ی 16 اردیبهشت 1403 ساعت 19:32

” اگه برای من آب نداره برای تو که نان داره ”/ ابراهیم یوسفی

” اگه برای من آب نداره برای تو که نان داره ”/ ابراهیم یوسفی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : کار برد امثال در فهم معانی و انتقال مفاهیم ارزش والا و تاثیر با لایی دارد که خداوند در بسیاری از درک مفاهیم وشاید جذابیت و گیرایی موضوعی به کرات و مرات در کتاب معجز خود از آن استفاده نموده است که مجال پرداختن بدان نیست . حال یکی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : کار برد امثال در فهم معانی و انتقال مفاهیم ارزش والا و تاثیر با لایی دارد که خداوند در بسیاری از درک مفاهیم وشاید جذابیت و گیرایی موضوعی به کرات و مرات در کتاب معجز خود از آن استفاده نموده است که مجال پرداختن بدان نیست .

حال یکی از امثالی که در محاورات روزمره و اجتماعی می توان از آن استفاده نمود را با هم مرور می کنیم : می گویند در زمان امرای قاجار و حال ضرب المثلو هوای آن دوران دو چیز بیش از همه مورد توجه و گفتگوی مردم بوده است ,یکی حفر قنوات و کاریز و دیگری توپ ریزی بود زیرا به این معتقد بودند افزایش توپ جنگی موجب تقویت ارتش و حفر قنوات باعث توسعه کشاورزی میشود .

یکی از وزیران قاجار مامور پیگیری حفر قنات بوده و با بکار گیری کارگران زیاد مشغول حفر قنوات بودند و او هر وقت فرصتی می یافت به سراغ مقنیان می رفت و آنان را تشویق و ترغیب می نمود . روزی از یکی از مقنیان کیفیت کار را سوال میکند ؛ او با ناراحتی گفت : آقا به آب نمی رسد

هفته دیگر مجددا همین جمله تکرار شد . چند روز بعد که وزیر به سر وقت مقنی می رود او با لحنی تندتر بنای آیه یاس خواندن و قرولند را میگذارد ومی گوید جناب وزیر هر چه میکوشیم به آب نمی رسد و آب در نمیاد . وزیر با تندی و عصبانیت میگوید : مرد حسابی اگر برای من آب در نمیاد ؛ برای تو که نان در میآد ” واز آن تاریخ این جمله زیبا و کاربردی وارد ضرب المثل ها شد و هر گاه کسی دنبال ماموریتی فرستاد شود و یا کاری را به او محول کنند که حصول نتیجه ویا رسیدن به مقصد به درازا بکشد و او اظهار نارضایتی ودلخوری بنماید با این ضرب المثل به او پاسخ میدهند .

3 پاسخ برای “” اگه برای من آب نداره برای تو که نان داره ”/ ابراهیم یوسفی

  • نوسودی در تاریخ دی 10, 1393 گفت:

    ده س وه ش کاک ابراهیم جالب بی

  • فرهنگی در تاریخ دی 10, 1393 گفت:

    با سلام وخسته نباشید حضور مدیریت و دست اندر کاران فعال و پر انگیزه و انرژی سایت مردمی سلام پاوه . بنوبه خود جا دارد از کاک ابراهیم یوسفی فعال و پژوهشگر فعال شهرمان بابت پژوهش و گرد آوری مطالب فرهنگی اجتماعیشان تشکر بنمایم . بدون شک ورود به عرصه دانش افزایی اجتماعی عزیزان دیگر که تعدادشان در این شهر کم نیست بر پر باری و وزین نمودن این سایت در حال رشد وتوسعه مثمر ثمر و تاثیر گزار خواهد بود .

  • آرش در تاریخ دی 9, 1393 گفت:

    با سلام به مدیر محترم وبلاگ
    اگر در سایت خود طنز و سرگرمی هم بگنحانید بسیار مناسب