چ 12 اردیبهشت 1403 ساعت 11:46

لزوم در نظر گرفتن زمین مناسب برای اسکان اضطراری در پاوه

لزوم در نظر گرفتن زمین مناسب برای اسکان اضطراری در پاوه

به گزارش سلام پاوه : این روزها و پس از زلزله ۲۱ آبان ۱۳۹۶ و متعاقب آن چند زلزله و پس لرزه دیگر اضطراب و استرس خاصی در بین شهروندان اورامانات و شهرستان پاوه حاکم است. و متاسفانه افرادی هم آگاهانه و غیر آگاهانه دست به شایعه پراکنی و نشر مطالب کذبی می زنند که […]

به گزارش سلام پاوه : این روزها و پس از زلزله ۲۱ آبان ۱۳۹۶ و متعاقب آن چند زلزله و پس لرزه دیگر اضطراب و استرس خاصی در بین شهروندان اورامانات و شهرستان پاوه حاکم است. و متاسفانه افرادی هم آگاهانه و غیر آگاهانه دست به شایعه پراکنی و نشر مطالب کذبی می زنند که نگرانی ها را دو چندان می کند و تاکنون هیچ مسئول و کارشناس آگاهی با مردم صحبت نکرده و نگرانی های آنان را رفع نکرده است .

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : خبرهای کذب و بی پایه و اساس که توسط کانال های تلگرامی آماتور و غیر حرفه ای منتشر می شوند و شایعه هایی که هیچ مبنای علمی ندارند و بیشتر افرادی هدفدار به دنبال برنامه های خاص خود دست به نشر و بحث در این خصوص می زنند. بهتر این است که مسئولان و صاحبنظران در این زمینه شفاف سازی کنند و مردم را نسبت به شایعات زلزله روشن کنند و این شائبه و شایعات را تکذیب کنند. با این مقدمه موضوعی که مهمتر به نظر می رسد انسجام و برنامه ریزی ستاد بحران برای سوانح غیر مترقبه می باشد که با توجه به وقوع زلزله بهترین فرصت است که مسئولان و اعضای ستاد بحران شهرستان پاوه از این موقعیت استفاده کرده و برای پیش آمدها و خدایی نخواسته سوانح دیگری همچون زلزله ، طوفان ، سیل و…. اقدامات بنیادی و اساسی انجام دهند.

بی شک اگر شهروندان گرامی مروری بر شب ۲۱ آبان ۱۳۹۶ بعد از وقوع زلزله ۷٫۳ ریشتری ازگله در ثلاث باباجانی داشته باشند و هنگامی که شهرستان پاوه همچون دیگر شهرستانهای اورامانات و حتی استان بشدت لرزید و شهروندان به بیرون از خانه ها فراری شدند .توجه یک موضوع بسیار حائز اهمیت است و آن اینکه ورود و خروج در شهر پاوه براثر هجوم خودروهای مردم در دقایق اولیه مسدود شد و عملا تمام مواصلات و خیابانهای پاوه در کمترین زمان ممکن مسدود شدند و گره کوری در آن بوجود آمد. و شهروندان سردرگم نمی دانستند در کجای شهر قرار بگیرند تا از آسیبهای زلزله در امان باشند.

 

یکی دو روز پس از وقوع زلزله مسلم الماسی دادستان شهرستان پاوه که بسیار دلسوزانه پیگیر مطالبات عمومی مردم شهرستان شده است در مصاحبه ای نسبت به وضعیت راهها و مسیرهای مواصلاتی و خیابانهای شهر پاوه به مسئولان هشدار داد و سوالهایی را در بندهایی از سخنانش مطرح کرد و گفت:

 

حادثه اخیرزنگ خطری برای شهرستان پاوه بود و فریادی بلند که ندا سر داد٬ اگرخدایی ناکرده این حادثه برای پاوه رخ میداد مسئولان مربوطه و دستگاه های خدمات رسان چه میزان آماده خدمت رسانی بودند ولیکن متاسفانه حتی اگر تمام این دستگاهها هم آماده خدمت رسانی باشند.

🔻آیا بافت شهری ٬شهرستان پاوه اجازه امداد رسانی رامیدهد؟

🔻آیا مسیرارتباطی کرمانشاه به پاوه(از دوراهی جوانرود- پاوه به بعد)ظرفیت خدمت رسانی را دارد،

🔻آیامعابراصلی شهرستان امکان امداد رسانی رامیدهد.

🔻حریم راهها وجاده ها تاچه حد رعایت شده است،متاسفانه مشاهده میشود درفاصله نیم متری جاده ساخت وساز صورت گرفته است،مسئول مربوطه کجا بود است که این ساخت وساز صورت گرفته است.

🔻اکثر ساختمان های شهر فاقدپارکینگ هستند و پایان کاردارند و خیابان های شهر پراست از ماشین هایی که امدادرسانی را با اخلال مواجه میکند.

