د 17 اردیبهشت 1403 ساعت 11:29

 اهمیت کیفیت مصالح در ساخت و سازها/عابد یوسفی

 اهمیت کیفیت مصالح در ساخت و سازها/عابد یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:بالا بودن کیفیت مصالح مصرفی و نحوه بکارگیری آنها از جمله با اهمیت ‌ترین دلایل بهبود کیفیت ساخت ‌و ساز محسوب می‌شوند. متاسفانه بسیاری از مصالح ساختمانی مورد استفاده در صنعت ساختمان دارای استانداردهای مناسب نبوده و از کیفیت مناسبی برای ساخت و ساز برخوردار نیستند که این امر منجر به […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:بالا بودن کیفیت مصالح مصرفی و نحوه بکارگیری آنها از جمله با اهمیت ‌ترین دلایل بهبود کیفیت ساخت ‌و ساز محسوب می‌شوند. متاسفانه بسیاری از مصالح ساختمانی مورد استفاده در صنعت ساختمان دارای استانداردهای مناسب نبوده و از کیفیت مناسبی برای ساخت و ساز برخوردار نیستند که این امر منجر به کاهش عمر مفید ساختمان ها به کمتر از ۳۰ سال شده است. در حالیکه در  اکثر کشورهای اروپایی  با استفاده از همین میزان از مصالح، عمر ساختمان ها به ۱۵۰ سال می رسد که این مساله به نوعی نشان دهنده هدر رفت سرمایه های ملی است.

بی توجهی به استانداردهای ملی به دلیل تولید مصالح توسط نیروی غیرمتخصص و ناآگاه به استانداردها، یکی از دلایل پایین بودن کیفیت مصالح ساختمانی در کشور است. از دیگر دلایل مهم کاهش کیفیت مصالح، افزایش شدید تقاضا در یک بازه زمانی کوتاه است.پژوهش های صورت گرفته نشان داده است که به دلیل پایین بودن کیفیت بسیاری از مصالح ساختمانی بکار گرفته شده در کشور و عدم مطابقت آنها با ویژگی‌های استاندارد، هر سال خسارت‌های بسیار زیادی به منابع عظیم مالی کشور وارد می‌شود.

با توجه به اینکه ایران از جمله کشورهای زلزله خیز است و همچنین در معرض انواعی دیگر بلایای طبیعی مانند سیل نیز قرار دارد، از این رو می‌توان با مصرف مصالح ساختمانی مرغوب، مقاومت ساختمان ها را در برابر عوامل مخرب نیز افزایش داد. بررسی‌های علمی انجام شده در مورد زلزله‌های رخ داده در ایران نشان می‌دهند که درصد زیادی از علل تخریب ساختمان ها در این زلزله‌ها مربوط به استفاده از مصالح غیر استاندارد بوده است.

با توجه تخریب گسترده ساختمان ها در سطح شهرهای اورامانات از جمله شهر پاوه در زلزله های اخیر و آغاز بازسازی و شتاب گرفتن ساخت و ساز و در نتیجه افزایش تقاضا برای مصالح ساختمانی، ضروری است تا به کیفیت مصالح عرضه شده و بکار گرفته شده توجه خاصی شود تا بدینوسیله بتوان امکان بکارگیری مصالح با کیفیت پایین را کاهش داد.

به دلایلی همچون صرفه اقتصادی و نوع منابع و مصالح موجود در منطقه، مشاهده شده است که بیش از ۹۰ درصد ساختمان ها در شهر پاوه دارای سیستم سازه بنایی و  یا اسکلت بتنی هستند؛ که در این دسته از ساختمان ها، آرماتور، آجر و بتن از اجزای اصلی تشکیل دهنده اعضای سازه ای محسوب می شوند که کیفیت و نحوه بکارگیری آن ها نیز به میزان زیادی تعیین کننده کیفیت و مقاومت ساختمان احداثی در برابر عواملی همچون زلزله و همچنین تعیین کننده دوام و میزان عمر ساخنمان است. بنابراین کنترل کیفیت و آزمایش مصالح اینچنینی توسط کلیه عوامل و دستگاه های مرتبط با ساخت و ساز و عوامل بکارگیرنده این مصالح امری حیاتی است.

از این میان، به جرات می توان گفت که در سطح شهر پاوه، کشور و حتی جهان، بتن پرکاربردترین مصالح در ساخت و ساز محسوب می شود؛ که متاسفانه گاهی اوقات توسط افراد غیر متخصص تولید می شود، که بدون کنترل کیفیت وآزمایشات مربوطه، اطلاعاتی از میزان مقاومت و دوام بتن بکار گرفته شده حاصل نخواهد شد؛بنابراین  ضروری است که تولید آن توسط افراد متخصص انجام شود و به طور جدی به این امر توجه ویژه ای شود.

مهندس عابد یوسفی/ کارشناس ارشد عمران سازه و داور مقالات ISI