گفتگوی اختصاصی سلام پاوه با مدیر آموزش و پرورش پاوه
به گزارش سلام پاوه :مدیر آموزش و پرورش پاوه در گفتگویی صمیمانه به سوالات خبرنگار سلام پاوه پاسخ دادند که متن این مصاحبه به شرح ذیل است : سلام پاوه : آقای فتاحی ضمن عرض سلام و خسته نباشید لطفا آخرين وضعيت پايگاههاي اوقات فراغت و برنامههاي پايگاههاي شهري و روستایی را توضيح دهيد؟ با […]
- ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
- کد خبر 18777
- 13 دیدگاه
به گزارش سلام پاوه :مدیر آموزش و پرورش پاوه در گفتگویی صمیمانه به سوالات خبرنگار سلام پاوه پاسخ دادند که متن این مصاحبه به شرح ذیل است :
سلام پاوه : آقای فتاحی ضمن عرض سلام و خسته نباشید لطفا آخرين وضعيت پايگاههاي اوقات فراغت و برنامههاي پايگاههاي شهري و روستایی را توضيح دهيد؟
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما لازم میدانم قبل از هر کاری از زحمات مجموعه اعضای سایت وزین سلام پاوه قدر دانی نمایم
عارضم خدمت شما قبل از پايان امتحانات خردادماه يعني در اوايل خرداد با طرح موضوع مطرح شده در شوراي معاونين و بررسي لازم و سپس تشكيل شوراي آموزش و پرورش با محوريت اوقات فراغت كار را شروع كردهايم و با حضور بيش از 13 اداره شهرستان به رياست فرماندار محترم تصميمات لازم جهت اداره 8 پايگاه اوقات فراغت در شهر و روستا اتخاذ گرديد كه اكنون در حال فعاليت ميباشند .
مهمترين برنامههاي پايگاههاي مذكور – كلاسهاي : رايانه – قرآن – ورزش – استفاده از استخر شنا – اردوي دانشآموزي – اردوگاه سرياس – غار قوري قلعه- پيشبيني شدهاست كه جا دارد از همكاري خوب فرماندار شهرستان و ادارات مرتبط تقدير و تشكر به عمل آورم.
لازم به توضيح است كه كمك ادارات مساعدت مالي و تأمين مربي بوده است.
سلام پاوه : آقای فتاحی با توجه به اعلام نتايج امتحانات نهايي و نيز داخلي متوسطه اول و دوم وضعيت قبولي دانشآموزان و پيشرفت تحصيلي نسبت به سال گذشته را جهت اطلاع اولياء و فرهنگيان لطفا تشريح فرمائيد؟
جواب اين سؤال را در دو قسمت خدمت شما عرض خواهم كرد:
اول مبحث مربوط به امتحانات نهايي و قسمت دوم امتحانات داخلي؛
در مبحث مربوط به امتحانات نهايي كه قضاوت در مورد آن بهتر صورت ميگيرد همانطور كه مستحضريد امتحانات نهايي در پايه سوم و چهارم متوسطه ، (پيشدانشگاهي) برگزار ميگردد.
در پايه سوم تجربي و رياضي 10 درس و در پايه سوم انساني 11 درس به صورت نهايي برگزار ميگردد.
اساس معدل كتبي ديپلم دانش آموزان برمبناي نمرهي اين دروس و بدون احتساب نمره مستمر تعيين ميگردد.
از سال تحصيلي 94-93 بلافاصله بعد از اعلام نتايج امتحانات نهايي خردادماه كار بررسي و تجزيه و تحليل امتحانات را شروع كرديم ، عملكرد مدارس را به تفكيك دروس با سال تحصيلي 93-92 تطبيق داديم خوشبختانه وضعيت دانش آموزان فراتر از تصور ما بود بطوري كه در برخي دروس ميانگين نمرات نسبت به سال قبل بيش از 3 نمره رشد داشت در برخي آموزشگاهها ميانگين نمرات كتبي ورقه از نمرات مستمر بيشتر بود دانش آموزاني داشتيم كه معدل كتبي ديپلم آنها بالاتر از 5/19 شده است. در رشته علوم تجربي و با توجه به اقبال عموم دانش آموزان براي ادامه تحصيل در اين رشته در تمام دروس شامل پيشرفت ميانگين نمره بودهايم.
