروردین ماه به میزان ۲۰ تا ۳۰درصد خساراتی به باغات ما وارد کرد.

قادری سومین عامل را بارندگی های پی در پی ماههای فروردین واردیبهشت عنوان کرد وافزود این عامل مصادف بود با گردافشانی وتلقیح درختان گردو که این مهم هم در کاهش تولید گردو در شهرستان حائز اهمیت بود.

معاون جهاد کشاورزی پاوه تصریح در مجموع این عوامل بسته به شرایط مناطق مختلف شهرستان (منطقه گرمسیری ومنطقه سردسیری) بطور میانگین ۴۰ درصد خسارت به محصول گردوی شهرستان وارد کرد.

قادری افزود با این اوصاف ولحاظ نمودن جمیع شرایط به وجود آمده وکاهش ۴۰ درصدی محصول گردو ،پیش بینی میشود امسال ۸۳۶ تن گردو با ارزش ۳۳ میلیارد تومان از باغات شهرستان پاوه برداشت وروانه بازار شود.

وی با بیان اینکه شهرستان پاوه به لحاظ تولید گردو رتبه دوم استان کرمانشاه را بعد از شهرستان صحنه دارا میباشد افزود گردوی تولیدی شهرستان پاوه به نقاط مختلف کشور وبازار عراق ارسال میشود .

اما جمعی از باغداران شهرستان هم در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه از کاهش محصول گردوی امسال خبردادند وگفتند سرمازدگی از مهمترین عوامل این کاهش محصول بوده است .

باغداران پاوه ای خواستار پرداخت خسارات خود توسط شرکت های بیمه ای بودند .

شهرستان پاوه بابیش از ۶۲ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان کرمانشاه قرار دارد.