پ 13 اردیبهشت 1403 ساعت 13:24

گزارش یک تلویزیون خارجی از خدمات‌رسانی به ۲ روستا در نقطه صفر مرزی «ایران» و «عراق»+ فیلم

گزارش یک تلویزیون خارجی از خدمات‌رسانی به ۲ روستا در نقطه صفر مرزی «ایران» و «عراق»+ فیلم

به گزارش سلام پاوه : شبکه کُردی NRT در گزارشی به مقایسه خدمت‌رسانی به ۲ روستا در نقطه صفر مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق پرداخته است؛ یکی در داخل مرز ایران و دیگری با فاصله اندکی در داخل عراق. گرمای گاز این هفته به روستای هانی‌گرمله در نقطه صفر مرزی و ۵ روستای کوهستانی،  صعب‌العبور […]

به گزارش سلام پاوه : شبکه کُردی NRT در گزارشی به مقایسه خدمت‌رسانی به ۲ روستا در نقطه صفر مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق پرداخته است؛ یکی در داخل مرز ایران و دیگری با فاصله اندکی در داخل عراق.

گرمای گاز این هفته به روستای هانی‌گرمله در نقطه صفر مرزی و ۵ روستای کوهستانی،  صعب‌العبور و برف‌گیر (دزآور، کیمنه و بیرواس و نجار و کمدره) شهرستان پاوه رسیده است.

هانی‌گرمله که در همسایگی روستای «بیاره» عراق قرار دارد با داشتن یک مسیر پر پیچ و خم کوهستانی، حدود ۲ ساعت از شهر پاوه هم فاصله دارد.

ناصر حسینی، سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه به توجه ویژه نظام جمهوری اسلامی به مناطق محروم و مرزی اشاره و اظهار کرد: شهرستان پاوه با مجموع ۲۴ هزار و ۸٠٠ مشترک، یک شهرک صنعتی، یک جایگاه سی.ان.جی و ۸۴  واحد صنعتی و تولیدی برخوردار از گاز دارد و ضریب نفوذ گاز در بخش شهری این شهرستان ۱۰۰درصد است.

وی با بیان اینکه به برکت نظام اسلامی منحصردبه‌فردترین روش گازرسانی در دنیا را داریم، افزود:  شهرستان پاوه ۵۶ روستا دارد که از این تعداد ۴۳ روستا دارای قابلیت گازرسانی است و در حال حاضر ضریب نفوذ گازرسانی در بخش روستایی این شهرستان  ۹۰ درصد است.

سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در صورت بهره‌برداری از طرح گازرسانی به ۳ روستای دیگر این شهرستان که در دست اجراست، این ضریب به ۹۳.۵ درصد افزایش می‌یابد؛ همچنین طرح گازرسانی به ۸ روستای باقی‌مانده شهرستان نیز در دست مطالعه و طراحی و با افتتاح آن‌ها ضریب نفوذ گاز بخش روستایی به ۱۰۰درصد خواهد رسید و ان‌شاءالله سال آینده پاوه از نظر برخورداری از نعمت گاز  شهرستان سبز، اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به سختی‌های بسیار زیاد گازرسانی به این منطقه با توجه به کوهستانی بودن آن، ادامه داد: برای گازرسانی به این ۶ روستا ۵۰ کیلومتر شبکه توزیع اجرا شده و بیش از نیمی از ۸۶۰ علمکی که برای این روستاها نیاز بوده، نصب شده است.

به دنبال این خدمت ارزنده نظام جهموری اسلامی ایران در نقطه صفر مرزی، شبکه کُردی NRT در گزارشی به مقایسه خدمت‌رسانی به ۲ روستا در نقطه صفر مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق پرداخته است؛ یکی در داخل مرز ایران و دیگری با فاصله اندکی در داخل عراق.

 

این گزارش می‌گوید: جمهوری اسلامی گاز را به روستای هانی گرمله جز شهرستان پاوه کرمانشاه در نقطه صفر مرزی با عراق آورده است تا تمام منازل روستا گازدار شوند. این در حالی است که نفت هم به آسانی و ارزانی در دسترس اهالی روستا هست.

علاوه بر این، هانی‌گرمله به صورت ۲۴ ساعته برق دارد، جاده روستا هم آسفالت است و در خانه بهداشت روستا هم پزشک و دارو وجود دارد. همچنین عالم دینی هم دارند.

اما چند صد متر پایین‌تر از هانی‌گرمله، وارد روستای بیاره از توابع اقلیم کردستان عراق می‌شویم که وضعیت کاملا متفاوت است. در این دو روستا که روابط فامیلی زیادی هم با یکدیگر دارند، در بهره‌مندی از خدمات تفاوت زیادی هست.

یکی از اهالی روستای بیاره به خبرنگار NRT می‌گوید، به سختی به کپسول گاز دسترسی پیدا می کنیم و اکثر مردم به دنبال هیزم هستند.

طرح گازرسانی به ۶ روستای محور هانی‌گرمله روز جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ در مراسمی با حضور محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه به بهره‌برداری رسید.