پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 11:35

مرز «شوشمی» به روی مسافران باز شد/ با مهر پاسپورت حاج ماموستا ملاقادر قادری اولین مسافر اقلیم کردستان عراق از مرز شوشمی راهی حلبچه شد

مرز «شوشمی» به روی مسافران باز شد/ با مهر پاسپورت حاج ماموستا ملاقادر قادری اولین مسافر اقلیم کردستان عراق از مرز شوشمی راهی حلبچه شد

به گزارش سلام پاوه: ۴۰ سال است مردم پاوه و اورامانات خواسته مشروع خود می‌دانند به جای آنکه از قصرشیرین، کلار، سنندج، مریوان و باشماق به حلبچه بروند اجازه داشته باشند از مرز شوشمی تردد کنند و این خواسته امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محقق شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه:شوشمی به‌عنوان […]

به گزارش سلام پاوه: ۴۰ سال است مردم پاوه و اورامانات خواسته مشروع خود می‌دانند به جای آنکه از قصرشیرین، کلار، سنندج، مریوان و باشماق به حلبچه بروند اجازه داشته باشند از مرز شوشمی تردد کنند و این خواسته امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محقق شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه:شوشمی به‌عنوان بخشی از نوسود در نقطه مرزی استان کرمانشاه و در ۴۵ کیلومتری شهر پاوه قرار دارد.این مرز با داشتن یک بازارچه به وسعت ۴ هکتار، یکی از نزدیک‌ترین مرزهای زمینی ایران به کشور همسایه عراق است و با شهرهای تویله، حلبچه، سید صادق، بیاره و حتی سلیمانیه ارتباط نزدیک دارد.

مردم دو طرف مرز دارای ارتباطات قومی و قبیله‌ای و خانوادگی بوده و به نظر می‌رسد منفک کردن آن‌ها از همدیگر غیرممکن باشد و چه بسا که جنگ تحمیلی و نا آرامی‌های سیاسی و حزبی و جنگ‌های داخلی عراق نتوانست آن‌ها را از همدیگر جداسازد. نگاهی به دو مهاجرت گسترده دوران جنگ تحمیلی و انفال صدام نشان می‌دهد مرز نوسود و شوشمی یکی از معابر اصلی مهاجران بوده، البته در مقایسه با سایر مرزها به جز اوایل انقلاب یعنی در سال‌های ۵۸ تا ۶۰ یکی از امن‌ترین مرزهای کشور علی‌رغم همجواری با عراق بوده است.

بازگشایی این مرز برای تردد مسافرهای داخلی و خارجی سال‌هاست که مطالبه به حق مردمان کُرد اورامانات است، انگار همه زندگی مردم پاوه در گرو باز شدن مرز شوشمی است مرزی که نزدیک‌ترین مرز زمینی ایران به عراق است و بیش از ۶۷ سال است که سابقه گمرک دارد. به طوریکه در بهار امسال  صادرات از گمرک شوشمی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته و به بیش از ۱۳ میلیون دلار رسیده است.

امام جمعه پاوه گفت: ۴۰ سال است ما مردم پاوه و اورامانات خواسته مشروع داشته‌ایم و گفته‌ایم به جای آنکه از قصرشیرین، کلار، سنندج، مریوان و باشماق به حلبچه برویم اجازه داشته باشیم از مرز شوشمی تردد کنیم و این خواسته را شرعی و حق مسلم خود دانسته‌ایم.

ماموستا ملاقادر قادری، امام جمعه پاوه تردد از مرز شوشمی را خواسته ۴۰ ساله مردم منطقه می‌داند و می‌گوید: ۴۰ سال است ما مردم پاوه و اورامانات خواسته مشروع داشته‌ایم و گفته‌ایم به جای آنکه از قصرشیرین، کلار، سنندج، مریوان و باشماق به حلبچه برویم اجازه داشته باشیم از مرز شوشمی تردد کنیم و این خواسته را شرعی و حق مسلم خود دانسته‌ایم.

نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی نیز محقق شدن بازگشایی مرز شوشمی را از مطالبات به حق مردم اورامانات دانست و گفت: این امر نقش بسزایی در رونق اقتصادی شهرستان‌های این منطقه و حتی استان کرمانشاه دارد.

آرش زره تن لهونی با مطلوب توصیف کردن امنیت در مرزهای اورامانات، ادامه داد: امروز اورامانات جزء امن‌ترین مرزهای کشور است و مردم انقلابی و مرزدار آن همیشه بهترین نگهبانان این مرزها بوده‌اند و گواه آن تقدیم بیش از ۳ هزار شهید و جانباز و رزمنده و آزاده در راه انقلاب است.

به هر حال؛ امسال بیش از هر دورانی مردم پاوه به محقق شدن این خواسته ۴۰ ساله امیدوار شدند؛ چون هیچ دورانی تا به امسال مسؤولان شهرستان و استان، استاندار، فرماندار، نماینده مجلس حتی امام جمعه با نفوذ شهرستان پاوه اینگونه متحد و قوی پیگیر بازگشایی مرز نبوده‌اند.

