پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 22:48

۲۷۰ معلول پاوه چشم انتظار دریافت مسکن

۲۷۰ معلول پاوه چشم انتظار دریافت مسکن

رئیس اداره بهزیستی پاوه با بیان اینکه یک‌هزار و ۳۴۹ معلول مستمری‌بگیر زیر پوشش بهزیستی شهرستان است، گفت: در حال حاضر ۲۷۰ توانخواه فاقد مسکن هستند.

به گزارش سلام پاوه : رئیس اداره بهزیستی پاوه با بیان اینکه یک‌هزار و ۳۴۹ معلول مستمری‌بگیر زیر پوشش بهزیستی شهرستان است، گفت: در حال حاضر ۲۷۰ توانخواه فاقد مسکن هستند.

 

 

صدیق اسدی، رئیس اداره بهزیستی پاوه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار سلام پاوه، اظهار کرد: شوم دسامبر ۱۹۸۱ برابر ۱۲ آذرماه از طرف مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان روز جهانی معلولین نامگذاری شد.پاسداشت این روز و توجه ویژه به جامعه توانخواهان حداقل انتظار اولیه در این روز است.

 

 

وی با بیان اینکه یک‌هزار و ۳۴۹ معلول مستمری‌بگیر زیر پوشش بهزیستی شهرستان پاوه است، گفت: بزرگ‌ترین هدف بهزیستی به عنوان اولین نهاد حمایتی در امور توانخواهان کمک به توانمندسازی این عزیزان در همه ابعاد است که برای دست یابی به این هدف چالش‌های وجود دارد که باید با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود بر آن‌ها چیره شد.

 

 

 

رئیس اداره بهزیستی پاوه با تأکید بهبود وارتقای بهداشت روانی توانخواهان، تصریح کرد: توجه به قدرو ارزش انسانی، توانایی‌ها و ابعاد شخصیتی به جای ترحم، یک توانخواه به خوبی این موضوع را درک می‌کند که آیا ما از روی ترحم به او محبت می‌کنیم و یا بخاطر ویژگی‌ها و توانایی‌هایش است، خیلی از اعضای جامعه توجهی به این موضوع ندارند و ناخواسته سبب رنجش خاطر این جامعه هدف می‌شوند. پس باید دیدگاه افراد جامعه را اصلاح کنیم و احترام جایگزین ترحم شود.

 

 

 

وی عدم دسترسی به امکانات رفاهی وخدمات اجتماعی را از دیگر مشکلات جامعه معلولان در شهرستان دانشت و گفت: انجام امورات روزمره یکی دیگر از چالش‌های اساسی و بزرگ است که خود توانخواه بتواند خیلی راحت مانند فردی عادی با سهولت امورات اداری و نیازهای روزمره خود را انجام دهد با کمترین مشکل که البته مناسب‌سازی یکی از موضوعات مهم در توانمند‌سازی جامعه محسوب می‌شود.

 

 

 

اسدی خواهان بهبود اشتغال توانخواهان شد و افزود:کار و حضور فعال در اجتماع هم در بعد سلامت روانی و هم در کمک به توانمندی اقتصادی توانخواهان بسیار اثربخش خواهد بود.در قانون جامع حمایت از معلولین به اختصاص ۳درصد از استخدامی‌های دستگاهای دولتی به توانخوآهان اختصاص داده شده، لذا از نظر قانونی این موضوع ریل‌گذاری شده دستگاه‌های دولتی موظف به اجرای آن هستند.

 

 

 

وی مسکن را دیگر دغدغه جامعه معلولان دانست و گفت: مسکن نیز برای توانمندی معلولان بسیار مهم و کلیدی است که در شهرستان در حال حاضر ۲۷۰ توانخواه فاقد مسکن هستند، که البته بهزیستی سه برنامه متفاوت برای فاقدین مسکن دارد و اقداماتی در این خصوص هم انجام شده ولی با توجه به هزین‌های بالای ساخت مسکن هیچ دولتی به تنهایی قادر به انجام این مهم نیست لذا کمک بخش خصوصی و مشارکت خود این عزیزان را می‌طلبد.

 

 

 

وی اشاره‌ای به اقدامات صورت گرفته در خصوص توانمندی معلولان داشت و افزود: برای اولین بار در طول تاریخ تأسیس بهزیستی نه تنها در شهرستان پاوه بلکه در کل استان کرمانشاه زیر پوشش پشت نوبت نداریم.در گذشته گاها یک فرد بعد از تأیید کمیسیون تشخیص معلولیت چند ماهی باید صبر می کرد تا مستمری آن برقرار می‌شد ولی این مهم امسال به محض تأیید کمسیون تشخیص معلولیت مستمری این افراد برقراد خواهد شد.

 

 

 

برپایی کارگاه کلاسهای متنوع برای توانخواهان و مددکاران مراکز مثبت زندگی برای ارتقای بهداشت روانی عزیزان توانخواه؛ پیگیری و برگزاری مرتب جلسات مناسب‌سازی با ریاست فرماندار و معاون عمرانی فرمانداری در راستای پیگیری مصوبات مناسب‌سازی برای دسترسی توانخواهان و انجام امورات اداری توسط خود این افراد و همچنین پرداخت ۱۲۰ میلیارد تومان در ۸ ماهه گذشته برای مناسب‌سازی سرویس بهداشتی و نصب بالا برمنازل مسکونی توانخواهان، تحویل ۳۹ دستگاه سمعک به ارزش ۲۳۴ میلوین تومان به توانخواهان کم شنوا را از دیگر خدمات بهزیستی پاوه به معلولان بوده که اسدی به آن اشاره کرد.

 

 

 

وی، از برقرای حق پرستاری برای ۵۹ مورد در ۸ ماه گذشته خبر داد و اظهار کرد: که تعداد کل افرادی که از حق پرستاری برخوردار شدن به ۱۴۳ نفر افزایش داده شده که مبلغ اعتبار هر نفر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، این مبلغ اضافه بر مستمری این افراد پرداخت می‌شود.

 

 

 

رئیس اداره بهزیستی پاوه با اشاره به پرداخت ۶۰ مورد تسهیلات اشتغال‌زایی به مبلغ ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان طی ۸ ماهه سپری شده از سال‌جاری، گفت: ان‌شاءالله تا پایان سال‌جاری ۳۵ مورد دیگر پرداخت خواهد شد.

 

 

 

وی گفت: پرداخت ودیعه مسکن به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان برای ۱۴ خانواده فاقد مسکن، پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان بلاعوض ساخت مسکن برای ۴ خانوار چند معلوله در سال‌جاری، پرداخت ۸۰۰ میلیون تومان در قالب کمک‌های غیرمستمر به صورت کمک‌های نقدی و غیرنقدی و ارائه خدمات به توانخواهان در قالب مشارکت‌های مردمی در سال جاری تاکنون بوده است.

 

 

 

اسدی در پایان، یادآور شد: علاوه بر خدمات فوق پرداخت مستمری، وسایل کمک توانبخشی(ویلچر، واکر، باطری سمعک، دشک مواج و پوشینه) و همچنین کمک‌های موردی درمان، ایاب و ذهاب و پرداخت هزین‌های ار توز و پروتز و هزینه شهریه دانش‌آموزان و دانشجویان بخش دیگری از حمایت‌های مالی بهزیستی شهرستان به جامعه هدف بوده است.