د 17 اردیبهشت 1403 ساعت 06:07

شهردار: بافت سنتی شهر پاوه را حفظ خواهیم کرد

شهردار: بافت سنتی شهر پاوه را حفظ خواهیم کرد

به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا :  شهردار پاوه با اشاره به مزیت بافت سنتی و ماسوله ای پاوه گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر مصمم هستند تا با جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، این شهر همچنان هزار ماسوله باقی بماند. به گزارش سلام پاوه و به نقل از هادی زامیاد […]

به گزارش سلام پاوه و به نقل از ایرنا :  شهردار پاوه با اشاره به مزیت بافت سنتی و ماسوله ای پاوه گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر مصمم هستند تا با جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، این شهر همچنان هزار ماسوله باقی بماند.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از هادی زامیاد خبرنگار ایرنا :  ˈسلام خسرویˈ روز یکشنبه به هنگام تخریب یک واحد مسکونی که بصورت غیرمجاز اقدام به افزایش شهردار پاوه - سلام خسرویتعداد طبقات خود کرده بود، به خبرنگار ایرنا افزود: ما موظف هستیم بافت منحصر بفرد و پلکانی شهر پاوه به عنوان سرمایه ای از گذشتگان را حفظ کنیم.

وی اظهار کرد: شهرداری در راستای اعمال قانون و جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز غیرقانونی و غیرمجاز وظیفه دارد از حریم عمومی و حقوق شهروندی، بوستانها، معابر و خیابانها پاسداری کند.

شهردار پاوه افزود: در صورت مشاهده هرگونه ساخت وساز غیرقانونی بویژه در بافت اصلی و پلکانی شهر با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد کرد.

یک کارشناس ارشد شهرسازی و معماری نیز در این خصوص به ایرنا گفت: پاوه یک شهر خاص در غرب کشور است که به هزار ماسوله و بزرگترین شهر پلکانی ایران مشهور است و این مسئله حساسیت این شهر را بیشتر کرده است.

برهان عبدیبرهان عبدی، یکی از مشکلات کنونی پاوه را ابهام در قوانین دانست و گفت: در طرح جامع پاوه آن طور که لازم است، این شهر را منطقه بندی نکرده اند یعنی در بافت قدیمی به سازندگان اجازه داده می شود همچون سایر نقاط چهار تا هشت طبقه بسازند که این امر موجب نابودی بافت پلکانی و هویتی پاوه شده است.

وی همچنین گفت: مسئله دیگر عدم برخورد لازم با افراد متخلف است که برخی را به ادامه و تداوم تخلف تشویق کرده است.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر مسوولان و مدیریت شهری و بالاخص کارگروه های استان و سازمان مسکن و شهرسازی به عنوان نهاد مصوب کننده طرح جامع شهرها، اهتمام جدی را برای حفظ بافت قدیمی پاوه ندارند که باید در این خصوص جدیت لازم را داشته باشند.

این کارشناس ارشد شهرسازی و معماری افزود: مهمترین و دردناکترین موضوع در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز در بافت پلکانی پاوه این است که مسوول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان به این موضوع مهم (حفظ معماری شهر پاوه) توجهی ندارد و این در حالی است که بارها کارشناسان و اصحاب رسانه این موضوع را به وی متذکر شده اند.

یک کارشناس ارشد جغرافیای شهری نیز گفت: اقدام شهرداری را در تخریب واحدهای مسکونی غیرمجاز به فال نیک می گیریم و از شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر قدردانی می کنیم.

کیوان حاتمیان افزود: یکی از دغدغه های اصلی مردم پاوه ساخت و سازهای غیرمجاز بخصوص در بافت پلکانی شهر بود که می رفت بزرگترین شهر پلکانی ایران را از بین ببرد.

حاتمیان با اشاره به اینکه پاوه یکی از شهرستانهای گردشگری و توریسم پذیر استان کرمانشاه است و بیشترین شهرت آن به واسطه هزار ماسوله ای بودن آن است، افزود: مسوولان باید اهتمام و توجه بیشتری برای حفظ بافت اصلی و پلکانی آن داشته باشند و اجازه ادامه ساخت و سازهای غیرمجاز را در این شهر زیبا ندهند.

فتح اله نجفی، فعال اجتماعی و فرهنگی نیز با قدردانی از حرکت شهرداری و شورای اسلامی شهر در برخورد با ساخت و سازهای غیر قانونی گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز و عدم توجه به رعایت قانون شهرسازی و قوانین شهرداری، دل همه شهروندان را به درد آورده است که این حرکت جدید شهرداری امید به حفظ بافت پلکانی شهر پاوه را در دلها زنده و احیا کرد.

شهر پاوه به عنوان هزار ماسوله ایران یکی از بزرگترین شهرهای پلکانی کشورمان است که دارای طبیعتی بکر و چشم انداز است.

شهر پاوه با حدود 30 نفر جمعیت در شمال غرب کرمانشاه واقع شده است.