پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 07:25

شورای ترافیک یا بحران ترافیک پاوه/ صهیب زربان

شورای ترافیک یا بحران ترافیک پاوه/ صهیب زربان

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:عرب در ضرب المثلی می گوید: “التکرار قبیح و لو کان ملیح” که معنایش می شود اینکه تکرار زشت است هر چند زیبا باشد. اما من ناچارم! شهر پاوه با توپوگرافی کوهستانی و کمبود راههای مناسب در سطح شهر و از طرفی با گسترش توسعه شهری و ازدیاد خودرو امروزه دچار […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:عرب در ضرب المثلی می گوید: “التکرار قبیح و لو کان ملیح” که معنایش می شود اینکه تکرار زشت است هر چند زیبا باشد. اما من ناچارم!

شهر پاوه با توپوگرافی کوهستانی و کمبود راههای مناسب در سطح شهر و از طرفی با گسترش توسعه شهری و ازدیاد خودرو امروزه دچار بحران ترافیک شده و عملا به یکی از مشکلات عدیده شهروندان تبدیل شده است.

شهری با جمعیت ۴۰ هزار نفری امروزه بیشتر از تعداد شهروندانش خودرو در آن تردد میکنند( قطعا تعداد خودروها از جمعیت شهر بیشتر است). تردد در خیابانهایی که توسعه زیربنایی در آن صورت نگرفته و اکثر خیابانها و راهها مربوط به نیم‌قرن اخیر است و شهر دیگر گنجایش تردد خودرو ندارد و عملا در حال حاضر دچار بحران شدیدی شده است.این مسئله علاوه بر سلامت روحی و روانی ساکنین زمان زیادی از اوقات شهروندان را هم تحت تاثیر قرار داده و عملا شهروندان از مسئولین خاصتا شورای ترافیک انتقاد میکنند.

نبود پارکینگ طبقاتی، خیابان های کم عرض، استقرار نامناسب مراکز درمانی و اداری در هسته مرکزی شهر، انتقاد از پلیس راهور در استقرار نیرو، نبود فرهنگ ترافیکی، نبود کمربند شهری مناسب که از ضروریات هر شهری می باشد، نبود چراغ راهنمایی و رانندگی در سطح شهر، نبود طرح مناسب از جمله زوج و فرد خودروها، عدم کارایی دوربین های نصب شده در سطح شهر و …. از مواردی است که باعث شده است شهر پاوه را با بحران ترافیک مواجه کند.

از طرفی فرماندار محترم و معاون عمرانی وی در جلسه اخیر شورای ترافیک که رئیس و معاون در شورای ترافیک هستند در اظهاراتی قابل تامل از عملکرد خودشان یعنی شورای ترافیک انتقاد کردند و خواستار جدیت اعضا در مواجهه با بحران ترافیک شدند.

لذا سوال اینجاست اعضای شورای ترافیک خواهشا با برگزاری جلسه درحد چند ساعت با چند مصوبه رنگین که خودتان هم چندان به اقدام عملی آن خوشبین نیستید،نباشید یا اینکه حداقل به خودتان احترام گذاشته و مصوبات شورای ترافیک را اجرایی و عملی کنید.بیشتر شهروندان گویا داغ اجرای یک طرح درست بر دلشان مانده و منتظر تصمیم جدید در این زمینه هستند.

از اینرو برنامه ریزی برای رفع مشکلات مربوط به این حوزه که همچون شبحی بر زندگی ساکنین این شهر سایه افکنده یکی از مهمترین وظایف و مسئولیت های مدیریت شهری می باشد که امید است دست اندرکاران مدیریت شهری اقدام عملی در این زمینه داشته باشند.

با توجه به بحران به وجود آمده و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و احتمال ورود مسافران و گردشگران به شهر حداقل از کارشناسان و متخصصان فن دعوت به عمل آورده که نظرات عملی خود را به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه دهند که حداقل بتوان با اقدام عملی در ماههای آتی به شورای ترافیک شهرستان خوشبین باشیم.

در انتها راهکارهایی درحد وسع خود می‌نگارم هر چند مضافا معتقد به نظرات کارشناسان فن در حوزه ترافیک و حمل و نقل می باشم.

برنامه کوتاه مدت: مسئولیت پذیری شهروندان در عدم پارک در طرفین خیابان،فرهنگ سازی و آگاهی بخشی از معضلات تک سرنشینی برای پاوه. تشویق و تنبیه رانندگان خودرو و مغازه داران در خصوص پارک در معابر اصلی.

برنامه میان مدت: مسئولیت شهرداری در تعریض خیابان های اصلی تا جایی که به لحاظ فنی مقدور و میسر است، افتتاح راه میانبر و خیابان جدید نظیر آنچه در دره آسیابان(ئاساوان) به سمت دره باسام انجام شد ؛راه اندازی مجدد دوربین های مداربسته که چند سال گذشته با هزینه زیادی خریداری و نصب شد اما متاسفانه تابلویی بیش نبود و سایر اقدامات مهم دیگر در این راستا.

برنامه بلند مدت: زدن پل هوایی به صورت زیر گذر و رو گذر با تخصیص اعتبارات ملی، تسریع در آغاز پروژه کنارگذر پاوه که نماینده اورامانات پیگیر آن بوده و قول عملی آن را داده است هر چه سریعتر باید پیمانکار آن مشخص شود و اقدام عملی صورت گیرد چرا که بارها شخص نماینده از اجرای پروژه کنارگذر پاوه که یکی از اولویت های مهم و حیاتی وی برای شهر پاوه بود سخن میگفت، لذا نیاز است مجددا نماینده اورامانات پیگیر این پروژه بسیار حیاتی برای شهر باشند.

لذا مسئولین محترم و اعضای محترم شورای ترافیک دوران حرف زدن و جلسه گذاشتن و نوشتن مصوبات زیاد بدون پشتوانه اجرایی گذشته است و مردم منتظر اقدام عملی  در این زمینه هستند.