پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 15:36

باینگان در یک نگاه/ فرشته نویدی

باینگان در یک نگاه/ فرشته نویدی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: هسته اصلی وساکنان اولیه ی شهر باینگان را طایفه ی به نام بادینان که در عراق ساکن و پس از اسکان و تجمع در مکان فعلی،سکنی گزیده که به مرور به باینگان تغییر پیدا کرده است.از طرفی هم گروهی اعتقاد بر این است که وجه تسمیه ابتدا بانی کان بوده،که […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: هسته اصلی وساکنان اولیه ی شهر باینگان را طایفه ی به نام بادینان که در عراق ساکن و پس از اسکان و تجمع در مکان فعلی،سکنی گزیده که به مرور به باینگان تغییر پیدا کرده است.از طرفی هم گروهی اعتقاد بر این است که وجه تسمیه ابتدا بانی کان بوده،که محل سکونت مردمانی نیک کردار و با دیانت بوده است که وجه تسمیه اول نظر ارجح بیشتر محققان می باشد.

در این شهر مردمانی زندگی کرده اند که از نظر تدین،تقوا،زهد،مهمان نوازی و صداقت مشهور بوده اند و می توان گفت این ویژگی های اخلاقی را از نیاکان خود گرفته و هم چنان به آن مقید و پایبند می باشند،بی شک این نکات اخلاقی نشآت گرفته از تربیت عالمان و زاهدان برجسته ای هم چون ملا محمد مهران(مدرس باینگانی)-ملافتاح فرشید و خلیفه از پیران طریقت(طالبانی)بوده است که در روزگاران پیشین در همین مسجد مامن و ماوایی برای دلهای عاشق ربانی و مرکزی برای برای تربیت طلاب علوم دینی بوده است که بسیاری از علمای شاخص معاصر که هم اینک مشهور و مطرح اند برای مدتی چند در محضراین عالمان برجسته کسب فیض وتلمذ کرده اند.

انصافا مردم شهر باینگان مردمانی با دین و دین مدار،نیک کردار و با شجاعت و شهامت که مضاعف بر آن به آبادانی شهر خود می کوشند و در همه کار های خدا پسندانه یاری هم هستند و شرکت می کنند.

موقعیت شهر باینگان در محدوده ی جنوبی شهرستان پاوه با فاصله ۲۷ کیلومتر از مرکز شهرستان و ۱۲۸کیلومتر از مرکز استان واقع که از طرف شمال و شمال غربی به کشور عراق و از طرف جنوب به شهرستان جوانرود محدود است. شهر باینگان از نظر موقعیت جغرافیایی در طول ۴۸درجه شرقی و ۷دقیقه ی شمال و عرض ۳۴ درجه و ۱۹ دقیقه ی شرقی واقع شده است.

رشته کوه ماکوان که بلندترین قله ی آن با نام دالانی های با ارتفاع ۲۸۵۰متر از سطح دریا و از ارتفاعات برف گیر محسوب می شود. در ۱۷ کیلومتری جنوب غربی باینگان واقع در ییلاق شهر باینگان در فاصله ی ۵ کیلومتری و روستاهایی که در دامنه ی این رشته کوه واقع هستند و از مراتع سرسبزی و پرآب آن می باشند.

شهر باینگان از سال ۱۳۳۸به عنوان مرکز به عنوان مرکز بخش باینگان و دارای بخشداری بوده و از سال ۱۳۵۳ به عنوان تنها نقطه ی شهری بخش شناسایی و اداره اموات آن از طریق شهرداری به صورت فعلی انجام و در سال ۱۳۷۲بر اساس هیئت وزیران و با توجه به برخی معیاری های لازم و موجود به عنوان شهرداری رسمی با درجه یک و اکنون با درجه ۴فعالیت می کند.

مسیر ارتباطی این شهر از جاده ی ارتباطی کرمانشاه-پاوه و درسه راهی پاسگاه انتظامی سریاس،منشعب و از این سه راهی تا مرکز شهر باینگان ۱۶کیلومتر فاصله با جاده آسفالته می باشد.

اماکن مذهبی شهر باینگان،آرمگاه مرحوم خلیفه حیدر در غرب شهر-آرمگاه مرحوم شیخ احمد در مرکز شهر-پیر پرچمدار-(پیرپرچین)واقع در ۵ کیلومتری شرق باینگان-پیر مکائیل دودان و قرآن تاریخی متعلق به دوره تیموریان واقع در روستای دودان و قدیمی ترین روستای بخش و مرکز دهستان ماکوان-قرآن تاریخی معروف میرعبدلی واقع در روستایی به همین نام از جمله اماکن مذهبی تاریخی شهر و بخش باینگان می باشند.

مردم شهر باینگان از نژاد کرد آریایی و با پوشش کردی و زبان کردی (سورانی)تکلم می نمایند و از پیروان اهل سنت (مذهب امام شافعی (رحمه الله علیه) می باشند.

از اماکن تفریحی آن می توان به چشمه سفید آب واقع در غرب شهر باینگان-منطقه ی حفاظت شده بوزین و مرخیل و وجود استخرهای پرورش ماهی سردابی در غرب شهر باینگان با جذابیت خاصی چشم هر بینده ای را خیره می کند.

پارک تفریحی شیوسر در ورودی شهر باینگان –غار سنگی حسین واقع در میگوره دهستان شیوسر در ورودی شهر باینگان چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند.درآمد بیشتر این منطقه از راه باغداری و دامداری و یاکارمند رسمی هستند.

فرشته نویدی

یک پاسخ برای “باینگان در یک نگاه/ فرشته نویدی

  • باینگان در تاریخ اردیبهشت 4, 1402 گفت:

    با سلام خانم نویدی مطالب خوبی را گفتی و اشاره به ماموستاییان قدیم ماموستا ملا محمد مهران و ماموستا ملا عبدالکریم و ماموستا ملا فتاح ماموستا ملا عبدالله و ماموستا ملا محمد رمضانی و خلیفه محمود و حاجی ماموستا ملا صدیق کلیه ماموستناییان اشاره کن