در رشتههاي رياضي و انساني وضعيت مطلوب است و مدارس نمونه دولتي خواهران و برادران ، قدس ، امالمؤمنين ، بهارستان در همه زمينهها رشد داشتهاند. انتظار ميرود با اعلام نمودار مقايسهاي مناطق و شهرستانها در سطح استان هم رتبه خوبي كسب كنند اين امر البته بيانگر پشتكار دانشآموزان ، همت دبيران و جديت مديران محترم مدارس و مشاورههاي اصولي و سازند با دانش آموزان و خانوادههاي آنها توسط كارشناسان آموزش و پرورش مي باشد.
در بحث امتحانات داخلي درصد قبولي مدارس ما رشد چشمگيري داشته است بطور يكه در برخي مدارس براي ثبتنام در پايه دوم آمار دانش آموزاني كه معدل سالانه بالاي 18 كسب نمودهاند بيش از ظرفيت تعيين شده در آن مدرسه مي باشد.
بنده همين جا اعلام مي كنم كه با برنامه ريزي هاي اصولي و نظارت هاي هدفمند در جريان ثبتنام توزيع متوازن ميان رشتهاي و ارائه جمعي دبيران متعهد و دلسوز در دو سال آينده نتايج شايان توجهي در كنكور سراسري خواهيم گرفت زيرا اين پتانسيل در مدارس ديده و براي موفقيت آن و به نتيجه رسيدن اين زحمات برنامهريزي كردهايم بعد از اعلام نتايج امتحانات در مدارس پايگاه كنكور راه اندازي شده است و در حقيقت از مدتي پيش استارت كنكور 95 را زدهايم.
با مقایسه نتایج امتحانات نهایی پایه سوم متوسطه نظری و مقایسه آن با نتایج امتحانات نهایی در خرداد ماه 93 نکاتی چند جلب توجه می کند:
وضعیت شهرستان در رشته تجربی بسیار بهتر از رشته ریاضی و انسانی است به طوریکه در رشته علوم تجربی در هفت درس عربی (2نمره)زبان خارجه(3نمره)دین و زندگی (3/ نمره)زبان فارسی(1 نمره)ریاضی(3نمره) زیست شناسی(2نمره)نسبت به میانگین نمرات منطقه در خرداد ماه 93 رشد داشته ایم و در دو درس فیزیک و زمین شناسی به میزان نیم نمره شاهد افت نمرات بوده ایم.در مقایسه موردی عملکرد آموزشگاهها نیز وضعیت به همین منوال است به این صورت که در مدارس خاص این تغییر وضعیت بسیار بیشتر به چشم می خورد .مدارس را به سه دسته ،مدارس خاص که شامل دبیرستان های نمونه دولتی نقشبندی،اورامان و قدس شاهد-مدارس عادی دولتی شهری که شامل دبیرستان معلم،شهدا،ام المومنین،زینبیه و مدارس عادی دولتی روستایی که شامل دبیرستان امام غزالی،بهارستان و فردوس هستند تقسیم بندی نموده و وضعیت هر دسته را نسبت به مدارس هم ردیف خویش تحلیل نموده ایم در این میان مدارس نمونه دولتی شهید نقشبندی، ام المومنین و بهارستان در میان دسته بندی های سه گانه بهترین عملکرد را داشته اند.نکته جالب توجه این است که مدارس دخترانه در هر سه گروه موفق تر بوده اند.
در رشته علوم انسانی از میان سه آموزشگاهی که رشته علوم انسانی دارند باز هم دبیرستان ام المومنین در سطح منطقه وضعیت بهتری نسبت به دو آموزشگاه فردوس و شهدا دارد اما در مجموع رشته علوم انسانی با افت نسبی مواجه شده است به طوریکه تنها در دو درس نسبت به سال گذشته شاهد رشد عملکرد بوده ایم و در بقیه دروس یا نتایج مشابه پارسال و یا افت نمره داشته ایم.