🔻با ابرازتاسف ازعملکرد مسئولیین ذی ربط شهرستان پاوه که درطول سالیان متمادی مصلحت گرایی ومصلحت اندیشی های بی مورد آنها منجربه وضعیت کنونی شهرستان گردید است

🔻مسئولیین محترم مربوطه نباید به فکرکارهای تبلیغاتی باشند و در رابطه با وضعیت راه ارتباطی شهرستان پاوه و امکانات امدادی آن و وضعیت ساخت و ساز در جوار جاده ها و ترافیک شهر و………تدبیری بیندیشند.

🔻لذا ازاین تاریخ درصورت مشاهده، نقض قوانین ومقررات توسط هرشخصی ونادیده گرفتن حقوق عامه وفق قانون اقدام مقتضی صورت خواهد گرفت.

 

نبود جاده کمربندی و مسیر اضطراری برای کمک رسانی و نبود زمین مناسب برای اسکان اضطراری شهروندان مقوله مهمی است که علی رغم اینکه سالهای گذشته این پایگاه خبری به تشریح آن پرداخته است اما هنوز مسئولان ستاد بحران اقدام عملی در این خصوص انجام نداده اند.

 

یکی از مهم ترین مشکلات شهرستان پاوه در صورت وقوع زلزله و حوادث غیرمترقبه عدم زمین مناسب جهت اسکان اضطراری است زمین مناسب اسکان حداقل فضای به مساحت ۵ هکتار نیاز دارد تا چادر های امدادی بصورت استاندارد برپا شوند هر چند توپوگرافی منطقه موثر است اما نباید فراموش کنیم فضاهای موجود را باید مدیریت و ساماندهی کرد و در طرح های تفصیلی شهر این مهم گنجانده شود.

 

فضاهای سبز که هم بعنوان پارک قابل استفاده باشد و هم در مواقع اضطراری به این کار بیاید نیز در سطح شهر پاوه بسیار ناچیز است و نیاز به بازنگری دارد ( برداشتن چرخ و فلک و …. که سالهاست بلا استفاده شده نشان دهنده عدم مدیریت صحیح شهری است ) … دکه های جنب بازارچه مرزی زمین مناسبی آنجا موجود است اما تاکنون شهرداری نتوانسته است برای آنجا کار در خور شایسته ای انجام دهد زمین کنار ایستگاه پمپاژ آب سراب هولی و زمین مجاور آن که مربوط به آموزش و پرورش است اگر تسطیح شود مکان مناسبی برای اسکان حداقل ۲۰۰۰ نفر است.

 

واقعیت این است تهیه چادر بعنوان سرپناه اضطراری از وظایف جمعیت هلال احمر است و جانمایی و فراهم کردن محل های مناسب اسکان از وظایف مدیریت شهری است هر چند جمعیت هلال احمر نیز در بحث جانمایی نظریه کارشناسی ارائه میدهد اما کارهای عمرانی و حل مشکلات قانونی آن برعهده جمعیت هلال احمر نیست و از وظایف مدیریت شهری و مدیریت بحران شهرستان پاوه است .

 

خدائی نخواسته در صورت وقوع بحران های بزرگ چه از نوع طبیعی (زلزله – سیل و ..) یا انسان ساز (جنگ و …) تعدادی از شهروندان بی سرپناه می گردند لذا پیش بینی مکانهایی برای اسکان بلند مدت (تا زمان اسکان دائم) برای شهروندان فوق از وظایف مدیریت شهری می باشد. که متاسفانه مدیریت شهری پاوه هیچگاه به این مهم توجه نداشته است .

 

امید میرود مسئولان و مدیر ستاد بحران شهرستان پاوه ضمن توجه به اجرایی شدن عملیات ساخت کمربندی پاوه که کارهای مطالعاتی آن در سال ۱۳۷۴ آغاز شده است در اولین نشست ستاد بحران زمین اضطراری برای اسکان شهروندان را در نظرگرفته و پیش از وقوع حادثه ای مانع اتفاقات ناگوار شوند.

 

تصویری از محل های اسکان اضطراری در سطح کشور

 

تصویری از محل های اسکان اضطراری در سطح کشور

3 پاسخ برای “لزوم در نظر گرفتن زمین مناسب برای اسکان اضطراری در پاوه

  • برهان لهونی در تاریخ شهریور 25, 1397 گفت:

    سلام وسپاس جناب بابایی
    بله اما متاسفانه فراموش می شود
    حتی با مختصات دقیق جغرافیائی هم اعلام
    شد

  • بهروزبابایی در تاریخ شهریور 25, 1397 گفت:

