پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 05:10

«قوری قلعه»، غاری پُر از شگفتی/ سفری به برزخ با موسیقی بتهوون در قلب کوه‌های کرمانشاه

«قوری قلعه»، غاری پُر از شگفتی/ سفری به برزخ با موسیقی بتهوون در قلب کوه‌های کرمانشاه

به گزارش سلام پاوه :غار قوری قلعه، غاری با پنج تالار زیبای داخلی و آبشارهایی کم‌نظیر است که با سفر به اعماق زمین بهشتی را در دل کوهستان‌های سرسبز استان کرمانشاه خواهید دید.  تابحال اسم غار «قوری قلعه» را شنیده‌اید؟ چقدر با این غار و شگفتی‌های آن آشنا هستید؟ اگر به طبیعت و جاذبه‌های طبیعی […]

به گزارش سلام پاوه :غار قوری قلعه، غاری با پنج تالار زیبای داخلی و آبشارهایی کم‌نظیر است که با سفر به اعماق زمین بهشتی را در دل کوهستان‌های سرسبز استان کرمانشاه خواهید دید.

 تابحال اسم غار «قوری قلعه» را شنیده‌اید؟ چقدر با این غار و شگفتی‌های آن آشنا هستید؟ اگر به طبیعت و جاذبه‌های طبیعی علاقه دارید برای رسیدن به غار قوری قلعه باید خودتان را از به استان کرمانشاه برسانید. در این استان می‌توانید از جاده پاوه به روانسر، در قسمت شمالی شهر روانسر در دامنه کوه شاهو؛ غار قوری قلعه را بیابید.

غار قوری‌قلعه یکی از جذاب‌ترین غارهای ایران است. این غار بزرگترین غار آبی آسیا به حساب می‌آید و طولانی‌ترین غار ایران است. این غار کهن که به‌عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است، ۱۲ کیلومتر طول و ۳ هزار و ۱۴۰ متر عمق دارد.

طبیعت زیبا و چشم‌نواز منطقه‌ای که غار قوری قلعه در آن قرار گرفته است یکی از تماشا‌ترین دره‌های استان کرمانشاه است که دارای چشمه‌های متعدد چشم‌اندازهای طبیعی زیبا و اقلیمی متبوع است همچنین وجود جنگل‌های از درخت بلوط، انجیر کوهی و بادام وحشی در کنار حیواناتی همچون روباه، خرگوش، کل و بز که در اطراف این غار زندگی می‌کنند سبب ایجاد جلوه‌ای خاص در این منطقه شده است.

غار قوری قلعه به دلیل دما و رطوبت مناسب در تمامی ایام سال مناسب بازدید است، اولین محوطه بعد از ورود به غار دریاچه وسیعی است که اطراف آن را قندیل‌های بسیار زیبایی با اشکال مختلف فرا گرفته است.

این قندیل‌ها که هر کدام شکل خاصی را تداعی می‌کنند دلیل اصلی نامگذاری هر قسمت از این غار شده است به عنوان مثال قندیلی به شکل حضرت مریم وجود دارد که به نام تالار مریم نامگذاری شده است.

کنار تالار مریم، تالار شگفت‌انگیز دیگری به نام تالار کوهان شتر قرار گرفته است. شکل قندیل‌های این تالار به نحو اعجاب‌آوری شبیه به اشکال مختلف است. کشتی، شیر، ساختمان‌های مختلف و… از جمله اشکالی است که دست هنرمند طبیعت با قندیل‌های تالار کوهان شتر ساخته است.

تالار عروس یکی از دیدنی‌ترین قسمت‌های غار قوری قلعه است. در این تالار، کریستال‌های براق و سفیدرنگی وجود دارند که به حدی زیبا و بدون لک هستند که با راه رفتن روی آن‌ها می‌توانید ردپای خودتان را ببینید.

در عمق هزارمتری غار تالاری وجود دارد که زیباترین حوضچه آبی جهان در آنجا قرار گرفته است در این محوطه قندیل‌هایی به شکل پرده وجود دارد که با دست زدن به هرکدام از آن‌ها صدایی شبیه به یکی از آلات موسیقی به گوش می‌رسد به همین دلیل این محوطه را تالار بتهوون نامیده‌اند.

یکی از تالارهای دیگر غار قوری قلعه، تالار نماز نام دارد. این تالار به تونلی تاریک ختم می‌شود که به تونل برزخ مشهور است. تونل برزخ ۲۲۰ متر طول و ۳ متر عرض دارد. نیمی از تونل برزخ را آب گرفته است.