در رشته ریاضی و فیزیک در میان سه آموزشگاه اورامان شهید نقشبندی و دبیرستان معلم وضعیت عملکرد منطقه در 6 درس با رشد مواجه بوده است و در 4 درس یا تغیر نداشته ایم و یا افت نمرات دیده می شود به طوریکه در دروس عربی(3 نمره)ادبیات (1نمره)زبان فارسی(1.3نمره)جبر (3نمره)هندسه(1نمره)زبان خارجه(5/.نمره)رشد داشته ایم و در دروس فیزیک دین و زندگی شیمی و حسابان با افت میانگین نمره مواجه هستیم.
بر پایه این تحلیل طیف وسیعی از دانش آموزان ما یعنی بیش از 220 نفر در رشته تجربی در امتحانات نهایی شرکت کرده اند و در رشته ریاضی و فیزیک 65 و در رشته علوم انسانی 72 نفر دانش آموز داشته ایم و جالب تر این که با وجود تراکم زیاد کلاس ها در رشته تجربی موفقیت بیشتر را شاهد بوده ایم.
البته لازم به ذكر است كه جهت ارتقاء وضعيت فوق همكاران ارجمندحوزه مشاوره و آموزش در ارديبهشت ماه به توصيه اداره كل محترم اقداماتي را از قبل دعوت اولياء دانش آموزان به مدرسه و خاطر نشان نمودن فصل امتحانات و اهميت معدل درسي در كنكور و .. انجام دادند كه بسيار تأثيرگذار بود كه جا دارد از اين عزيزان تقدير و تشكر به عمل آورم.
سلام پاوه :جناب آقای فتاحی با توجه به تأكيدات موجود در سطح وزارتخانه و نيز انتظارات مردم وضعيت توزيع دانشآموزان در شاخههاي فني – نظري – و نيز رشتههاي تجربي انساني و .. چه برنامهريزيهايي انجام گرفته و وضعيت در چه حالتي ميباشد؟
در راستای توزیع شاخه ای و توازن رشته ای دانش آموزان پایه اول به دوم متوسطه دوم برای سال تحصیلی 95-94 این مدیریت با توجه به قراردادی که با اداره کل آموزش و رورش استان منعقد نموده است قرار بر این است مدیریت نسبت به سال تحصیلی 93-94، 10درصد بیشتر دانش آموز به هنرستانهای فنی و کاردانش هدایت شوند و بر اساس قرارداد منعقده قرار شد از مجموع 524 نفر دانش آموز سال اول متوسطه 93-94، 189 نفر دانش آموز به هنرستانهای فنی و کار دانش هدایت شوند و 335 نفر به رشته های نظری هدایت شوند .
درصد هدایت به متوسطه نظری | تعداد هدایت به متوسطه نظری | درصد هدایت به فنی و کار دانش | تعداد هدایت به فنی و کار دانش | تعداد دانش آموز سال اول متوسطه دوم سال تحصیلی -3-4 |
63.93 | 335 | 36.06 | 189 | 524 |
و از مجموع 335 نفر دانش آموز متوسطه نظری:
انسانی | ریاضی | تجربی | مجموع دانش آموز هدایت شده به نظری | |||
تعداد دانش آموز | تعداد کلاس | تعداد دانش آموز | تعداد کلاس | تعداد دانش آموز | تعداد کلاس | 335 |
65 | 3 | 75 | 3 | 195 | 8 |
و از مجموع 189 دانش آموزهدایت شده به فنی و کار دانش :
فنی حرفه ای | کاردانش | مجموع دانش آموز هدایت شده بهرشتههاي فني و كاردانش |
115 | 74 | 189 |
سلام پاوه : در خصوص تغييرات فضاهاي آموزشي از نظر مكان مدارس چه تغييراتي سال آينده در دست اقدام است؟
در خصوص فضاهاي آموزشي خوشبختانه در سطح شهر وضعيت مطلوب است بجز دبستان ضيايي كه قديمي ميباشد اما قول گاز كشي آن از مدير كل نوسازي اخذ گرديده است و دبستان حجاب مشكلات خاصي دارد اما در ديگر مدارس مشکلی نداريم- اما در حوزه روستا متأسفانه مدارس روستاهاي دشه و شمشير و دوريسان بسيار نامناسب ميباشد كه مجوز تخريب آنها اخذ گرديده اما بواسطه كمبود اعتبارات هنوز اقدامي انجام صورت نگرفته است. اما جهت سال تحصيلي 95-94 در نظر است در صورت نهايي شدن تصمميم دبستان حجاب در شهر و دبستان دشه در روستا جهت رفاه حال دانش آموزان عزيز جابجا گردند.
