س 29 اسفند 1402 ساعت 14:07

عظیمی : دَینی که مردم شهرستان پاوه به کشور دارند قابل پرداخت کردن نیست

عظیمی : دَینی که مردم شهرستان پاوه به کشور دارند قابل پرداخت کردن نیست

به گزارش سلام پاوه : روز گذشته یکشنبه دوم آبان ماه 1395 پرویز ایده پورفرماندار شهرستان پاوه،طاهر عظیمی فشی معاونت صندوق کارآفرینی امید در استان، اردلان حاتمی بخشدار باینگان، رستگار بیابانی مسئول صندوق کارآفرینی امید پاوه، هادی شریفی مسئول میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، فاضل سلیمی مسئول اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آزاد […]

به گزارش سلام پاوه : روز گذشته یکشنبه دوم آبان ماه 1395 پرویز ایده پورفرماندار شهرستان پاوه،طاهر عظیمی فشی معاونت صندوق کارآفرینی امید در استان، اردلان حاتمی بخشدار باینگان، رستگار بیابانی مسئول صندوق کارآفرینی امید پاوه، هادی شریفی مسئول میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، فاضل سلیمی مسئول اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آزاد حسینی عضو دفتر شورای مشورتی نماینده، جمیل قادرپور مسئول دفتر نماینده پاوه و اورامانات و سایر هیات همراه طی مراسماتی در روستاهای میوان، هجیج و نودشه حضور پیدا کرده و چند طرح کارآفرینی و اشتغال زایی را در شهرستان پاوه افتتاح کردند.عظیمی

پایگاه خبری، تحلیلی سلام پاوه مصاحبه ای با طاهر عظیمی فشی در محل صندوق کارآفرینی امید پاوه انجام داد که چکیده ای از آن را برایتان منتشرمی کنیم:

شعار صندوق که هر روستا یک محصول و هر خانه یک کارخانه

معاون صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه ضمن تشکر از فرماندار و هیات همراه در مراسم افتتاح طرح ها گفت: اهداف مقدس صندوق ایجاد اشتغال پایدار میان جوانان و حمایت از آنان است. اما باید سایر ارگان ها و نهادهای دولتی و خصوصی نیز برای امنیت شغلی و پایدار بودن آن تلاش کنند که بیش از این خانواده ها درگیر بیکاری و معضلات پدید آمده از آن نباشند.

وی گفت: در روستای 50خانواری میوان بر روی گیوه بافی تمرکز داشته ایم زیرا هدف صندوق بحث توجه داشتن به مزیت های نسبی هر منطقه است. در استان کرمانشاه از کنگاور گرفته که سازهای سنتی تولید می کند تا هرسین که شهر گلیم است، از دالاهو که در آن صنایع فلزی رونق دارد تا نودشه و پاوه که صنایع دستی و گیوه را داریم، برای هر شهرستان برنامه ای جداگانه در نظر گرفته ایم و سعی کرده ایم به شعار صندوق که هر روستا یک محصول و هر خانه یک کارخانه را در نظر داشته باشیم.

عظیمی با اشاره به سخنان رییس جمهور محترم مبنی بر زیر سی درصد جمعیت کشور ساکنین روستا هستند اظهار داشت : چرایی آن مشخص است. زیرا به دلیل کسب شغل و درآمد بیشتر، ساکنین روستا محل زندگی خود را ترک می کنند. هرچند این شغل هایی که مهاجرین از روستا در شهرها کسب می کنند نیز کاذب هستند. در همین روستای میوان؛ خانم ها در حال فعالیت هستند؛ صندوق از آنها حمایت کرده است اگرچه 500 میلیون ریال مبلغ زیادی نیست، اما ما امیدواریم با بیمه شدن و احساس امنیت شغلی در این بانوان به موفقیت هایی در زمینه اشتغال زایی بانوان برسیم.

وی افزود: در بخش تسهیلاتی که برای خانم ها در نظر داریم نگاه ویژه ای در صندوق وجود دارد. درخواست های دریافت تسهیلات خیلی زیاد است و اعتبارات بسیار کم . ما کاملا قرض الحسنه هستیم و تنها کارمزد دریافت می کنیم. مایک قشر از بانوان را به عنوان قشر آسیب پذیر جامعه با بانوانی که بدسرپرست؛ بی سرپرست خود سرپرست و … هستند را تحت پوشش تسهیلات قرار داده ایم. حتی در این زمینه بصورت استانی تفاهم نامه هایی با گردشگری و سایر ارگان ها امضا کرده ایم. ما برای یک بانویی که اکنون سرپرست خانوار است نیز برنامه ریزی کرده ایم با تمام تلاش ما برای ایجاد اشتغال و پرداخت تسهیلات متاسفانه در استان کرمانشاه رتبه اول را در بیکاری در سطح کشور داریم.

