پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 17:51

بهترین زمان شروعِ “خواب شبانه” چه ساعتی است؟

بهترین زمان شروعِ “خواب شبانه” چه ساعتی است؟

یک پژوهشگر و درمانگر اختلالات خواب با اشاره به انجام یک تحقیق، ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب را بهترین زمان برای شروع خواب شبانه عنوان کرد.

به گزارش سلام پاوه : یک پژوهشگر و درمانگر اختلالات خواب با اشاره به انجام یک تحقیق، ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب را بهترین زمان برای شروع خواب شبانه عنوان کرد.

 

 

دکتر علی زکی‌ئی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اهمیت خواب شبانه گفت: در گذشته تنها بر مدت زمان خواب شبانه تاکید و خواب بین هفت تا ۹ ساعت برای تمام افراد توصیه می شد.

 

وی افزود: تحقیقات مختلفی که در این زمینه صورت گرفته نشان می داد افرادی که کمتر از این میزان می‌خوابند، علاوه بر خواب آلودگی در طول روز، دچار مشکلاتی مانند پرخاشگری، ضعف سیستم ایمنی، دیابت و حتی بیماریهای قلبی و عروقی می شدند، بنابراین به همه افراد توصیه می شود که هفت تا ۹ ساعت خواب را در طول شب داشته باشند.

 

وی افزود: مدت زمان خواب شبانه اهمیت بسیاری دارد، اما در این میان با برخی افراد مواجه شدیم که عنوان می کردند هفت تا هشت ساعت خواب دارند، اما با مشکلات ذکر شده مواجه هستند و همین امر موجب شد که تحقیقی را در این زمینه انجام دهیم.

 

زکی ئی گفت: یکی از مواردی که برای ما مورد توجه قرار گرفت این بود که عمده این افراد در ساعت مناسبی نمی‌خوابیدند، بنابراین تحقیق خود را در این حوزه متمرکز کردیم.

 

این استادیاری روانشناسی گفت: بدن دارای یک ساعت بیولوژیک است که ۲۴ ساعته بوده و بر اساس تابش نورخورشید عمل کرده و هورمون‌های مختلف را ترشح می کند و یکی از همین هورمون‌ها، هورمون خواب یا همان “ملاتونین” است، بنابراین نیاز است افراد سر ساعت مناسب به خواب رفته تا این هورمون در وقت مناسب خود ترشح شود.

 

زکی‌ئی گفت: تحقیق ما روی ۶۱۱ زن و مرد بالای ۱۸ سال صورت گرفت و با بررسی زمان شروع خواب، این افراد به چهار دسته تقسیم شدند.

 

وی افزود: دسته اول افرادی بودند که قبل از ساعت ۹ شب به خواب رفته، گروه دوم بین ساعت ۹ تا یازده شب، گروه سوم بین ساعت یازده شب تا دو بامداد و گروه چهارم افرادی بودند که بعد از ساعت دو بامداد خواب شبانه خود را آغاز می کردند.

 

زکی ئی گفت: تحقیقات ما نشان می دهد که گروه چهارم یعنی افرادی که بعد از دو بامداد خواب شبانه خود را آغاز می کنند، تفاوت معناداری در زمینه بروز مشکلات روانی و نیز مشکلات جسمانی با منشا روانی دارند.

 

وی افزود: در این دسته از افراد اضطراب، افسردگی، رفتارهای پرخاشگرانه و دردهای جسمانی با منشا روانی بیشتر مشاهد می شد و حتی این افراد بیشتر رفتارهای مشابه خودزنی از خود نشان می دادند.

 

زکی ئی گفت: گروهی هم که زودتر از ساعت ۹ شب، خواب شبانه خود را آغاز می کردند، به نسبت مشکلات جسمانی بیشتری داشتند.

 

زکی ئی گفت: در این بین گروهی که از ساعت ۹ تا یازده شب و یا یازده شب تا دو بامداد خواب شبانه خود را آغاز می کردند وضعیت بهتری داشتند و با توجه به نتایج صورت گرفته ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب بهترین زمان برای شروع خواب شبانه تشخیص داده شد.

 

این پژوهشگر و درمانگر اختلالات خواب عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری افراد به خواب دیرهنگام شب عادت کرده اند، درحالیکه تحقیقات ما نشان می دهد خواب دیرهنگام شبانه مشکلات و اختلالات روانی را در افراد تشدید می کند.

 

زکی ئی گفت: این فرهنگ غلط باید اصلاح شود و افراد برای حفظ سلامت روان خود باید ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب به رختخواب رفته و خواب شبانه خود را آغاز کنند.