سلام پاوه : برنامه آموزش و پرورش شهرستان در حوزه مديران و معاونان مدارس در سال آينده چيست؟
در صورت نياز جابجائيهايي صورت خواهد گرفت و از طرفي تعدادي به افتخار بازنشستگي نائل ميآيند و از طرفي ديگر هر سازمان و تشكيلاتي معمولاً بايد از قدرت خودارزيابي برخوردار باشد تا نيروهاي خود را جهت سال آينده سازمان دهي و ساماندهي نمايد.
سلام پاوه : آقای فتاحی آيا برنامهريزي لازم جهت انتخاب رشته دانشآموزان كنكوري در مردادماه صورت گرفته است؟
بله ، با توجه به دغدغه هاي اولياء عزيز و داوطلبان گرامي در خصوص انتخاب رشته و از طرفي هزينههاي گزاف آن از طرف مؤسسات آزاد به حول و قوه الهي در نظر داريم امسال نيز مانند سنوات گذشته در محل دبيرستان حضرت خديجه واقع در خيابان انقلاب اسلامي جنب تكيه خالصي با بهرهگيري از مشاوريني مجرب و توانمند و بهترين نرمافزارهاي كشور در زمينه تعيين رشته دانشگاهي ، پايگاه انتخاب رشته كنكور سراسري را راهاندازي نماييم.
مقرر شده است اين پايگاه به مدت 10 روز در دو گروه صبح ويژه برادران و عصر ويژه خواهران به ارائه خدمات مشاوره و راهنمايي بپردازد.
البته در نظر است كه در صورت امكان در محل سالن امام(ره) نيز ، قبل از شروع مهلت قانوني تعيين رشته كارگاهي مشاورهاي با هدف آموزش نحوه انتخاب رشته صحيح برگزار نماييم، كه البته اين مهم نيز در دستور كار است كه در فرصت مناسب اطلاعرساني بشود. لازم به ذكر است كه همكاران اداري در صدد برگزاري كارگاه مطالعات برنامهريزي جهت كنكور آينده براي دانش آموزان پايه سوم متوسطه ميباشند كه براي هر آموزشگاه متوسطه پايه سوم 3 جلسه با حضور كارشناسان آموزش و مشاورهاي برگزار نمايند.
سلام پاوه : در خصوص ثبتنام دانشآموزان – كتب درسي – پوشش تحصيلي (لباس دانشآموزان) توضيحات لازم را جهت سال آينده تحصيلي بفرمائيد؟
لازم به ذكر است در خصوص ثبتنام دانشآموزان تاكنون بيش از 5 جلسه ستاد ثبتنام داشتهايم و در اين راستا دستورالعمل لازم نيز به مدارس ارسال شده و با مديران چند جلسه در اين خصوص برگزار گرديده است جهت اطلاع اولياء عزيز بايد عرض نمايم كه مدارس خاص(نمونه-هيأتامنايي-شاهد)داراي شرايط خاص خود ميباشند اما در مدارس عادي محدوده جغرافيايي ملاك عمل است كه در اين راستا بازديدهاي مكرر از ثبت نامهاي صورت گرفته انجام ميگيرد.
كتب درسي نيز در اوايل خرداد با كتاب فروشان محترم و امور صنفي جلسات لازم و تقسيمبندي لازم صورت گرفته است تا به موقع كتب درسي به دست دانش آموزان برسد.