    باسلام برسلام پاوه وعشق دوران نوجوانی ام جناب دکتربرهان لهونی همانگونه که بازهم به درستی تشخیص نمودین استادبزرگوار مشکلات زمین وشرایط محیطی آن درهرمنطقه بنابه کیفیت وچگونگی بافت آن منطقه پدیدار میگردد که باید قوانین نیز حول همان اصول بچرخداما متاسفانه در قوانین ما شرایط محیطی در تایید قانونی اتنخابی ازتهران هیچگونه تاثیری نداشته ومتاسفانه تا امروز هیچ نماینده ای دنبال حل مشکلات قانونی اورامانات بنا به شرایط خاص اقلیمی آن نبوده درآیین نامه نظام دامپزشکی کل کشورآمده فاصله تاسیس هرطرحی تا منطقه مسکونی سه کیلومتراست حضرات مسئول نیز اسراربه رعایت میلیمتری آن دارنداین فاصله رادرهر روستای اورامان جاده وآب وبرق وخدمات رسانی دهی توجیه اقتصادی هرطرحی رو بی اثرمی کنه واژه هکتار یک واژه غریبی است درپاوه آنهم ازنوع مسطحش.همه مسئولین ملت رسانه ها درمسئله زمین وبحران مجوزهای زمین درپاوه اگردخیل نباشیم مقصروجوابگوخواهیم بود.آیا مسئله وجودتوپ خنثی نشده درسه راهی بیمارستان به نظرمسئولان استانی نیز رسیده است؟

  • برهان لهونی در تاریخ شهریور 25, 1397 گفت:

    سلام واحترام
    خدا قوت سپاس از شما و سپاس از دادستان دلسوز ،آگاه ، پیگیر ومحترم
    مجموعه موارد اشاره شده هر کدام یک مسئله ی اساسی تجزیه شده از مسئله ای (حل نشده )واساسی تر پاوه و… می باشند!؛
    همه می دانیم ؛که: روش موثر، منطقی وعلمی برای حل هر مسئله یی پس از بیان آن” تجزیه ،تحلیل وترکیب” دانایی محور است
    لذا: تک تک موارد بیان شده نیزنیازمند دقت نظر و همه جانبه نگری شعاع بلند و”تجزیه، تحلیل وترکیب “عالمانه وهم اندیشانه … است!؛؟
    به باور بنده :با توجه به ظرفیت های موجود و علی الرغم همه پیچیدگی و محدودیتهای زیاد،(هرچندآسان نیست) اما می شود!؛ برای همه مواردیاد شده وسایر مسائل وابسته به موضوع، راه حل ها یافته و واقعبینانه وعملگرایانه انتخاب و برنامه استراتژیک تدوین و بازیر پای محکم اقدام نمود!؛
    در مورد اردوگاه در سر دره ، دربانی مران ، در تپه کوله (قسمت بعد از تصفیه خانه جدید آب هانه کوان به سمت غرب با امکان فرود پر ترافیک بالگرد و امکان دسترسی جاده ای وورودی وخروجی از چند طرف با در نظر گرفتن احتمالات مختلف) ودر چند جای دیگر وجود دارد اما در هر مورد نیز باید به مالکیت های خصوصی نیز وفرهنگ مالکیت در منطقه نیز توجه ویژه نمود!؛؟؟؟؟؟
    از این فرصت اسفاده نموده ضمن عرض سلام خدمت دادستان محترم یکبار دیگر مسئله وجود گلوله توپ سنگین منفجر نشده از روزهای اول جنگ تحمیلی را
    که شاهد بودم در چند قدمیم ودر یکی از پر ترافیک ترین مکان ها ودرچند متری خانه سازمانیی که در آن ساکن بودم به خیابان اصابت کرد به زمین فرو رفت ومنفجر نشد وباعمق کمی ودر زیر آسفالت جاده اصلی مابین سه راه بیمارستان ورودی اداره تعاون روستایی ودر جوار لوله اصلی گاز مدفون است!؛؟؟؟؟
    بنده در این قریب به سی وهشت سال مدام از طریق شفاهی ، مکتوب ، مجازی وچند بار حضوری ودر محل مراتب را به مقامات وبه مردم شریف برای برداشت وخنثی سازی آن قبل از بروز حادثه ای ناگوار یاد آوری نموده ام اما متاسفانه بی نتیجه بوده است !؛
    اگر صلاحیت واجازه می داشتم تاکنون با هزینه خودم آنرا خنثی کرده بودم!؛؟
    انتظار داریم که جناب الماسی به این مهم نیز ورود نموده تا حصول نتیجه وخنثی سازی آن پیگری بفرمایند
    چند سال پیش و بارها در پاوه پرس نیز مطرح نمودم جناب کاک فاروق یوسفی مدیر محترم پاوه پرس نیز بارها پوشش داد وبعنوان عضو شورا نیز پیگیری ومنعکس نمود با تفاق هم ونماینده نیروی انتظامی در محل حاضر وجای دقیق را نشان دادم اما اقدامی نشد