رستگار بیابانی ؛ از مدیران بسیار فعال ما هستند.

معاون صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه گفت: ان شاءالله با نماینده پاوه و اورامانات نیز در این رابطه گفتگو و تفاهماتی خواهیم داشت که بتوانیم با اعتبار و حمایت بیشتر از اقشار نیازمند؛ تسهیلات بیشتری را در خدمت مردم منطقه قرار دهیم.عظیمی روستای میوان

عظیمی با اشاره به عملکرد مثبت صندوق کارآفرینی امید پاوه گفت: رستگار بیابانی ؛ از مدیران بسیار فعال ما هستند. تمام اعتبارات پاوه یک میلیارد تومان بوده و ایشان بیش از دو میلیارد تومان را در سال جاری پرداخت کرده اند که این یعنی بالغ بر 500 میلیون تومان تعهد برای صندوق ایجاد کردند.

وی افزود: ما امروز از یک طرح که بسیار مبتکرانه و خلاقانه بود دیدن کردیم که دانا محمدی با مبلغ وام کمی که از صندوق دریافت کرده اند توانسته اند 11 نفر را در شرکت خود به استخدام درآورند. ایشان جوان هستند و با انگیزه ای که دارند، توانسته اند برای چندین خانواده شغل ایجاد کنند.

عظیمی در ارتباط با پایداری مردم شهرستان پاوه در دوران جنگ گفت: در دوران جنگ شهرستان پاوه مانند یک سد در برابر دشمن قرار گرفت، و یک وجب از این آب و خاک را تحویل دشمن نداد.

وی افزود : با اینکه مردم اینجا بدون هیچ چشمداشتی به این کشور کمک کردند اما متاسفانه دارای مشکلات فروانی هستند در نودشه فارغ التحصیل و جوان و بیکار بسیاری هستند که واقعا تاسف دارد. البته صندوق امید نیز با تمام توان کار خواهد کرد و دویست و پنجاه درصد ایشان اعتبار ابلاغی را تعهد ایجاد کرده اند را پرداخت و پیگیر اعتبارات بیشتر برای پاوه هستیم.

عظیمی در ادامه گفت: چارت ما برای پذیرش مشتری در راستای آسان سازی است. تفاهم نامه های ما اعتبارات خاص خود را دارند. مانند گردشگری و … جوانان جویای کار در پاساژ نودشه 310 میلیون تومان دریافت کرده اند. ما می خواهیم دست مردم باز باشد.

وی افزود : ما همیشه این دغذغه را داریم که صندوق یک طرحی برای راه اندازی کامل نمی رسد. هر واحد تسهیلات اشتغال آن متقاضی باید 20 درصد آورده داشته باشد. اگر متقاضی سهم آورده بیشتری داشته باشد در اولویت خواهد بود. که در بیشتر تسهیلاتی که صندوق در نظر داشته و پرداخت کرده، بدون آورده بوده زیرا ایجاد اشتغال شده است.

صندوق یک نهاد حمایتی است و دنبال منفعت نیست و اعتبارات خاصی دارد.

عظیمی گفت : در بخش رکود و بیکاری کارشناسان ما به خوبی می دانند که دو آیتم خوب دارد که انگیزه طرف را به صورت مختلف شناسایی می کنیم. شعار ما این است که پرداخت هدفمند در راه اشتغال زایی باشد. هدف ما تقسیم کردن و تزریق بی هدف پول در جامعه نیست.افراد هدف ما افرادی هستند که واقعا در پی اشتغال زایی هستند.صندوق سازمانی است که از جاهایی مختلف بر روی آن نظارت می شود. میانگین تبدیل به شغل ما70 درصد است. تبدیل به شغل واقعی راعرض می کنم. طرح های فعال ما در پایانه های ما مشخص هستند. ما به این قضیه ایمان داریم که پرداخت های ما مرحله ای و با نظارت اجرا می شوند.عظیمی روستای میوان

