پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 08:18

مشاهده گونه سمندر آتشین در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل پاوه

مشاهده گونه سمندر آتشین در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل پاوه

به گزارش سلام پاوه : یک گونه سمندر آتشین برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل پاوه مشاهده و از آن تصویربرداری شد. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاوه در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه یک گونه سمندر آتشین برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل پاوه مشاهده […]

به گزارش سلام پاوه : یک گونه سمندر آتشین برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل پاوه مشاهده و از آن تصویربرداری شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاوه در گفتگو با خبرنگار سلام پاوه یک گونه سمندر آتشین برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل پاوه مشاهده و توسط محیط بانان تصویربرداری از آن صورت گرفت.

علی صدیقی پور افزود: مأمورین سرمحیطبانی منطقه حفاظت شده بوزین ومره خیل حین گشت وکنترل و پایش شبانه در این منطقه موفق به مشاهده و ثبت ۳ فرد سمندر آتشین در یکی از چشمه های داخل منطقه شدند.

وی افزود: در ایران ۷  گونه سمندر زیست می کنند که قبلا هم در این منطقه حفاظت شده سمندر کوهستانی کردستان (خال زرد) مشاهده و ثبت شده است.

صدیقی پور در خصوص ویژگی های ظاهری این گونه تصریح کرد: سمندر آتشین حدود ۴/۳۲  سانتیمتر طول، دارای ۵ انگشت در پاها و دم تقریباً گرد و مقطع میباشدکه ۴ لکه زرد رنگ روی سر دارد و تعدادی خال زرد به شکل دایره های توخالی روشن روی بدنش قرار دارند.

این مقام مسئول گفت: این گونه کمتر وارد آب شده و شناگر خوبی نیست و بیشتر خشکی زی است. سمندر آتشین در مکانهای مرطوب ،گودالهای سایه دار و بوته های موجود در میان صخره ها  زیست می کند و شبانه و در مواقع بارندگی دیده می شود و نیز از مهر ماه تا اسفند ماه هم در خواب زمستانی بسر می برد.