پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 19:48

الزامات سرمایه گذاری در اورامانات/سید علاءالدین حیدری

الزامات سرمایه گذاری در اورامانات/سید علاءالدین حیدری

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:”مقام معظم رهبری:نظام اسلامی رونق اقتصادی بدون عدالت اجتماعی را قبول ندارد و در هرگونه پیشرفت اقتصادی کشور، باید وضع طبقات محروم به معنی واقعی کلمه، بهبود یابد. “اورامانات را می توان ، مجموعه ای از ظرفیتهای لازم برای توسعه پایدار دانست . ظرفیتهای طبیعی ، مرزتجاری،سرمایه های انسانی ، آب […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:”مقام معظم رهبری:نظام اسلامی رونق اقتصادی بدون عدالت اجتماعی را قبول ندارد و در هرگونه پیشرفت اقتصادی کشور، باید وضع طبقات محروم به معنی واقعی کلمه، بهبود یابد. “اورامانات را می توان ، مجموعه ای از ظرفیتهای لازم برای توسعه پایدار دانست . ظرفیتهای طبیعی ، مرزتجاری،سرمایه های انسانی ، آب و … را می توان برشمرد که در صورت توجه و برنامه ریزی می تواند نویدبخش آینده ای توسعه یافته برای اورامانات باشند.

 

اگر توسعه پایدار را همان ایجاد تعادل میان اجتماع ، اقتصاد و محیط زیست بدانیم و یا توسعه پایدار را یک جریان چندبعدی که لازمه ی آن تسریع در رشد اقتصادی ، تحول در ساخت اجتماعی ، تغییر دیدگاهها ، کاهش تبعیض ها و مبارزه با فقر مطلق تعریف کنیم.می توان گفت که توسعه ای پایدار است که ” با مردم و برای مردم ” باشد . چراکه شرط نیل به توسعه ، حضور و مشارکت مردم در آن توسعه است.

 

توسعه پایدار بدون فراهم نمودن بسترهای لازم آن دست یافتنی نیست.بسترهایی همچون؛۱- سرمایه۲- مشارکت مردمی و حضور نخبگان ۳- سیاستگذاری و برنامه ریزی.بسترهای پیش گفته را می توان ابزارهای تحقق توسعه نامید و می توان گفت که هیچ توسعه ای بدون این ابزارها محقق نخواهد شد.

 

و اما مقصد توسعه کجاست؟و چرا توسعه؟بر اساس تمام تئوریهای توسعه و رهنمودهای بزرگان و مقام معظم رهبری غایت توسعه رشد اقتصادی است که به مردم ختم و نیازهای آنها را رفع نماید و صد البته با حفظ منابع آیندگان( رفع فقر و عدالت اجتماعی و اقتصادی)لذا همه سرمایه ها و برنامه ها باید در خدمت تحقق این توسعه قرار گیرند.

 

برنامه های توسعه ای زمانی موفق هستندکه بتوانند فقر را ریشه کن کرده و همچنین،باعث رونق و غنای منابع و سرمایه های آن منطقه گردند.اورامانات بعنوان کانی پتانسیل های توسعه و همچنین با داشتن مردمانی با غنای فرهنگی و نیز آگاه به مباحث توسعه بستر هرگونه سرمایه گذاری و حضور در برنامه های توسعه ای می باشد.

 

مردم اورامانات پذیرای هرگونه سرمایه و سرمایه گذاری هستند و قطعا با آغوش باز از سرمایه ها و سرمایه گذاران و نیز برنامه های توسعه ی منطقه استقبال و حمایت می کنند .و هیچگاه نباید تصویری غیر از این از مردم اورامانات به بیرون ترسیم گردد.

 

اما در مسیر توسعه و سرمایه گذاری در اورامانات و یا هر منطقه دیگری الزاماتی هست که باید رعایت شود.۱- صرف ورود سرمایه ریالی به منطقه بدون فراهم نمودن سایر بسترهای توسعه راهگشا نبوده و چه بسا همین سرمایه باعث هدررفت منابع گردد.۲- مشارکت مردم و بالاخص نخبگان در برنامه های توسعه به جهت پویایی و پایداری این برنامه ها،شرط لازم موفقیت برنامه های توسعه است که باید مورد توجه قرار گیرد.۳- ورود هر سرمایه ای به هر منطقه ای با هدف توسعه آن منطقه باید انجام گیرد نه فقط بعنوان مکنده منابع  طبیعی و انسانی).

 

۴- تولید ثروت در منطقه مقصد سرمایه،بهمراه ارزش افزوده آن باید در جذب سرمایه مدنظر باشد.۵-به فرموده مقام معظم رهبری غایت برنامه های توسعه عدالت اجتماعی و رفع فقر است نه بهره کشی و استثمار منابع.۶-حضور و مشارکت مردم در توسعه نباید تنها به عنوان نیروی کار تعریف گردند چرا که توسعه ترسیم شده چیزی جز تابلویی از آینده ای پر از فقر نخواهد بود.۷-جذب سرمایه باید به کام مردم باشد نه به نام مردم.

 

در پایان خاطر نشان می کنم که دولت محترم و استاندار پرتلاش کرمانشاه، در راستای سیاستهای اقتصاد مقاومتی،حمایت از تولید و اشتغال روستایی،طرح های سرمایه گذاری در زمینه های مختلف(تولیدی،صنعتی ، کشاورزی،شیلات،گردشگری و… ) پذیرا و بسترساز جذب سرمایه و نیز حمایت از سرمایه گذاران در استان و منطقه اورامانات بوده و راهگشای توسعه ی متناسب و متوازن این منطقه می باشند.قطعا حضور هر سرمایه گذاری(بومی و غیربومی)در منطقه با رعایت الزامات توسعه و سرمایه گذاری،مورد استقبال مردم شریف اورامانات و نیز مورد حمایت دولتمردان پرتلاش استان خواهد بود.

 

لذا بنده پیشنهاد می دهم که متولیان امر هرچه سریعتر طی یک فراخوان کشوری و بین المللی مقدمات برگزاری همایش( اورامانات بهشت ظرفیتها و اولویت های سرمایه گذاری)را فراهم نمایند.چرا که دروازه های اورامانات و غنای فرهنگی مردم اورامانات پذیرای ورود سرمایه ها و سرمایه گذاران توسعه مدار است.به امید فردایی توسعه یافته برای اورامانات.

یک پاسخ برای “الزامات سرمایه گذاری در اورامانات/سید علاءالدین حیدری

  • شهروند در تاریخ مرداد 29, 1397 گفت:

    باسلام مشخص نیست آیا آقای حیدری ازطرف دولت تدبیر ؟!!!وامید !!!مینویسد یاخودشان چون موضوع متفاوت است متشکر