ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 01:46

مقصر کیست؟ بخش اول/فتح اله نجفی

مقصر کیست؟ بخش اول/فتح اله نجفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:به استناد اخبار و اطلاعات منتشره و واقعیتهای دیداری و شنیده ها،هرچند روز مواردی  تصادفات جاده ای در منطقه و در کل کشور بوقوع می پیوندد.متأسفانه جمع زیادی از عزیزان در اثر صدمات وارده فوت و تعدادی هم مجروح،همچنین خسارات مادی زیادی هم بوجود می آید.( مقصر کیست )؟براساس گزارش پلیس […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:به استناد اخبار و اطلاعات منتشره و واقعیتهای دیداری و شنیده ها،هرچند روز مواردی  تصادفات جاده ای در منطقه و در کل کشور بوقوع می پیوندد.متأسفانه جمع زیادی از عزیزان در اثر صدمات وارده فوت و تعدادی هم مجروح،همچنین خسارات مادی زیادی هم بوجود می آید.( مقصر کیست )؟براساس گزارش پلیس راهور کشور در همایش یادبود قربانیان حوادث رانندگی( منتشر شده در نشریات )مرگ بیش از ۲۷۷ دویست و هفتاد و هفت هزار نفر در تصادفات جاده ای و بیش از ۴ چهار میلیون نفر زخمی طی ده سال اخیر گزارش شده است.

 

براساس گزارشی از پژوهشکده بیمه مرکزی ایران در میان ۱۹۰ کشور جهان،ایران پس از کشور آفریقایی سیرالئون بالاترین نرخ مرگ و میر در جاده ها را دارد. شمار قربانیان حوادث رانندگی در سال گذشته خورشیدی ۱۶۲۰۱ نفر اعلام گردیده است.تعداد مرگ و میر تصادفات جاده ای در تعطیلات نوروزی ۱۰ سال گذشته ۱۱۸۷۰ نفر گزارش شده است.سازمان پزشکی قانونی از افزایش ۲۴ درصدی شمار قربانیان طی نوروز سال ۱۳۹۷ خبر داده است.

 

 

مقصر کیست ؟بر اساس گفته ها و شنیده ها ، تعدادی مردم از دیدگاه غیر کارشناسانه مشکلات جاده ای یا غیراستاندارد بودن ماشین یا وجود بیمه را مسبب این مشکلات می دانند .کارشناسان و متخصصین در امور چه نظری دارند؟؟؟در این رابطه با کارشناسان و صاحب نظران پلیس راهور،کارشناس بیمه و اساتید دانشگاهی در خصوص مقصر کیست سوال و به نحوی علت را پرسیده ایم که در ابتدا از نظرات کارشناسی دکتر رحمت میرزایی دکترای علوم اجتماعی و استاد دانشگاه پیام نور پاوه در این خصوص که مقصر کیست استفاده خواهیم نمود.

 

امروزه یکی از مسائل و مشکلاتی که دامنگیر جامعه ما شده پدیده ای به نام حوادث رانندگی یا تصادفات جاده ای است که هر روز و یا شاید هر ساعت خانواده ای را داغدار کرده است که به دنبال آن مسائل و مشکلات زیادی را برای خانواده ها ، اطرافیان و در کل جامعه به وجود آورده است . بدون شک منطقه اورامانات نیز از این مسئله که گریبانگیر جامعه ماشده است مستثنی نیست و شاید با توجه به عدم توسعه یافتگی منطقه و کوهستانی بودن نسبت به دیگر مناطق سهم  بیشتری عاید مردمان این منطقه شده است.

 

 

سؤالی که مطرح می شود این است که چرا روز به روز حوادث رانندگی بیشتر می شوند؟علت این همه تصادفات جاده ای و بین جاده ای چیست؟تحقیقات زیادی در کشور انجام شده است و هر کدام از این تحقیقات عوامل محیطی،فنی و انسانی را دخیل در حوادث رانندگی می دانند اما اگر تحلیلی جامعه شناختی نسبت به این مسأله داشته باشیم می توان به دو عامل ساختاری( دولت )و عملکردی( نیروی انسانی )دخیل در حوادث رانندگی اشاره کرد که تکمیل کننده یکدیگر و در واقع دو روی یک سکه اند.

