د 17 اردیبهشت 1403 ساعت 01:10

دغدغەهای شهروندی با مردم مصیبت زده و مسئولین محترم قوه قضائیه استان/ناصح مرادی

دغدغەهای شهروندی با مردم مصیبت زده و مسئولین محترم قوه قضائیه استان/ناصح مرادی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هنوز فریاد نان و بیکاری روی خوان و ایوان مردم زحمت کش و محروم دوران جنگ تحمیلی به اوج آسودگی نرسیده بود که اسفا اینبار خروش سهم ناک و خشم ویرانگر طبیعت از نو مسکن و زیستگاه محرومترین محرومان این دیار را ویران و فاجعه ای بس سنگین تر […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : هنوز فریاد نان و بیکاری روی خوان و ایوان مردم زحمت کش و محروم دوران جنگ تحمیلی به اوج آسودگی نرسیده بود که اسفا اینبار خروش سهم ناک و خشم ویرانگر طبیعت از نو مسکن و زیستگاه محرومترین محرومان این دیار را ویران و فاجعه ای بس سنگین تر از جنگ تحمیلی را دو چندان به بار آورد و دل هر انسان با شرفی را لرزاند. حقیر را نیز بر آن داشت تا در حیطه تخصص خود قدم نهاده و قلم را به رشته تحریر درآورده و در این راستا مقالات متعددی را در کانالهای رسمی منعکس نمودەام. به قول شاعر :

قلم بردار و قدمی دگر نِه
ماندگار است قلمی بر قدم

آری این بار با دلی آکنده از اندوه با دادگر هستی و دادوران این دیار دغدغه درونی ام را در میان گذاشته تا شاهد تکرار فاجعەای دگر نباشیم.

حقیر به عنوان کارشناس رسمی دادگستری در این دیار زلزله زده به خود اجازه داده تا درحیطه تخصص خویش بنا به وظیفه انسانی تفحصی در خصوص آمار ساخت و ساز انجام دهم که از ۱۳۰ هزار واحد مسکونی طرح زلزله ۳۵ هزار واحد احداثی و بقیه تعمیری هستند و بیش از یک هزار واحد طرح زلزله احداثی (غیر از واحدهای احداثی خارج از طرح زلزله) در شهرستان پاوه در حال ساخت و ساز می باشد و آمار ساخت وساز در شهرهای زلزله زده دیگر اگر بیشتر از شهرستان پاوه نباشد کمتر نیست به همین دلیل آن را به عنوان «انقلابی از مسکن» نام نهادەام و همچنان که مضمون مقالات قبلی بیانگر این جمله که : ” هر انقلابی اگر سیر طبیعی خود را طی ننماید منقلبی بس ویرانگر در پی خود خواهد داشت.”

 

همگان واقفند که قوه محترم قضائیه بالاترین مرجع قانونی کشور بوده و با تدخل قانون مندی خویش مثمر ثمر واقع شده وبر همین اصل شایسته است قضات محترم در امر ساخت و ساز با حضور مدبرانه خود اولاً باعث دلگرمی مسئولین محترم ذیربط شده و همچنین باعث ترس و استرس در دل هر کارفرما، پیمانکار، مسئول، مهندس و … خواهد شد.

 

همچنانکه با دخول جدی دادگستری محترم پاوه در تعریض جاده سەراهی نوریاب و سەراهی فرهنگیان پاوه باعث رفع مشکلات عدیدی گردید ولی متاسفانه بعد از وقوع حادثه.

 

از نگاه حقیر حضور قضات بسان دوربین محسوس و نامحسوسی است که اگر در برابر هر کرسی و جایگاهی قرار گیرد هر شهروندی در هر منصبی که باشد محتاطانه حرکت خواهد نمود. ازیرا ترس از قانون ترس نیست بلکه فرهنگ متعالی است که هر شهروندی را از خطا مصئون می دارد.

حال از قضات محترم خواهشی دلسوزانه دارم که با کنترل وتدخل قاطعانه خود در ساخت وسازه های استاندارد و اصولی گامی موثر برداشته تا شاهد فاجعەای دلخراش تر نباشیم

لذا پیشنهاد می گردد با توجه به صدمات ویرانگر زلزله اخیر، پس لرزه های مداوم و پی در پی و کاهش عمر مفید سازه ها در منطقه ترتیبی اتخاذ فرمائید تا سازه هایی که پس از وقوع زلزله دارای اهمیتی خاص می باشند و وقفه در بهره برداری آنها موجب خسارات و افزایش تلفات می گردد از جمله : بیمارستانها- درمانگاه ها- مراکز
تاسیسات آبرسانی- مراکز کمک رسانی و کلاً سازه هایی که در آیین نامه مقررات ملی ساختمان به عنوان ساختمانهای «با اهمیت خیلی زیاد» تعریف می گردند از لحاظ استحکام سازه ای و بنایی توسط کارشناسان صلاحیت دار مربوطه مورد کنترلی ویژه و بازنگری قرار گیرند تا شاهد تجربه تلخ دیگری چون بیمارستان و مسکن مهر سرپل ذهاب و … نباشیم.

و اکنون خطابم به مردم رنج کشیده و زلزله زده ای است که برای “علاج واقعه قبل از وقوع”، سلامت آیندگان، تضمین امنیت ناشی از حوادث طبیعی (بسته به اصول ساخت و ساز فنی و استاندارد کنونی ما ) با احداث سازه ای استاندارد و تحویل به آیندگان، سرمایه ای بس گرانبها را برایشان به ارمغان بگذاریم.

و اما سخن آخر :

هر ساخت و ساز غیر استانداردی آفتی بس بزرگتر از زلزله برای همشهریان در آینده محسوب و باعث عدم امنیت شهروندان همجوار آن سازه می گردد بایستی هرکسی بر اساس تخصص و تعهد خود گامی بردارد؛

همچنانکه معلم در پرورش اندیشه و باغبان در بارور ریشه؛ شما قضات محترم در نهادینه کردن قانون در هر کوی و برزنی.

وحقا در توان شماست گام به گام در کنترل و پیشبرد طرح جامع شهر و جلوگیری از ساخت و ساز غیراستاندارد و غیرمجاز که جزء اختیارات لاینفک قضات محترم بوده و هست نقش بسزایی داشته باشید.

آری بایستی هر شهروندی شهرش را بسان یک مدرسه بداند که هرکس

چه مسئول و چه فرد عادی نسبت به زیستگاهش احساس مسئولیت نماید و نیازی به شکوه و مراسلات نداشته باشد حال که اینگونه نیستیم باید قانون از طرف قانون گذاران و مسئولین محترم دادگستری از طریق رسانەها به شهروندان آموزش داده شود تا شاهد آرمان شهری باشیم که آیندگان به قانونمند بودن ما در مسیری که برایشان مهیا می سازیم افتخار کنند.

نویسنده : مهندس ناصح مرادی