پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 16:39

آسیبهای اجتماعی کرمانشاه، ضرورت مراکز جامع مشاوره/دکتر پویان احمدی

آسیبهای اجتماعی کرمانشاه، ضرورت مراکز جامع مشاوره/دکتر پویان احمدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: امروزه از برترین شاخص های پیشرفت علمی ، فرهنگی و آموزشی هر جامعه ای چگونگی توجه به سلامت روان افراد جامعه و برخورداری از برنامه های جامع آموزشی و حمایتی برای تمامی افراد جامعه در گستره حیات است. بدون تردید در جامعه ایران اسلامی ، نیز تلاش های فراوانی در […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: امروزه از برترین شاخص های پیشرفت علمی ، فرهنگی و آموزشی هر جامعه ای چگونگی توجه به سلامت روان افراد جامعه و برخورداری از برنامه های جامع آموزشی و حمایتی برای تمامی افراد جامعه در گستره حیات است. بدون تردید در جامعه ایران اسلامی ، نیز تلاش های فراوانی در زمینه این مهم صورت پذیرفته است،

هرچند با عنایت به برنامه های جهانی و فعالیت های انجام شده برای افراد اعم از کودکان ، نوجوانان،جوانان ، خانواده ها و …در کشورهای پیشرفته به ویژه در حوزه های آموزشی ، حمایتی و رفاهی و خدمات روانشناختی و مشاوره ای فاصله قابل توجهی بین وضعیت موجود در جامعه ما و وضعیت مطلوب مشاهده می شود. در همین راستا ما معتقدیم که در قلمرو علوم انسانی، به ویژه حوزه مطالعات روانشناختی گفتنی های علمی بدیع و نوین فراوانند که می توان با بهره گیری از آنها در پرورش، ایجاد و توانمند سازی اقشار مختلف جامعه در حوزه قابلیت ها و مهارتهای اجتماعی و روانی کمک کرد، قابلیت ها و مهارتهایی که نقصان آنها خود می تواند موجد و علت بسیاری از کژکاری ها و آسیب های شغلی، خانوادگی و شخصی شهروندانی باشد که لاجرم هر روز به عنوان همسایه، ارباب رجوع، همکار و گاه حتی خویشاوندی باشد که با ما در تعامل و داد و ستد هستند.

آسیب های اجتماعی روانی از جمله طلاق، اعتیاد، خوکشی و مشکلات روانی، از یک طرف هزینه های سنگین اقتصادی، اجتماعی، جسمانی برای شخص و جامعه را در بر دارد و از دگر سو فرصت های از دست رفته ای در حوزه های خانوادگی( حفظ کانون گرم خانواده ای که نسل آینده در آن پرورش می یابد)، اقتصادی و هزینه هایی که می توانست در بخشهای تولیدی درایجاد زیر ساختهای فرهنگی رفاهی و رونق صنعت و ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان استفاده شود که به ناچار صرف پیشگیری های نوع دوم و سوم خواهد شد.

کرمانشاه یکی از استان‌های در معرض خطر از نظر بسامد آسیب‌های گوناگون اجتماعی همواره مورد توجه مسئولین کشوری و استانی بوده است. رتبه سوم اقدام به خودکشی، جز ده استان پر خطر مساله اعتیاد، رتبه سوم آمار طلاق- جزسه استان پر خطر مساله طلاق- بودن باعث شده که کاهش آسیب‌های اجتماعی دستور کار بیشتر جلسات اداری استان باشد.آمارهای رسمی ارائه شده در ایران حاکیست نسبت ازدواج به طلاق در سالهای اخیر تغییر منفی داشته است. طوری که در سالهای اخیر این نسبت به ۱به۴رسیده در حالی که در یک دهه قبل آن ۱به ۸/۹ بوده است. همانطوری که در آمارها ملاحظه می شود تعداد طلاقها در چندین سال اخیر سیر صعودی داشته است.

بر اساس همین آمار، کرمانشاه از استان های پرخطر در این زمینه می باشد، طوری که نسبت ازدواج به طلاق۴ به۱ می باشد.(سایت سازمان ثبت احوال کشور،۱۳۹۷).به عبارتی از هر ۴ ازدواج یکی منجر به طلاق می شود.در پژوهش های گوناگونی حاکی است متاسفانه در کنار آمار رو به رشد طلاق (در کرمانشاه هر ۲۸ دقیقه یک طلاق ثبت می شود)، نصفی از ازدواج ها در سال دوم زندگی زناشویی به طلاق عاطفی کشیده می شود، بیش از ۷۴ درصد از مراجعین زن به دادگستری شهر کرمانشاه دست کم یک بار خشونت جسمانی را تجربه کرده اند.

سازمان بهداشت جهانی به منظور ارتقای سلامت روانی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، برنامه‌ای را با عنوان آموزش مهارت‌های زندگی فراهم کرده است. مهارت‌های زندگی مجموعه‌ای از توانایی‌های روانی هستند که زمینه‌ سازگاری مثبت را فراهم می‌آورند و فرد را قادر می سازند تا مسئولیت‌های اجتماعی خود را بپذیرد و بدون صدمه زدن به خود و دیگران با خواسته‌ها، انتظارات، و مشکلات روزانه به شکل موثری برخورد کند (اولیا، فاتحی زاده و بهرامی، ۲۰۰۶؛ بوتوین و کانتور ۲۰۰۷). پژوهش‌ها حاکی از آن است مهارت‌های زندگی پایین، افراد را در طلاق قرار می‌دهند (وردی، ۲۰۰۴، نوروی پور و همکاران، ۱۳۹۳). ایده درمان‌های اجتماع محور و باز توانی نزدیک به دو دهه است که مورد توجه روان شناسان و متخصصان و مسئولان سلامت در سراسر دنیا بوده است.

نظر به آسیب پذیری استان کرمانشاه در زمینه آسیب های اجتماعی مذکور، راه انداری مرکز جامع خدمات روان شناختی و مشاوره و توانمندسازی روانی اجتماعی پیشنهاد می شود. در این مرکز تمامی خدمات روان شناختی از جمله ارزیابی روان شناختی، مشاوره فردی، مشاوره پیش از ازدواج و خانواده ،جلسات مشاوره گروهی با محتوای مهارت آموزی در زمینه مدیریت تعارضات زناشویی، ارتباط صمیمانه، حل مسأله، فرزند پروری، مدیریت خشم برگزار می شود که بی شک می تواند در ارتقای سلامت جامعه و سازگاری بیشتر شهروندان کمک کند.از طرف دیگر خود این طرح با توسعه در شهرستان های استان می تواند اشتغال صدها فارغ التحصیل رشته های روان شناسی و مشاوره را فراهم آورد و بارقه امید و خوشبینی را در جوانان پررنگتر کند.