وی گفت: اگر نیاز داشته باشیم مشاوره های ما بازسازی روند را به عنوان طرح توسعه در نظر داریم. دوباره تامین مالی مجدد را برای طرح های با پیشرفت بالا و نیاز به تسهیلات نیز در نظر داریم. طرح های مشارکتی که در پاوه به مراحل مصوب رسیده اند تا سه میلیارد و هفتصد میلیون تومان رسانده ایم. طرح دامداری زردویی و توپ بافی پاوه از جمله این طرح ها هستند که ان شاءالله اولین پرداخت ها به طرح های مشارکتی در استان کرمانشاه به این طرح ها در شهرستان پاوه است. مرحله پرداخت طرح های مشارکتی ما احتمالا طرح دامداری زردویی است.

عظیمی در ارتباط با تصویب این طرح های مشارکتی گفت: البته شش مورد دیگر در استان داریم که همبستگی خوبی میان مردم شهرستان در این ارتباط وجود دارد و باعث شده که از این لحاظ واقعا شهرستان پاوه رتبه اول را داشته باشد. البته مردم شهرستان پاوه رو در جمع فرمانداران سایر شهرستان ها به عنوان مردم یکدست و هماهنگ همیشه مثال می زنیم.

وی با اشاره به اینکه بانک توسعه تعاون؛ بانک رفاه و صندوق زیر نظر ریاست جمهوری هستند گفت: تکلیف داریم که مراودات مالی را با همدیگر انجام دهیم.

وی دورنمای پرداخت ها در شهرستان پاوه اینگونه تعریف کرد: بعضی از ظرفیت ها خوب است. پرداخت ها و طرح ها احساس می کنیم که این طرح ها پرت کمی داشتیم. در کل دور نمای کار ما به تناوب قضیه پرداخت ها را کنترل می کند. برنامه های جدیدی را که تعریف می کنیم که توجه ویژه به روستاها دارد. به همه فرماندارها و بخشدارها گفتیم که مشارکت کنند در قضیه پرداخت تسهیلات به روستاییانی که طرح های اشتغال زایی دارند.یکی از این مباحث جلوگیری از مهاجرت است.

مزیت و پتانسیل نسبی شهر نودشه در بحث گردشگری است

عظیمی در ارتباط با موضوع گردشگری گفت: مزیت و پتانسیل نسبی نودشه بحث گردشگری است. آن چیزی که گردشگر در ذهنش است آنگونه نیست زیرا بحث تبلیغات و اسکان گردشگران هم بسیار مهم است.گردشگر نمی داند و اطلاعات ندارد کدام شهر و روستا برود و در کجا اسکان بیابد.عظیمی روستای میوان

وی در ارتباط با آمار بیکاری واقعی استان گفت: در روستاها هر سال در حال انجام کارهایی هستیم که از جمله آن یک کمیته پژوهش است که از مدیران شهرستان نظرخواهی می کنند وایده های جدیدی اجرا می کنند. اما آمار بیکاری واقعی در استان متاسفانه واقعیت یک حلقه مفقوده است که متاسفانه یک خروجی و راهکار منسجم برای این اشتغال نداریم.

عظیمی ادامه داد و افزود : طرح های فعال ما همچنان در حال فعالیت هستند اما نمی دانیم چرا آمار بیکاری همچنان بالاست. آنگونه که از پایگاه خروجی داشته و تسهیلات پرداخت می شود و البته نظارت واقعی هم در مراحل مختلف صورت می پذیرد، اما همچنان آمار بیکاری بالاست…شاید یک دلیل آن این است که فعالیت های صندوق پرداخت تسهیلات درست و به موقع است و باید این پرداخت ها سیستمی انجام پذیرد و بقیه ارگان ها هم همکاری کنند. مثلا برای هر فعالیت و کاری امنیت شغلی و بیمه و … نیز دخالت داشته باشند.

طاهر عظیمی در پایان گفت: دینی که مردم شهرستان پاوه به کشور دارند قابل پرداخت کردن نیست. ما باید قدر این مردم و مقاومتشان را در هشت سال دفاع مقدس را بدانیم . هر کدام از مسئولینی یک بخش از کار را در دست دارند باید به نوعی این دین را ادا کنند و واقعیت این است که بایدهمه ارگان ها دل بسوزانیم…ما باید اهل عمل باشیم و شعار تحویل مردم ندهیم.

تهیه و تنظیم : کوثر فخری ، فرهاد صالحی