د 17 اردیبهشت 1403 ساعت 14:04

برنامه ریزی و امکانات پاوه برای جذب گردشگر مناسب نیست/محمدآشنا عباس منش

برنامه ریزی و امکانات پاوه برای جذب گردشگر مناسب نیست/محمدآشنا عباس منش

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: محمدآشنا عباس منش از فعالان مدنی و اجتماعی پاوه در یادداشتی اتقادی از مسائل و مشکلات شهرستان پاوه که یکی از قطب های اصلی گردشگری در سطح کشور است، از عدم برنامه ریزی و ساختار مناسب در این خصوص اشاره دارد و طی مطلبی از مسئولین شهرستان خواسته است با […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: محمدآشنا عباس منش از فعالان مدنی و اجتماعی پاوه در یادداشتی اتقادی از مسائل و مشکلات شهرستان پاوه که یکی از قطب های اصلی گردشگری در سطح کشور است، از عدم برنامه ریزی و ساختار مناسب در این خصوص اشاره دارد و طی مطلبی از مسئولین شهرستان خواسته است با برنامه ریزی صحیح و مناسب ضمن کاستن مشکلات شهری زمینه را برای توسعه و حضور بیش از بیش گردشگران در شهرستان فراهم نماید.

منطقه هورامان و ثبت جهانی آن:

منطقه هورامان ثبت جهانی شده و این منطقه به گردشگران معرفی گردیده است. شهر پاوه پایتخت فرهنگی هورامان نیز در این میان مقصد گردشگران داخلی و خارجی به ویژه هم استانی ها و استان های همجوار شده است. روزهای آخر هفته و فصل بهار شهر پاوه فضایی دلربا و بهاری داشته و همین امر باعث شده تا با یک تعطیلی کوچک ، موج مسافران به منطقه هورامان و شهرستان پاوه گسیل و روانه شده و پاوه میزبان حجم بالای مهمانان گردد. اما میزبانی از این حجم از مسافران کار ساده ای نیست. اینکه این مهمانان چقدر در رونق بازار و توسعه شهر نقش دارند، بحثی جداگانه است که در فرصتی دیگر به بررسی و واکاوی آن خواهیم پرداخت. اما با حجم گسترده ی تبلیغات در فضای مجازی طبیعتا باید احتمال استقبال از ظرفیت های گردشگری و طبیعی منطقه را داد و برای آن برنامه ریزی کرد.

توسعه راههای مواصلاتی:

در حوزه های مختلف ازجمله راه های ارتباطی، بهداشت، اصناف اقلام ضروری و امنیت شهروندان و مهمانان باید بیش از پیش در روزهایی که به استقبال مسافران می رود ، نظم و انضباط کاری سرلوحه ی فعالیت های روزانه شهروندان و مدیران مربوطه قرار گیرد. چیزی که در نظر اول توی ذوق مسافران می زند کافی نبودن زیرساخت ها در حوزه راه و جاده و خیابان است که ضعف ها و کمبودها مشهود بوده و ترافیک از روستای شمشیر شروع شده و تا روستای نوریاب در دو طرف شهر پاوه ادامه دارد. می طلبد وزارت راه و شهرسازی نسبت به بهینه سازی راه های شهرستان اقدام کرده و کمربندی های شمالی و جنوبی شهرستان پاوه را در اسرع وقت راه اندازی و استارت بزند چرا که ترافیک مسافران و شهروندان را کلافه کرده و آستانه ی تحمل را پایین آورده است.

پیگیری و بررسی مشکلات اصناف:

در حوزه اصناف اقلام ضروری هم مسافران سرگردان به دنبال مواد غذایی از جمله گوشت و مرغ و سبزیجات و … را دیده ام و بارها با آنها برخورد داشته و از اینکه این مواد غذایی در روزهای تعطیل در پاوه کمیاب و یا نایاب شده ، گله ها شنیده و افسوس خورده ام چرا باید در یک شهرستان، در روزهایی که به استقبال مسافران و گردشگران می رود ، این کمبودها ملموس و به چشم بیاید.

نبود درمانگاه شبانه روزی در ایام تعطیلات:

و اما درد بزرگ تر وقتی است که شهروندان و یا گردشگران مریض و بیمار شوند و باید با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم کنند. هفته گذشته از مرکز استان مهمان داشتم که یکی از مهمانان مریض شده و مجبور شدیم به مراکز درمانی مراجعه نماییم اما متاسفانه هیچ درمانگاهی دایر و باز نبود، هرچند گفتند درمانگاه های شبانه روزی در شهر مجوز گرفته و دایر می باشند اما هیچ درمانگاهی باز نبود و اورژانس بیمارستان مملو از شهروندان و مسافران سرگردانی بود که برای مراجعه به تنها پزشک عمومی حاضر در صف طولانی اورژانس بیمارستان قدس به انتظار نشسته بودند. سیستم قطع بود و طبیعتا نوبت دهی مشکل داشت.

نمی دانم آیا سیستم نوبت دهی وجود دارد یا نه ؟ اما حقیقتا مشکل به عینه مشاهده می شد هرچند پرسنل خدوم و زحمتکش در صدد بودند مشکل زیاد به چشم نیاید و کار مردم به خوبی پیش برود . داروخانه هم با توجه به نبود سیستم، توانایی ارائه خدمات نداشت. البته گفتند که داروی آنچنانی هم در داروخانه بیمارستان وجود ندارد و بالاخره باید به داروخانه شبانه روزی سطح شهر مراجعه گردد. به داروخانه سطح شهر رفته و داروی معمولی سرماخوردگی را تهیه نموده اما تزریقاتی درمانگاه نیز بسته بود و باید به تزریقاتی بیمارستان مراجعه می کردیم که خوشبختانه نیازی به این کار نبود چون خود بیمار تزریقات بلد بود و آمپول ها را در خانه تزریق نمود. البته انصاف را نباید از دست بدهیم و باید گفت که خدمات و امکانات بیمارستان پاوه در سال های اخیر بسیار خوب شده و در خور توجه و قابل تقدیر است.

تلنگری به خود:

یک سوزن هم به خودمان بزنیم، در چند سال اخیر متاسفانه فرهنگ عمومی پاوه به جای پیشرفت، پسرفت داشته و فرهنگ پایین و نبود صبر و حوصله و مدارا، باعث بی نظمی زیادی شده بود. دعوا و حرف های ناصواب و بی ربط شهروندان باعث ایجاد فضایی بسیار ناشایست و زننده در بیمارستان کرده که من به شخصه از وجود چنین فضایی از مردم خودم پیش مهمانان خجالت کشیدم و افسوس خوردم که چرا مردم این شهر با فرهنگ مثال زدنی،اینگونه بی پروا شده و در مقابل چشم همگان به همنوع خود تعرض کرده و آنچه که شایسته یک انسان نیست، به زبان می راند و … انصافا پرسنل بیمارستان خویشتنداری کرده و مدیریت نمودند و گرنه مشکلات بیشتری ممکن بود دامنگیر مراجعه کنندگان و حاضران گردد. می شود با برنامه ریزی، خدمات عمومی و پزشک و درمانگاه و خدمات ضروری را در روزهای تعطیل که گردشگران زیادی به منطقه می آیند، مدیریت کرد و مشکلات را به حداقل رساند.

امید است بتوانیم با مدیریت و برنامه ریزی و تمرین مدارا،فرهنگ بالا و متعالی خود را به نمایش بگذاریم و خاطره خوشی را برای شهروندان و گردشگران بسازیم. ان شاالله.