امسال عزم تمامی مسؤولان شهرستانی، استانی و کشور بر بازگشایی این مرز بود؛ تا آنجا که پیگیری این موضوع از طریق وزارت امور خارجه در دستور کار قرار گرفت.

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه و دکتر آزاد توفیق رحیم استاندار حلبچه اخیرا از زیرساخت‌های مرز شوشمی پاوه و طویله حلبچه بازدید و در نشستی دوجانبه ظرفیت‌های موجود برای توسعه مناسبات گردشگری و تجاری و همچنین آغاز تردد مسافری از این مرز را بررسی و پیگیری کردند.

در راستای توافقات استانداران کرمانشاه و حلبچه، زیرساخت‌های لازم برای توسعه مناسبات دو طرفه  در مرز شوشمی آماده‌سازی شد، آمد و رفت‌های و بازدیدهای میدانی مسؤولان شهرستانی و استانی به سمت این مرز رونق گرفت همه تلاش‌ها صورت گرفت تا امروز خواسته ۴۰ ساله مردم «پاوه» در دولت سیزدهم تحقق یابد.

امروز؛  با مهر پاسپورت حاج ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه، اولین مسافر اقلیم کردستان عراق از مرز شوشمی راهی حلبچه شد.

هیأت عراقی متشکل از استاندار، قائم مقام استاندار و بخشدار حلبچه از دروازه شوشمی با استقبال علی شعبانی معاون سیاسی- امنیتی استانداری کرمانشاه،علیرضا حیدری فرماندار پاوه وارد خاک ایران شدند و طی آئینی با حضور استاندار کرمانشاه، امام جمعه پاوه، نماینده اورامانات، فرماندار پاوه و جمعی از مسؤولان شهرستانی و استانی سایت موقت تردد مسافر از مرز شوشمی افتتاح شد و با مهر پاسپورت حاج ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه، اولین مسافر اقلیم کردستان عراق از مرز شوشمی راهی حلبچه شد.

افزایش سطح تجارت و رونق کسب و کار و افزایش سطح رفاه مردم؛ افزایش سطح رفاه مردم موجب حفظ و بهبود کیفیت محیط زیست و کاهش تداخل انسان در محیط زیست بعلت نیاز و به کاهش تخریب منابع طبیعی کمک می‌شود؛ تقویت امنیت سیاسی و نظامی از طریق  تلاش ساکنین دوطرف برای حفظ  امنیت مرز به منظور حفظ بازار کسب و کار؛ تقویت و ایجاد الفت و انس بین مردم دوطرف و تجدید روابط موجود و شناخت عمیقتر مردم دو طرف مرز از همدیگر؛ حفظ یکپارچگی اکوسیستم یکپارچه هورامان و تلاش برای ثبت جهانی هورامان بعنوان یک اکوسیستم یکدست و منحصر بفرد؛تسهیل در تردد مسافرین مرزی به جهت نزدیک بودن مرز شوشمی برای تردد مسافرین استان‌های همجوار با مرکز استان کرمانشاه؛ تسهیل در اکوتوریسم و گردشگری ورزشی و پزشکی و تسهیل تردد بیماران به مراکز درمانی استان؛ تسهیل در تبادل اطلاعات علمی و دانشگاهی؛ تسهیل در ایجاد زیرساختهای انتقال نیرو و مخابرات؛ معرفی منطقه زیبا و بکر هورامان، سراب‌های متعدد استان و طبیعت چهار فصل و آثار باستانی و طبیعی؛ تقویت همکاری بین نهادهای حفظ محیط زیست دو طرف و حفظ گونه های اکوسیستم منطقه و کاهش آتش سوزی‌ها و تسهیل در صدور یا وارد کردن تولیدات دامی و کشاورزی متعدد از مزیت‌های باز شدن مرز شوشمی است که مردم پاوه سال‌ها منتظر آن بودند و امروز این انتظار طولانی به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید و مردم این دیار به خواسته مشروع خود رسیدند.

 

2 پاسخ برای “مرز «شوشمی» به روی مسافران باز شد/ با مهر پاسپورت حاج ماموستا ملاقادر قادری اولین مسافر اقلیم کردستان عراق از مرز شوشمی راهی حلبچه شد

  • اسیر مدح وستایش در تاریخ تیر 7, 1402 گفت:

    باز گشایی مرز فقط به نفع سرمایه داران،است ضد محرومان

  • ناشناس در تاریخ تیر 6, 1402 گفت:

    سلام و خسته نباشید
    لطفاً گزارشی از نحوه عبور و مرور و شرایط عبور و مدت مسافرت و امکان عبور با وسایط نقلیه شخصی و …. را تهیه و منتشر سازید.
    امیدوارم مایه خیر و برکت باشد