در خصوص پوشش تحصيلي سنوات قبل مشكلاتي وجود داشته كه فقط چندمغازه دار از اين بازار منتفع ميگرديدند كه باعث گلايه ديگر مغازهداران بود كه (بحق هم ميباشد) اما امسال تمهيدات و تصميماتي اتخاذ گرديد تا انشاء الله مشكل فوق مرتفع گردد در اين راستا با امور صنفي و مديران مدارس جلسات لازم برگزار و توصيههاي مربوطه به صورت شفاهي و مكتوب ارائه گرديدهاند.
سلام پاوه : با توجه به جمعيت دانشآموزي و وجود استعدادهاي گوناگون در رشتههاي ورزشي ، تربيت بدني آموزش و پرورش شهرستان چه جايگاه و رتبههائي را كسب نموده است؟
– كسب مقام سوم كارشناسي تربيت بدني در ميان نواحي و شهرستانهاي استان
– كسب مقام دوم كارشناسي سلامت در ميان نواحي و شهرستانهاي استان
نتايج دانشآموزان شركت كننده در مسابقات استان :
– رشته كشتي نونهالان دو مقام اول ، يك مقام دوم و دو مقام سوم
– رشته رشته كشتي خردسالان سه مقام اول و يك مقام دوم و يك مقام سوم
كاراته سبك كاتا سه طلا ، سه نقره و دو برنز
كميته 9 طلا ، 2 نقره و 2 برنز
كسب مقام چهارم واليبال دختران
انتخاب قطعي 5 دانش آموز دختر براي تيم منتخب آموزشگاههاي استان به منظور شركت در مسابقه كشوري
سلام پاوه : آقای فتاحی بدون شک يكي از دغدغههاي معلمين اعلام مناطق دريافت كننده مزاياي نوار مرزي ميباشد كه شامل كليه روستاهاي حومه شهر پاوه است اما متأسفانه شامل خود شهر نميباشد در اين خصوص چه اقداماتي صورت گرفته و نتايج اين امر را چگونه ارزيابي مينمائيد؟
متأسفانه اين امر واقعيت دارد و فقط شهر پاوه و ديگر شهرهاي مرزي فوقالذكر محروم ميباشند ، بنده در اين راستا از طريق فرماندار محترم پيگيري و مكاتبات لازم را انجام داده و هم از طريق نماينده محترم جناب آقاي دكتر منوچهري با حضور ايشان در استانداري نزد استاندار محترم پيگيري لازم به عمل آمده و قول بررسي و مساعدت نيز اخذ گرديد كه به محض حصول نتيجه لازم انشاءالله تغييرات لازم در احكام همكاران شاغل در شهر نيز اعمال خواهد گرديد. اما تبعات اين امر آن است كه دبيران مجرب و تلاشگر به سمت روستاها رفته و در نتيجه مدارس شهر از نعمت وجود آنها محروم و شاهد اُفت تحصيلي – عدم وجود انگيزه خدمت و تحصيل – عدم كسب رتبههاي خوب در كنكور سراسري و .. خواهيم بود كه اين در دراز مدت نتايج ناگواري خواهد داشت.
البته شهرستانهاي مرزي ديگر در استان مانند ؛ قصرشيرين – سرپلذهاب – جوانرود و .. نيز در همين وضعيت قرار دارند كه لازم است مجدد از پيگيريهاي مدير كل محترم ، امام جمعه محترم و نماينده محترم مردم در مجلس شوراي اسلامي – فرماندار محترم و ديگر مسئوليني كه پيگير موضوع ميباشند از طرف خود و فرهنگيان تقدير و تشكر به عمل آورم.
سلام پاوه : بطور كلي جايگاه آموزش و پرورش شهرستان در استان و رتبهها و افتخارات كسب شده را بيان نمائيد.
با توجه به رتبهبندي موجود كه اداره كل آموزش و پرورش استان ابلاغ نموده است خوشبختانه آموزش و پرورش پاوه در ميان 24 منطقه رتبه 5 را در كليهي شاخصهاي آموزش و پرورش و پشتيباني كسب نموده است و در حوزههاي مختلف از جمله : پروژه مهر – خيرين مدرسهساز – بسيجدانشآموزي – مشاركتهاي مردمي – پايگاههاي تابستاني – رتبههاي برتر را كسب نموده و در اين راستا بيش از 10 فقره تقديرنامه وزارتي دريافت گرديده است.
