ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 16:11

مروری بر فعالیت های فرهنگی گذشته پاوه/برگزاری همایش گستره فرهنگ هورامان در سال ۱۳۸۵

مروری بر فعالیت های فرهنگی گذشته پاوه/برگزاری همایش گستره فرهنگ هورامان در سال ۱۳۸۵

به گزارش سلام پاوه : در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۵ در چنین روزهایی همایش بزرگی تحت عنوان همایش گستره فرهنگ هورامان در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه برگزار شد. به گزارش خبرنگار سلام پاوه: در اردیبهشت ۱۳۸۵ به همت اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری انجمن ادبی هورامان و […]

به گزارش سلام پاوه : در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۵ در چنین روزهایی همایش بزرگی تحت عنوان همایش گستره فرهنگ هورامان در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پاوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه: در اردیبهشت ۱۳۸۵ به همت اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری انجمن ادبی هورامان و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، همایش گستره  فرهنگ هورامان در تالار ارشاد پاوه برگزار شد.

حسن قادری در این سال مسئولیت ادارهی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاوه را برعهده داشت و با توجه به برگزاری همایش بین المللی هورامانشانسی در سنندج به مقایسه برگزاری همایش گستره فرهنگ هورامان با همایش سنندج پرداخت و گفت: در این همایش بیش از ۵۰۰ نفر شرکت کردند، به طوری که استقبال هنرمندان و علاقمندان به فرهنگ هورامان، به حدی بود که سالن و بالکن تالار و محوطهی اطراف ادارهی ارشاد مملو از علاقمندانی بود که ساعتها، بدون امکانات سرپاگوش به صدای بلندگو و قرائت مقالات، سخنرانی، شعر و اجرای برنامههای هنری، سپرده بودند.

وی افزود: این همایش اولین همایشی بود که تحت عنوان فرهنگ هورامان مجوز اجرا گرفته بود و برای کسب مجوز یک سال دوندهگی و هماهنگی صورت گرفته بود.

قادری ادامه داد و گفت: شخصیتهای برجسته و نامداری از سراسر مناطق کوردنشین و سایر استانها به پاوه آمده بودند. فصل اردیبهشت پاوه به راستی نمادی از بهشت است و مهمانان وقتی وارد پاوه شدند، نشاط و شادابی سراسر وجود آنها را فرا گرفته بود بعد از اتمام همایش به اتفاق بعضی مهمانان از دالانی دیدن کردیم.

مدیر اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فلسفه ی این یادآوری از همایش فرهنگ هورامان در پاوه را همزمانی آن در اردیبهشت با همایش بین المللی هورامانشانسی در سنندج دانست و گفت : همایش سنندج که با اعتبار مالی بسیار و با خروجی محدود برگزار شد. و اگر مقایسهای اجمالی با بودجه و اعتبار همایش گستره فرهنگ هورامان در پاوه در سال ۸۵ ( ۷ میلیون تومانی( هفت میلیون تومانی و چاپ کتاب مذکور در همان سال، صورت گیرد، کمی تأمل برانگیز است.

حسن قادری افزود: برگزاری هر نوع هورامانشناسی در کشور و استانهای کوردنشین قابل تقدیر و ارزشمند است اما آنچه هورامان را به سمت توسعه ی همه جانبه سوق میدهد، تنها تعریف و تمجید از فرهنگ هورامان نیست، بلکه هزینه کردن برای زیرساختهای هورامان از جمله؛ جاده، آب شرب از چشمه ی بل، پمپاژ آب سیروان برای رونق باغداری کهن هورامان، حمایت مالی از طرحهای اشتغالزایی و گردشگری و انجمنها و مؤسسات حفاظت از محیطزیست و …. میباشد.

وی در پایان گفت :امیدوارم تنها هورامانشناسی در سطح ارائهی مقالات و توصیف کوه و گل و گیاه و فرهنگ شفاهی، محدود نشود و قدمی در مسیر رونق و توسعه ی هورامان برداشته شود.

یک پاسخ برای “مروری بر فعالیت های فرهنگی گذشته پاوه/برگزاری همایش گستره فرهنگ هورامان در سال ۱۳۸۵

  • شاهنامه گورانی در تاریخ اردیبهشت 22, 1402 گفت:

    اورامی یا اورامی گویشی زنده و در واقع یکی از گویشهای چندگانه و بزرگ زبان گوران است.
    گویشهای زنگنه،باجلان،خزعلی(خزل)کاکایی،گهواره(دالاهو)،
    توتشامی،ریژاوی،حلبچه،دگاشیخانی،سیاه کمری،شیانی،
    شبک،پاوه ایی،لهونی،شاهویی،ژاورودی،عبدالملکی،
    کندوله و….. در کنار گویش فعلی اورامی(تختی) زیر شاخه های زبان سترگ و صاحب ادب«گورانی» را تشکیل میدهند.
    پس اورامی یک گویش است و زبان بالادست ان گورانی می‌باشد و زیر مجموعه این زبان محسوب میشود.
    قدمت مکتوب و نوشتاری زبان گوران بیش از هزار سال است و حدود نهصد سال از مکتوبات زبان کردی قدیمی‌تر است.
    لازم به ذکر است گویش فعلی موسوم به سورانی(سلیمانیه)، محصول تقابل و درهم آمیختگی و تصادم دو زبان و دو اقلیم گوران و کرمانج است و گویش فعلی سورانی، جدیدترین گویش زبان کردی و فاقد ادب کلاسیک و کهن است و فی الواقع فرزند نوپای دو زبان نامبرده(گوران-کرمانج)می‌باشد.