د 17 اردیبهشت 1403 ساعت 00:33

مرز مسافری نوسود قابلیت بی بدیل برای استان کرمانشاه…! /نظام سلیمانی

مرز مسافری نوسود قابلیت بی بدیل برای استان کرمانشاه…! /نظام سلیمانی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : استان کرمانشاه در غرب ایران حدود ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و اقلیم کردستان دارد ، در آنسویِ مرز استان کرمانشاه در کشور عراق استانهای سلیمانیه و حلبچه در اقلیم کردستان و دیاله در بخش عربی عراق قرار دارند. استان کرمانشاه در طول این مرز وسیع دارای […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : استان کرمانشاه در غرب ایران حدود ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و اقلیم کردستان دارد ، در آنسویِ مرز استان کرمانشاه در کشور عراق استانهای سلیمانیه و حلبچه در اقلیم کردستان و دیاله در بخش عربی عراق قرار دارند.

استان کرمانشاه در طول این مرز وسیع دارای ۶ مرز رسمی یا بازارچه مرزی است،مرزهای خسروی و پرویزخان بازارچه های مرزی ،سومار،شوشمی،شیخ صله و تیله کوه دروازه های تبادلات استان و همسایه ی غربی آن هستند.مرز بین المللی و تاریخی خسروی صدها سال است به عنوان دروازه اصلی عتبات عالیات و عراق و به تبع آن دسترسی به بازارهای آسیا و اروپا بوده است ؛ از این روی مرز خسروی بویژه در دویست سال اخیر عاملی مهم در رونق کرمانشاه بوده است.

علاوه برخسروی،بنا بر شواهد تاریخی یکی از قدیمی ترین گمرکات و مرزهای رسمی استان مرز نوسود و گمرک شوشمی بوده است،که از سال ۱۳۰۶ هجری شمسی ( یعنی حدود ۹۵ سال پیش ) تاکنون به صورت رسمی گذرگاه مهم در مبادلات مرزی و مسافری میان ایران و کردستان عراق مطرح بوده است . مرز شوشمی نزدیک ترین مرز به شهرهای حلبچه و سلیمانیه در اقلیم کردستان است.

هرچند در دو دهه اخیر برخی مرزهای استان کرمانشاه نقشی عمده در تجارت و مبادلات اقتصادی با کشور عراق و اقلیم کردستان داشته اند ، اما به نظر می رسد رونق روز افزون مرزهای رقیب در استان های همسایه نگرانی هایی در مورد آینده مرزهای استان کرمانشاه ایجاد نموده است ! به عنوان نمونه تردد سالیانه مسافر به اقلیم کردستان حکایت از سهم حدود شش برابری مرز باشماق در استان کردستان نسبت به مرز پرویزخان در استان کرمانشاه دارد!در محدوده حکومت مرکزی عراق هم متاسفانه آمارها از به حاشیه راندن مرز خسروی در مقایسه با مرز مهران استان ایلام حکایت دارد.

گرچه برخی تحولات سیاسی سالهای اخیر در وضعیت برخی از مرزهای استان کرمانشاه نقش مهمی ایفا نموده است ،اما واقعیت آن است که عمده مخاطرات به فقدان برنامه های توسعه محور مناسب در استان کرمانشاه در جهت استفاده مناسب از پتانسیل مرز های استان مربوط می باشد؛ مرزهایی که عمدتا حاصل بخشی نگری و نفوذ برخی نمایندگان ادوار مجلس بوده و کمتر بر اساس راهبردی توسعه محور و اینده نگرانه بوده اند.

استان کرمانشاه سالهاست در وضعیت اقتصادی مناسبی قرار ندارد، بیکارترین استان های کشور سالهاست عنوانی برای این استان است! تداوم ناکامی های مزمن استان کرمانشاه باید تلنگری جهت بازنگری راهبردها و رویکردها بویژه در حوزه مرزهای فعال امروز استان باشد . مرزهای فعال کنونی که هرگز نتوانسته است تحولی عمده و مورد انتظار در اقتصاد ، بازار ، تجارت و توریسم کلانشهر کرمانشاه ایجاد نماید.

اهمیت مرز بین المللی خسروی و آنچه در زمینه رونق مجدد آن لازم است صورت گیرد روشن و واضح است ، برنامه ریزی های راهبردی و تلاش خستگی ناپذیر مدیریت عالی استان در جلب حمایت های توسعه محور در مرکز و آنسوی مرز در طرف عراقی ضروری است تا خسروی همچنان بعنوان شاهراه عمده میان ایران و عراق باقی بماند!

در زمینه تردد مسافری با اقلیم کردستان می توان اثبات کرد،استدلال کرد ،و اصرار نمود که در صورت تامین زیرساخت های مناسب و برنامه ریزی بلند مدت هرگز و هرگز تا آینده ای دور هیچیک از مرزهای موجود در استان نخواهد توانست جایگزین قابلیت ها و پتانسیل های منحصربفرد نهفته در مرز تاریخی نوسود و شوشمی بعنوان کوتاهترین ،جذاب ترین و اقتصادی ترین مسیر تردد مسافر میان شهرهای کرمانشاه ،حلبچه و سلیمانیه شود.

آنچه به عنوان قابلیت “بی بدیل” مرز مسافری نوسود مطرح می نماییم ، به دلایل بسیاری که ذکر آنها می تواند موضوع نوشتار دیگری باشد و البته ورود سالانه صدها هزار نفر گردشگر از اقلیم کردستان و حتی بخش های دیگر عراق! ،قادر خواهد بود،گره “کور “رونق اقتصاد و بازار ، هتل ها و اقامت گاهها ، فرودگاه و راه آهن ، گردشگری بویژه گردشگری سلامت ،رونق بازار،کسب و کار و ارتقای هرچه بیشتر سطح دانشگاههای کرمانشاه را باز نموده و نقطه عطفی در رشد و توسعه استان و بویژه شهر کرمانشاه باشد.

بدیهی است استفاده از ظرفیت های تاریخی مرزهای خسروی و شوشمی در حوزه تبادلات مسافری میان ایران و عراق و اقلیم کردستان نیازمند تدوین راهبرد توسعه محور بویژه در جهت ایجاد زیرساخت های لازم در مرز شوشمی جهت تبدیل این مرزها به دروازه اصلی ورود و خروج مسافر به کشور عراق و اقلیم کردستان می باشد.