نماز سرود ملایم عشق / محمود رستمی تبار
پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : درمیان دریای بیکران لغاتِ فرهنگ نامه های قطور و متنوّع ، درمیان واژه های گوناگون سخت و نامفهوم مکاتب بشری ، واژه های ساخته و پرداخته مکتب اسلام از با ارزش ترین و پرمعناترین واژه ها هستند . در میان ابتدای محو شده و انتهای ناپیدای لغات و اصطلاحات […]
- ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
- کد خبر 16882
- 7 دیدگاه
پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : درمیان دریای بیکران لغاتِ فرهنگ نامه های قطور و متنوّع ، درمیان واژه های گوناگون سخت و نامفهوم مکاتب بشری ، واژه های ساخته و پرداخته مکتب اسلام از با ارزش ترین و پرمعناترین واژه ها هستند .
در میان ابتدای محو شده و انتهای ناپیدای لغات و اصطلاحات ، واژه ای نهفته است که باغ و بوستان عطر آگین و رنگین مکتب حیات بخش اسلام و دیانت پر کرامت محمدی (ص) از آن نورانیّت خاصّی گرفته اند و آن کلمه صلاه یا نماز است .
نماز علاوه بر بیان هدایت و حالت معنوی انسان بیانگر اعمال و رفتار انسان نیز هست ، اعمالی که معرفی کننده سیر حرکت انسان ، بر پهنای امواج پر تلاطمی است که کشتی در حرکت را بسوی ابدیّت هدایت می کند ، ابدیّتی بدون فحشاء و منکر ، ابدیّتی که جهت آنرا درجه خلوص ادای همین واژه معنی می کند .
نماز برپا دارنده ستون هایی است ، که اساس فطرت انسان بر روی آن استوار گشته است ، هویدا سازنده زینت های زیبایی است که گوهر عبودیّت معنای والایی به آنها می بخشد ، و توحید نوری که زمین و آسمانها را منور ساخته بعنوان کانون روشنایی معنای خاص به آن می دهد
نماز واقعیت درونی آدمیزاد را بسوی حقیقت هدایت می سازد ، حقیقتی که قرب الهی یا کمال مطلق نامیده می شود .
نماز عمل نیست ، نماز عین نیّت است .
نماز مربی درونی و پرورش ذهن پر جنبش انسان است .
نماز برافراشتن علم وحدانیّت در صحنه شرک و منانیّت است .
نماز ترسیم معنویّت در گستره مادیت است .
نماز حضور منبع زایش هستی و ماورای طبیعت در کانون فریبنده زیور و زینت ، با خلوص همراه با نهایت ابهت و با پهنای ابدیّت است .
نماز خروج از دنیا پرستی و ورود به بوستان یکتا پرستی جهت رسیدن به سعادت و نیک بختی ابدی و بهره گیری از فیض فیاض هستی است .
نماز تحفه نبوت است از معبود برای عبد جهت صعود .
نماز زمزمه زیبای عبد است با معبود ، بنده است با بنده پرور ، ارتباط حق جویان است با ذات حق و ارتعاش و طپش و هیجان قلب است از عظمت ذات رب .
نماز شوینده گرد و غبار نشسته بر صفحه دل آدمی در میان تلاش روزانه برای امرار معاش است و نماز التماس از برآورنده نیاز است برای حضور در انتهای راز .
در دنیای نخوّت و تکبر و خودخواهی ، دنیای خود پرستی و زور پرستی ، نماز سنگر تسخیر ناپذیر جندالله است .
نماز در عین فرو انداختن دیوارهای کبر و غرور بشر ، صلابت و ارزش واقعی ، که مبنای آفرینش انسان است را ارزانی میدارد .
نماز استحکام بخش تارو پود وحدت است وا نسجام درون بخشی نمازگزاران است ، و نماز همان حبل الهی است .
نماز زایل کننده معاصی و مبدّل کننده سیّئات به حسنات است .
نماز رجس را از خاندان نبّوت زدود و طهارت را به آنان هدیه داد .
نماز گرچه خود تجارت بی ضرری است نمازگذاران را در کسب روزی حلال و امرار معاش یارو ویاور است .
نماز نتیجه بخش دانش آموختن در مکتب انبیاء است و هادیان امّت و راسخان درعلم در سایه سار اقامه نماز رشد یافتند .
نماز معلّم بزرگ آزادی است . آزادی را که بازیچه زورداران و زرپرستان است در”ایّاک نعبدوا” می آموزد و استقلال و غرور فردی و ملی را در “ایّاک نستعین” متجلی می سازد .
