ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 04:03

درختان “حوزه لاره” نوسود ثبت ملی می‌شوند

درختان “حوزه لاره” نوسود ثبت ملی می‌شوند

به گزارش سلام پاوه: کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از تدوین پرونده ثبت ملی درختان کهنسال “حوزه لاره” نوسود خبر داد. مسلم کرمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آغاز ساماندهی محوطه “حوزه لاره” شهر نوسود، اظهار کرد: این محوطه یک جاذبه گردشگری است که چندین اثر مهم همچون […]

به گزارش سلام پاوه: کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از تدوین پرونده ثبت ملی درختان کهنسال “حوزه لاره” نوسود خبر داد.

مسلم کرمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آغاز ساماندهی محوطه “حوزه لاره” شهر نوسود، اظهار کرد: این محوطه یک جاذبه گردشگری است که چندین اثر مهم همچون آسیاب آبی قدیمی، درختان کهنسال، آبشار، رودخانه و حوض قدیمی در آن قرار گرفته اند.

وی افزود: باتوجه به اهمیت این محوطه گردشگری، برنامه ساماندهی آن در دستورکار قرار گرفته که یکی از این برنامه ها، نورپردازی درختان کهنسال مجموعه است.

وی یادآور شد: پنج درخت کهنسال در اطراف این محوطه قرار دارند که علاوه بر اجرای طرح نورپردازی، پرونده ثبت ملی آنها تدوین شده و در تلاشیم تا امسال در فهرست آثار ملی طبیعی کشور قرار گیرند.

کرمی تاکید کرد: در این محوطه دو آبشار هم به نام های سنداوه سار و سرتنور وجود دارند که پس از تبدیل به رودخانه، از یک آسیاب قدیمی عبور کرده و در نهایت در حوض “حوزه لاره” جمع می شوند.

وی با بیان اینکه این محوطه در نزد مردم نوسود بسیار پر اهمیت است، افزود: این محوطه در گذشته محل اتفاقات تاریخی مهمی بوده و مردم نوسود نماز جماعت خود را در آنجا می خواندند.