پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 09:32

تندی های شب شعری که حاشیه آفرید

تندی های شب شعری که حاشیه آفرید

به گزارش سلام پاوه : در شب یکشنبه ۲۱ آذرماه سالجاری مراسمی در دانشگاه رازی کرمانشاه تحت عنوان شب شعر “قندپهلو” برگزارشد، مراسمی که هنجارشکنی هایی در آن رخ داد که اعتراض مسئولین ارشد استان و استعفای معاون فرهنگی این دانشگاه را به دنبال داشت. به گزارش خبرگزاری بین المللی کردپرس، شب شعر “قند پهلو” […]

به گزارش سلام پاوه : در شب یکشنبه ۲۱ آذرماه سالجاری مراسمی در دانشگاه رازی کرمانشاه تحت عنوان شب شعر “قندپهلو” برگزارشد، مراسمی که هنجارشکنی هایی در آن رخ داد که اعتراض مسئولین ارشد استان و استعفای معاون فرهنگی این دانشگاه را به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری بین المللی کردپرس، شب شعر “قند پهلو” عنوان مراسمی بود  که شب یکشنبه ۲۱ آذر ماه در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزارشد، در این مراسم شاعران مطرح طنزپرداز کشور که در برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران حضور دارند به شعر خوانی پرداختند. توهین به پیامبران اولوالعزم، تمسخر ارزشهای مذهبی، بکارگیری الفاظ رکیک و جنسیتی و … از جمله حواشی به وجود آمده در این مراسم بود.

استاندار کرمانشاه، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر کرمانشاه، امام جمعه اهل سنت شهر کرمانشاه، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان استان در مجلس خبرگان رهبری، رئیس دانشگاه رازی، مدیر حوزه علمیه کرمانشاه، رئیس دانشگاه علوم قرآنی و … در سخنرانی ها و بیانیه هایی جداگانه به محکومیت این اتفاقات در دانشگاه رازی پرداخته و خواستار رسیدگی به این مسئله شدند.

نماینده ولی فقیه در استان: با اهانت به اسلام برخورد می کنیم

آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر کرمانشاه در نخستین واکنش خود به اتفاقات اخیر دانشگاه رازی طی تماس تلفنی به مسئولان این دانشگاه تذکراتی دادند و پس از آن نیز در نماز جمعه هفته گذشته انتقاداتی را مطرح نمودند.

آیت الله علما دوشنبه نیز در دیدار با اعضای هیات علمی ، تشکلهای دانشجویی ، بسیج اساتید و دانشجویی دانشگاه رازی که در اعتراض به اتفاقات اخیر دانشگاه رازی در بیت ایشان برگزار گردید، اظهار داشت: من از ماه ها قبل به مسوولین همه دانشگاه ها تذکر داده ام که مراقب افرادی که دعوت می کنید باشید و همواره تعجب کرده ام که چرا با وجود افراد دانشمند و فاضل با هر خط و فکری ، چرا از چند نفر فرد محدود که همواره به ارزش ها و اصول نظام و انقلاب اهانت می کنند دعوت می شود.

وی گفت: هر کس در دانشگاههای نظام مقدس جمهوری اسلامی متصدی باشد نسبت به نظام و جوانان ما مسئولیت دارد و برای حفاظت از اصول اصلی انقلاب و نظام وظیفه دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: امروز همه مسئولین دانشگاه ها و مراکز علمی نیز مسئولیت دارند که با رعایت اصول انقلاب و جامه عمل پوشاندن به وصیت نامه امام خمینی(ره) بتوانند دانشجویانی با بصیرت و اسلامی تربیت کنند که بتوانند اسلام ناب محمدی این سرمایه بزرگ را که امروز دنیا در حال زانو زدن در مقابل آنست را تربیت کنند.

دانشگاه رازی کرمانشاه پس از نخستین اعتراضات نماینده ولی فقیه در استان باصدور بیانیه ای تاکیدکرد: شعرای دعوت شده به این مراسم سابقه قرائت شعر در محضر مقام معظم رهبری را داشته و مکرر در برنامه های صدا و سیما حضور دارند و دعوت از آنها طبق درخواست جمعی از دانشجویان بوده است.

نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه رازی نیز طی نامه ای به نماینده ولی فقیه عنوان کرد: ننگ شب شعر قند پهلو و همه حرکت های ضد فرهنگی گذشته معاونت فرهنگی دانشگاه رازی …..را محکوم نموده و خواستار برخورد جدی هستیم.

از شاعران حاضر در مراسم: معترضان چرا در همان برنامه اعتراض خود را بیان نکردند؟

پس از آغاز اعتراضات مسئولان و شخصیت های ارشد دینی، سیاسی و فرهنگی استان سعید طلایی از شعرای حاضر در این شب شعر با انتشار نامه ای در توضیح حواشی این مراسم گفت: شادی و نشاط حق دانشجو است و حاکم شدن فضای رخوت در دانشگاه، به هیچ وجه مطلوب نیست، اما با این وجود، رعایت هنجارها مطابق با فضای دانشگاه نیز امری است اجتناب ناپذیر.

