ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 11:51

تلاش برای ثبت ملی «ذخیره گاه لاله های واژگون آتشگاه» پاوه

تلاش برای ثبت ملی «ذخیره گاه لاله های واژگون آتشگاه» پاوه

به گزارش سلام پاوه : مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه از تلاش اداره کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه برای ثبت لاله های واژگون منطقه اورامانات استان کرمانشاه به عنوان اثر طبیعی ملی خبر داد. به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری فارس : تورج همتی امروز در گفت وگو […]

به گزارش سلام پاوه : مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه از تلاش اداره کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه برای ثبت لاله های واژگون منطقه اورامانات استان کرمانشاه به عنوان اثر طبیعی ملی خبر داد.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از خبرگزاری فارس : تورج همتی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه از تلاش اداره کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه برای ثبت لاله های دکتر تورج همتیواژگون منطقه اورامانات به عنوان اثر طبیعی ملی خبر داد.

به گفته وی، در صورتی که اثر طبیعی ملی «ذخیره گاه لاله های واژگون آتشگاه» در سازمان حفاظت محیط زیست به ثبت برسد، این اثر سومین اثر طبیعی ملی استان کرمانشاه محسوب می شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه این ذخیره گاه در ارتفاعات آتشگاه نزدیک شهر پاوه واقع شده، گفت: لاله های واژگون یکی از جاذبه های این منطقه بوده که در نوع خود بی نظیر است.

همتی خاطرنشان کرد: منطقه اورامانات دارای تنوع گیاهی و جانوری خاص و زیستگاه های منحصر به فردی است که نیاز به معرفی دارند.

وی افزود: این منطقه در کنار جاذبه ها و جلوه های طبیعی فراوان، هم از نظر زیست محیطی و هم از لحاظ توریستی ارزشمند و دارای پتانسیل های بالایی است.

این مسئول اورامانات را یکی از جاذبه های خوب در پهنه جغرافیایی استان کرمانشاه برشمرد و تصریح کرد: برای جلوگیری از تخریب آثار طبیعی و حفظ این آثار باید آن ها را ثبت ملی کرد.

یک پاسخ برای “تلاش برای ثبت ملی «ذخیره گاه لاله های واژگون آتشگاه» پاوه

  • فتح اله نجفی در تاریخ اردیبهشت 21, 1393 گفت:

    لطفاً دست نگه دارید ؟
    هر اقدام غیر کارشناسی برنامه ای چون تخریب جنگلهای منطقه و مله پلنگانه و انقراض و نابودی حیات وحش در منطقه را در پی خواهد داشت ؟ یا اینکه در حدود سی سال کلاس ششمی را از دوران تحصیلی ابتدایی حذف نمودند دیدیم که چه مشکلاتی در سواد و معلومات و وضعیت تحصیلی نسل جدید با مقایسه نسل قبل بوجود آمد ؟ ( پیشگیری را قبل از درمان انجام دهید )

    با سلام و تشکر از مسئول محترم و زحمتکش سایت سلام پاوه و تشکر از اعلام وضعیت اضطراری برای ثبت ملی ذخیره گاه لاله های واژگون ( ققله بازی یا هراله برم ) توسط مدیر کل محترم سازمان محیط زیست استان کرمانشاه ، در این زمینه لازم دانستم مطلبی را قبل از هر گونه تصمیم گیری به اطلاع برسانم . لطفاً نگذارید ثبت آثارملی از جمله لاله های واژگون آتشگاه بدون بررسی و کار غیر کارشناسی صورت گیرد ؟ زیرا انجام دادن هرگونه برنامه دیگر در منطقه بدون بررسی و انجام کار کارشناسی منطقی امثال تکرار تخریب جنگلها از جمله در منطقه مله پلنگانه که با تخریب جنگل به زمین دیم و یا با تاسیس مرغداری ها که در حال نابودی هستند و همچنین با صدور مجوز صدها اسلحه تفنگ که به نابودی و انقراض حیات وحش که به وفور در منطقه وجود داشتند می انجامد . که با هزینه صدها میلیونی جنگل و حیات وحش احیا نخواهند شد .
    اما چیز مهمی که در کوههای آتشگاه وجود دارد و ارزش و اهمیت نام آتشگاه را چند برابر نموده و احتمال می رود در اخبار و گزارشات به اشتباه اعلام شده گلهای بسیار زیبایی هستند به نام شقایق که در زیبایی و ظرافت بی نظیر می باشند .و اینکه در هیچ جای دیگر مشاهده نشده که لازم است این گل های زیبا هم در ثبت آثار ملی فراموش نشوند . . و از موقعیت بسیار مهم دیگر کوههای آتشگاه وجود تعداد زیادی چشمه های دائمی می باشد که در صورت حفظ و احیای حیات وحش در آتشگاه می تواند بعنوان زیستگاه دائمی از جاذبه های مهم گردشگری برای منطقه و حتی کشور مورد توجه جهانیان قرار گیرد ..