 

بدون شک وظیفه هر ساختار یا سیستمی مهیا کردن زمینه های رفاهی چه عینی و ذهنی برای افراد آن جامعه می باشد.وقتی جامعه خودرا نگاه می کنیم با خیلی از مسائل و مشکلات اجتماعی از جمله بیکاری،گرانی،تورم،رکورد اقتصادی،اعتیاد ، طلاق و بسیاری دیگر از مسائل اجتماعی مواجه هستیم که بدون تردید هرکدام از این مسائل روی روح و روان آدمی تأثیر گذار است.

 

پریشانی روح و روان و درکل نبود رفاه ذهنی و عینی و عدم توجه دولت به این مشکلات به طور غیر مستقیم  می تواند یکی از عامل های مهم تصادفات جاده ای در منطقه اورامانات باشد. از عوامل دیگری که باعث تصادفات جاده ای شده عدم فرهنگ رانندگی و در کل عدم رشد هماهنگ فرهنگ مادی با فرهنگ غیر مادی است که آگبرن از آن تحت عنوان واپس ماندگی فرهنگی از آن نام می برد در این راستا می توان ناهماهنگی بین افزایش و پیشرفت اتومبیل ها و کندی تغییرات جاده ها ، عدم ایمنی و امنیت جاده ها و عدم فرهنگ رانندگی را یکی از عوامل حوادث رانندگی یا تصادفات جاده ای در منطقه اورامانات دانست.دولت در ایران خود که ماشین باشد( فرهنگ مادی) را افزایش می دهد بدون آنکه به دیگر عوامل یعنی جاده ، نیروی انسانی و مسائل و مشکلات آن توجهی داشته باشد.

 

عوامل زیادی که در حوادث رانندگی دخیل هستند به صورت خلاصه وار در پایین به آن اشاره می شود :

 

اجتماعی نشدن ( عدم آموزش کافی نیروی انسانی ) جهت شکل گیری فرهنگ درست رانندگی از طرف سازمانهای رسمی،تخطی مأموران راهنمایی و رانندگی از اصول و قوانین مربوطه.کارکردهای پنهان تصادفات جاده ای برای مأموران دولتی.عدم گذشت هنگام رانندگی از طرف رانندگان(منسوخ شدن فرهنگ گذشت )غرور و خود برتربینی جوانان هنگام رانندگی.جوانی و عدم تجربه کافی.عدم آشنایی رانندگان با قوانین راهنمایی و رانندگی.بیمه شخص ثالث و بدنه ماشین.سرعت بیش از حد مجاز رانندگان و عدم کنترل اجتماعی به واسطه فساد در بدنه ادارات ذیربط.

 

 

 

رانندگی کودکان و نوجوانان و جوانان.عدم وجود امکانات تفریحی برای جوانان و استفاده از ماشین جهت پرکردن اوقات فراغت.فضای بسته جامعه و نبود فضای تخلیه ذهنی.قانون گریزی و تأخیر غیر مستقیم و مستقیم آن بر حوادث.تبلورخشم ، پرخاشگری و رفتارهای خشونت آمیز در جامعه.کمرنگ شدن ارزشهای اجتماعی و اخلاقی.ماجراجویی در هنگام رانندگی.وجود اعتماد به نفس کاذب در هنگام رانندگی از طرف جوانان.شرب مواد الکلی و روان گردان.

 

 

امید است مورد توجه کلیه آحاد مردم قرار گرفته تا دیگر شاهد از دست رفتن عزیزان و خسارات ناشی از تصادفات نباشیم.

 

ادامه دارد……

یک پاسخ برای “مقصر کیست؟ بخش اول/فتح اله نجفی

  • همشهری در تاریخ مهر 22, 1397 گفت:

    با تشکر از دلسوزی شما ، مقصر اول اداره راه که جاده ها را آسفالت نمی کند و مشکل آن را برطف نمی کند و جاده قانونا» ۶ متر باشد الان ۳ متر است و در زمان بارندگی کسی نیست جاده ها را تمیز و نمک پاشی نمایند …..