وی در ادامه بیان داشت: بنده به شخصه با خوانده شدن برخی از شعرهای دوستانم در این برنامه موافق نبودم و فکر می کنم مطرح کردن برخی مسائل، فضای دیگری را می طلبد و فضای دانشجویی، اقتضائات خاص خود را دارد.

این شاعر که تاکنون در شب شعرهای مختلف دانشگاه های کشور حضور داشته ضمن تاکید بر این مسئله که تمام شعرهای خوانده شده قبلا مجوز لازم را کسب کرده اند و حتی انتشار یافته اند، عنوان کرد:  حقیقتا معاونت فرهنگی دانشگاه در این مورد کاملا بی تقصیر است و صراحتا عرض می کنم که شعرهای خوانده شده در این برنامه مانند تمامی برنامه های سایر دانشگاه ها، از قبل مورد بررسی قرار نگرفته بود.

وی در خاتمه یادآور شد: اگر هدف دوستان معترض، اصلاح و دلسوزی بود، بهتر بود که در همان برنامه به شعرای مورد نظرشان به صورت کتبی و یا شفاهی اعتراض می کردند. اینکه در آن برنامه، همه معترضین سکوت کنند و بعد فیلم بخش هایی از شعرخوانی را در فضای مجازی و با توضیحات رنگ و لعاب دار بپراکنند، فرسنگ ها به دور از انصاف و اخلاق و تدین است.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه: گزارش موضوع حواشی را برای مقامات قضایی استان ارسال کردیم

اعلمی آل آقا رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به اینکه اتفاقات رخ داده ناشی از اشتباهات سهوی بوده و نه عمدی، اظهارداشت: اولین مجموعه معترض به این مراسم خود دانشگاه رازی بود.

وی از ارسال گزارش موضوع حواشی برای مقامات قضایی استان خبرداد و گفت: ایجاد التهاب در شهر برای یک قصور فرهنگی شایسته نظام فرهنگی ما نیست.
استاندار کرمانشاه: شاعران شرکت کننده در این مراسم با نام و هدف شاعری بیگانه هستند

استاندار کرمانشاه در جلسه شورای منابع آبی استان که در محل استانداری برگزارشد، در مورد تحولات رخ داده در دانشگاه رازی کرمانشاه اظهارداشت: متاسفانه کسانی در مراسم شب شعر در دانشگاه رازی به عنوان شاعر شرکت کردند که اصلاً با نام و هدف شاعری بیگانه هستند و این افراد فکر می‌کنند که اگر دو قافیه هم مصراع  سرودند، شاعر شده‌اند.

وی اشعار قرائت شده در مراسم مذکور را منافی و متناقض با فرهنگ عمومی، عفت و شخصیت عمومی مردم کشور عنوان کرد و گفت: معتقد هستم آن چه که تحت عنوان شعر در این مراسم مطرح شده با مقتضای شعر و شاعری بسیار متفاوت است.

رازانی مباحث مطرح شده در مراسم مذکور را نادانی به حساسیت‌ها و باورهای مردم مسلمانان ایران دانست و گفت: این شعرها از یکسو نادانی به معنا و مبانی شعر و شاعری است و از سوی دیگر نادانی به مقتضیات و فرهنگ جامعه و همچنین حساسیت‌ها و باورهای مردم مسلمان است زیرا زمانی توحید و یکتاپرستی و نبوت در جامعه‌ای با باورهای مردم عجین شده لذا این نوع سخن گفتن فاقد عقل، درایت و خرد است.

استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: باید از این موضوع تاسف و ناراحتی خود را اعلام کنم و با تمام وجود از آنچه که اتفاق افتاده ناراحت هستم و معتقدم که منبعد افرادی در دانشگاهها باید دعوت شوند که موجب ارتقا کمال شرکت کنندگان شوند و از سوی دیگر باورها و اعتقادات مردم را تقویت کنند.

استاندار کرمانشاه تاکید کرد: دستگاه‌های، فرهنگی، آموزشی و اداری باید مراقبت کنند که در نتیجه غفلت‌ها و بی‌توجهی‌ها شاهد این اتفاقات نباشیم و تلاش کنند که تریبون‌ها که امانت است بدون جستجو به هر رهگذری سپرده نشود زیرا اگر دقت نشود تریبون‌ها به چنین اشخاصی سپرده می‌شود که فاجعه‌ها بار می‌آورند.

وی خاطرنشان کرد: محیط دانشجویی باید پویایی، شادابی، سرزنده بودن و نشاط خود را حفظ کند و نباید خواسته‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این محیط به رکود کشیده شود

با گذشت یک هفته از این موضوع هنوز هم اعتراضات و بیانیه هایی از جانب مسئولان فرهنگی، سیاسی و دینی استان صادر می شود.

اعتراضات و محکومیت ها به این مراسم و درخواست عزل مسئولان فرهنگی دانشگاه سبب شد تا علیزاده معاون فرهنگی دانشگاه از سمت خود استعفا دهد استعفایی که بنظر می رسد خاتمه ای بر پایان این حواشی باشد.