اما با توجه به توان همكاري حوزه آموزش در مدارس و تلاش و جديد كادر ستادي جايگاه شهرستان بيش از بحث فوقالذكر ميباشد و بعنوان خدمتگزار در آموزش و پرورش كليه موفقيتها را مديون تلاش همكارانم دانسته و مسئوليت نواقص و كمبودها را متوجه خود ميدانم.
لازم به ذكر است كه مساعدتهاي اداره كل محترم متبوع در استان و در رأس آن جناب آقاي دكتر محبي و معانين و كارشناسان نقش بسزايي داشته است.
سخن پایانی : صحبت خاصی نیست مجددا از شما بابت این مصاحبه تشکر می کنم .
تا زمانی که دانش اموزان را به صرف برقراری کلاس ها و حذف نشدن رشته ها به اجبار شرایط و بدون در نظر گرفتن توانایی آنها به رشته هایی مثل تجربی و ریاضی و حتی فنی و حرفه ای هدایت کنند اوضاع بهتر از این نمیشه.
جناب آقای فتاحي سلام وخسته نباشید :لطفا عملکرد خوب ومثبت خودرا باانتصاب غیرقانونی وغیر منطقی مدیر دبیرستان شهدای هشتم آبان که مدرک فوق دیپلم آموزش ابتدایی دارد زیر سوال نبرید.دبیرستان با این مدیر وضعیتش -بدتر خواهد شد پس لطفا به خاطر دانش آموزان وفرهنگیان اندکی تعمق و تفکر نمایید.
ممنون از آفای فتاحی که واقعا زحمت میکشند
جناب به اصطلاح فرهنگی( :قل هاتو برهانکم این کنتم صادقین )درکتاب مدرسه/کدام پایه ومقطع /خدا شرمنده کند دروغگو راالبته کینه تو خودت میدانی بخاطر چیست اما چرا عملکرد یک مجموعه رابدون دلیل کدر میکنی ….
خیلی خوب بود ممنون.
همکاری که فیزیک رشته تخصصی و دانشگاهی اوست،
حالا مجبور شده که تاریخ درس بدهد
یا کسی که ریاضی خوانده باید
کتابدار شود
واقعاً روز روز تخصص و دنیا دنیای پیشرفت است!
با آرزوی موفقیت برای این همه متخصص.
با تشکر همیشگی از مدیریت سایت بخاطر شجاعت و پاسخگویی.
برنامه ى خوبى است واقعا آفرىن .
با آرزوی موفقیت برای آقای فتاحی
تحلیل جالبی بودآقای صالحی همه چیز شفاف اگر ابهامی بود میگفتم چون بنده سعی بر انتقاد دارم بازهم ممنون چون این عملکرد دبیران بودجناب به اصطلاح پاوه ای!!!!!!
به نام خدا
سلام بر معلمان و دانش آموزان عزبز
اگر با معلیمن زحمت کش و دلسوز مصاحبه می کردی یهتر نبود.
اگر با چند نفر از افرادی که با صداقت و پاکی در کلاسهای درس حاضر می شوند.حق کسی را پایمال نمی کنندد و در کارهایشان خدا را مد نظر قرار می دهند گفتگو می کردی بهتر نبود.
شما(مدیریت محترم سایت) تا جایی که بنده اطلاع دارم انسان شریف و صادقی هستی.
اگر درد دل فرهنگیان را منعکس کنی کمکی به مردم منطقه کرده ای!
سلام دوست عزیز اگر هر کسی حاضر باشد این خبرگزاری توان انجام مصاحبه را دارد لطف کنید شما چند نفر را معرفی کنید که جایگاه و صحبتی شفاف با مردم را داشته باشند.
با سپاس
باشناخت نسبی که از شما و همکارانتان دارم مطمئن هستم توان انجام مصاحبه اینکار را دارید.
حتماً مزاحمتان خواهیم شد.
خداوند حفظتان نماید که بدون هیچ ریا و تظاهری خود و مجموعه تان خدمت میکند و خداوند بد خواهان شما را هدایت نماید