خطر جهل و خرافه را در گوش بنی آدم با پناه دادن در زیر چتر حمایت حضرتش از طریق “والضّالیّن” فریاد می زند .
در رکوع و سجود کوههای هوا و هوس را فرو می ریزد و در عین حال پاداش خلوص سیر و سلوک در این وادی را بالاترین مقام یعنی قرب الهی قرار داده است .
نماز می آموزد که باید در برابر هرآنچه که جامعه اسلامی را که همان مدینه فاضله فلاسفه باشد تهدید نماید ایستاد و ارزش همه امور به پذیرش نماز موکول است .
اخلاص و صداقت ، ایثار و شهامت ،استقامت و شهادت ، محبت و عشق ، عرفان و ایمان و …. گل واژهای ارزش یافته از ادای صحیح نماز هستند .
از سوی دیگر بی نماز بودن یعنی بدون همه چیز بودن ،
بی نماز بودن یعنی نگون بخت شدن ،
بی نماز بودن یعنی بی خدا بودن
و بی خدا بودن یعنی نبودن است .
از آن گذشته تساهل و کسالت در نماز نیز معرفی کننده نفاق و دورویی است .
نتیجه بی نماز بودن در دنیا تفّرق و عداوّت ، جنگ و خونریزی و فساد و تباهی است .
نماز سرود ملایم عشّاق است آنگاه که جاری شدن زمزم زلال دیدگانش در صحرای خشک و سخت و بیابانی دل آدمیزاد ، لب های ترکیده از بی خدا بودن را تر ، و صحرای لم یزرع و سیاه دل را به مخملی لطیف و سبز رنگ تبدیل و گلزار پر طراوتی از عشق به معبود بر آن می رویاند ، که نهایت آن آرامش آدمی در کنار جویبارهای صاف و زلال و روان در ظلّ عنایات حقّ و بهره گیری از نعمات بیکران خداست .
و چه زیباست بسوی معشوق شتافتن ، در برابر آن عظمت بی همتا و آن خالق یکتا قامت راست نمودن و سر به زیر انداختن و از همه جا بریدن و به آن یگانه پیوستن ، آنگاه که ندای موءذن از منارهای عشق به گوش رسید .
چه پر قدر و ارزشند آنانی که گوشه چشمانشان در شب تاریک ، بی ریا و بدور از مظاهر دنیا به درگاه حق دوخته و جویبار اشک هایشان گشته ، از عشق معبود آرام نگرفته ، قلب را مرتعش ساخته و تک تک اعضاء بدنشان را در جهت پرستش ربّ متوجه نموده و بر گونه هایشان خطّ سیاه دلداری حکّ کرده ، و بر پیشانی ستاره ای درخشنّده برای خویش مهیّا که فردای قیامت چراغ راهشان و امید به رحمت خدایشان می گردد و بهشت برین جایگاهشان و جزای کردارشان و نهایتا رضایت حقّ را خلعت وجودشان می سازند .
باسلام خیلی ممنون
اقای رستمی به خاطرمطالب زیباوجذابتان .
آفرین بر شما جناب آقای رستمی واقعا هم متن وهم تصویر جالب بودند .ضمنا ایک نعبد اصلاح شود بهتر است
مطلب زیبا و البته مفیدی بود
از مطالعه آن بسیار لذت بردم
دستمریزاد جناب آقای رستمی تبار
اگر نماز واقعی باشد که خیلی خوب است و انسان به کمالات واقعی می رسد . ولی افسوس انسانهای امروزی نماز را وسیله تبلیغات و خود نمایی کردند و چه انسانهایی را می شناسم که نمازشان مرا متاثر می کند .
امیدوارم همه ی ما عاقبت به خیر باشیم و از شما هم متشکرم .
بسیار زیبا بود
سپاس از آقای رستمی تبار
سلام و درود بر جناب اقای رستمی تبار
این شهر و مردمانش باید به داشتن بزرگمردی چون شما افتخار کنند که با سعی و تلاش شبانه روزی در زمیه های مختلف کمک بزرگی به بالا بردن سطح اگاهی مردم می کنید
متن بسیار زیبا و دلنشینی بود و از شما کمال تشکر را داریم
ان شاالله سربلند دنیا و قیامت باشید و راهتان پر رهرو باد
راستش ، مطلب را نخواندم ، ولی با باز نمودن صفحه ، عکس انتخابی و همچنین عنوان مطلب را بسیار جذاب و تاثیرگذار دیدم .