د 17 اردیبهشت 1403 ساعت 20:47

معرفی کتاب اشعار محمد یوسف رسول آبادی و شرح حالی از ایشان

معرفی کتاب اشعار محمد یوسف رسول آبادی و شرح حالی از ایشان

معرفی کتاب این کتاب بخشی از اشعار ادیب توانمند و نازک دل شهر پاوه مرحوم محمد یوسف رسول آبادی متخلص به هاوار را برای دوستداران شعر و هنر ارائه داده است. زنده یاد کاک یوسف در زمستان سال 1331هجری شمسی به علت دوری اجباری خانواده از پاوه و هورامان در شهر کرمانشاه  چشم به جهان […]

معرفی کتاب

این کتاب بخشی از اشعار ادیب توانمند و نازک دل شهر پاوه مرحوم محمد یوسف رسول آبادی متخلص به هاوار را برای دوستداران شعر و هنر ارائه داده است.

زنده یاد کاک یوسف در زمستان سال 1331هجری شمسی به علت دوری اجباری خانواده از پاوه و هورامان در شهر کرمانشاه  چشم به جهان گشود.در این مدت پدر ایشان از طرف نظام حاکم بر هورامان و پاوه که همان حکومت محلی و عشایری(ده ره به گایه تی) بود همانند تعداد زیادی از افراد نامدار و فرهنگی این شهر در تبعید اجباری به سر میبردند.

بعد از پایان حکومت بگزاده ها در هورامان همراه خانواده به شهر پاوه باز میگردند.ودر وطن آبا و اجدادی خود در دامن شاهو وطبیعت زیبا و افسونگر پاوه راه پرافتخار زندگی خود را میپیماید.مقاطع اولیه را درمدارس سعدی و ضیایی به اتمام میرساندوبرای گرفتن دیپلم راهی شهرهای کرمانشاه و همدان میشود.بعدازگرفتن دیپلم سربازی خود رانیز به پایان میرساند.در سال1354به عنوان معلم مشغول به خدمت همنوعان خود میشود.در سال 1357برای ادامه تحصیل در دانشگاه ادبیات شهر سنه (سنندج)عازم این شهر میشود.اما در آنجا نیز بعداز مدتی تحصیل و مبارزه و زندان با پیروزی انقلاب مردم ایران بر حکومت شاهنشاهی و تعطیلی دانشگاهها به پاوه بازگشته و تا سال1363 به رسالت معلمی خود ادامه میدهد.لیسانس خود را در رشته ادبیات در سال1365 اخذ نموده و زندگانی خود را تا سال 1387با افتخار فراوان و سربلندانه ( هه لو ئاسا))در زمینه های اجتماعی ادبی و فرهنگی طی نمود.

از او نوشته های فراوانی به جای مانده است .که به کوشش دوست ایشان آقای هادی سپنجی از دیگر شاعران توانمند دیارمان بخشی از اشعار ایشان به کردی(هورامی-سورانی) و فارسی در این کتاب به چاپ رسیده اند.

در بخش پایانی این کتاب نیز نظرات تنی چند از یاران و آشنایان ایشان در مورد ویژگیهای ادبی و هنری و شخصیت والای ایشان آمده است .

منبع : وبلاگ کتابخانه عمومی بعثت پاوه

یک پاسخ برای “معرفی کتاب اشعار محمد یوسف رسول آبادی و شرح حالی از ایشان

  • باران در تاریخ شهریور 2, 1392 گفت:

    سلام تشکر از سایت تان پر محتوا بود امیدوارم موفق باشید،یاد و خاطره اقای رسول ابادی هم گرامی دبیر دلسوزی بود برامان