ج 07 اردیبهشت 1403 ساعت 08:39

گفتگوی اختصاصی سلام پاوه با ریس پلیس راهور شهرستان پاوه

گفتگوی اختصاصی سلام پاوه با ریس پلیس راهور شهرستان پاوه

به گزارش سلام پاوه: در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و لزوم توجه ویژه به مقوله ترافیک بر آن شدیم تا با سروان خشنودی رئیس پلیس  راهنمایی و رانندگی شهرستان پاوه گفتگویی را داشته باشیم . این گفتگو واقعیات ترافیکی شهر را از کارشناس امر به صورت واضخ و سریع و بی پرده بیان می […]

به گزارش سلام پاوه: در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و لزوم توجه ویژه به مقوله ترافیک بر آن شدیم تا با سروان خشنودی رئیس پلیس  راهنمایی و رانندگی شهرستان پاوه گفتگویی را داشته باشیم .

این گفتگو واقعیات ترافیکی شهر را از کارشناس امر به صورت واضخ و سریع و بی پرده بیان می کند امید است مورد مطالعه واقع شود

1 –  در ابتدا عرض سلام وخسته نباشید خدمت حضرت عالی به عنوان یک شهروند پاوه ای نظر شما در مورد وضعیت ترافیکی شهر پاوه چیست ؟خشنودی

بنده هم خدمت شما وتمامی مردم بزرگوار شهرستان پاوه عرض سلام وادب دارم همانطور که همه همشهریان استحضار دارند ترافیک در شهر پاوه به یک معضل تبدیل شده است که حل آن نیازمند همکاران همگان به ویژه مسئولین محترم می باشد .

2-   مهترین علل وعوامل ترافیکی در شهر پاوه چیست ؟ وچه راه حل هایی میتواند تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک داشته باشد ؟

قبل از هر چیزباید عرض کنم که ترافیک روان نیازمند بستر مناسب ومعابر استاندارد می باشد دردنیای ماشینی امروز که همه ی افراد باخودرو سرکار دارند کمتر خانواده ای پیدا می شوند که فاقد خودرو باشد.

در اینجا چند سوال پیش می آید که می خواهم به آن فکر : آیا با ازدیاد تعداد خودرو ها و افزایش حجم تردد معابر وخیابان های ما نیز توسعه یافته اند؟ آیا خیابان های ما گنجایش این تعداد خودرو را دارند؟ آیا با توسعه شهر ، ناوگان عمومی حمل ونقل نیز توسعه یافته وسازماندهی شده است؟

شخصی که در مسیر اصلی سکونت ندارند از کدام ناوگان عمومی می تواند استفاده کند؟به نظر شما منطقی است که هر روز آژانس استفاده کند؟

همه ی ما میدانیم که خیابان محل گذر وتردد است نه جای توقف های طولانی و پارک خودرو در اصول شهرسازی می بایست برای هر خودر رو حد اقل دو جای پارک در نظرگرفت :یکی در منزل ودیگری در محل کار، آیا این موضوع مهم در شهر ما رعایت شده است؟ چرا ادارات ومنازل مسکونی ما فاقد پارکینگ هستند؟ آیا غیر از این است که همه خیابان ها و پیاده رو های ما تبدیل به پارکینگ شده اند؟

این امر در خیابان های فرعی نمود چندانی ندارد آما هنگامی که به خیابانهای اصلی وپر تردد می رسیم قضیه فرق میکند ؛وجود پمپ بنزین وگازوئیل در خیابان اصلی شهر با این عرض کم قابل توجیه است؟ اینها بدهیاتی است که من فکر میکنم همه مردم ومسئولین نسبت به آن آگاه هستند وهر روز با آن سرو کار دارند.حالا به اینها نداشتن ناحیه فنی وکارگاهی خارج از مسیر اصلی را هم اضافه کنید.

چرا باید در چنین شهری باویژگی های منحصر به فرد در تمام طول مسیرخیابانهای اصلی تعمیرگاه های خودرو وجود داشته باشند که هم آلودگی دیداری وشنیداری دارند وموجب مسدود شدن پیاده رو ها شده اند .بعنوان مثال فقط ریختگی روغن خودرو هارا در نظر بگیرید که علاوه بر وارد نمودن خسارات برسطح معابر چقدر نازیبایی را به جود اورده است مگر نه این که در دیگر شهر های اورامانات این مسئله مدیریت شده است واستاد کاران زحمتکش وفهیم در مکانی باموقعیت مناسب متمرکز شده ومشغول کسب روزی حلال هستند ،متاسفانه عدم آینده نگری در اصول شهر سازی در گذشته بسیار به چشم می خورد ،مسئولین گرامی باید به هرطریقی شده است فکری اساسی برای حل این مشکل داشته باشند وپلیس راهور راتنها نگذارند.

البته بافت شهری وموقعیت کوهستانی شهرستان نیز در عین حال که زیبایی چشم گیری دارد اما شهروندان را از لحاظ ترافیکی دچار مشکل نموده است وموجب شده است که توسعه معابر بسیار هزینه بر باشد، متاسفانه ترافیک سنگین وتوقف همیشگی خودرو در خیابان ها از زیبای شهر کاسته ومی توان گفت که افراد بویژه مسافرین بجای این که از زیبایی خدادای این شهر لذت ببرند درگیر ترافیک ومعضلات آن می شوند

3-  به نظر شما عوامل فرهنگی می تواند در کاهش ترافیک موثر باشد؟

بله قطعا ، بنده بارها عرض کرده ام که به شعور و فرهنگ مردم پاوه ایمان دارم . مردم که اراده کنند همه ی کارها به نحو احسن صورت می پذیرد . هم به عنوان کسی رئیس راهورکه به صورت مستقیم با ترافیک و معضلات آن سر و کار دارم و هم به عنوان یک شهروند پاوه ای تمام مشکلات ترافیکی شهر را تجربه و درک کرده ام ، تقریبا تمام مراکز تجاری ، اداری و درمانی در یک نقطه از شهر متمرکز شده اند یعنی اینکه مدیریت عرضه و تقاضا بدرستی انجام نشده است و شهروندان ناچار هستند در طول شبانه روز چندین بار به مرکز شهر تردد داشته باشند و تاکسی هایی را که برای تردد در یک مسیر مشخص خریداری و در اختیار مالکان تاکسی قرار داده شده اند در همان مسیر مشخص به انجام وظیفه بگمارند و مشکلاتی دیگر از این قبیل ، اما با این حال و با اطلاع از تمام مشکلات موجود از شهروندان فهیم پاوه استدعا دارم تا جایی که امکان دارد از خودروی شخصی خود استفاده نکنند و یا اینکه کارهای خود را تجمیع نموده و حتی الامکان کمترین سفر درون شهری را داشته باشند ، از تردد هایی که بصورت تفریحی و یا تک سرنشین انجام می گیرد بویژه در ساعات شلوغی معابر جدا خودداری نمایند، از کارمندان عزیز و بازاریان و کسبه بزرگوار نیز استدعا دارم حتی المقدور از خودروهای شخصی استفاده نکنند و معابر پیاده روهای جلوی ادارات و مغازه ها را مسدود نکنند و جای پارکی برای مراجعین باقی بگذارند .

همشهریان عزیز قبلا نیز اینکار را تجربه کرده اند و در روز بدون خودرو در فروردین سال جاری فرهنگ و شعور والای خود را به نحو احسن به نمایش گذاشتند و روزی ماندگار را به جای گذاشتند.

استفاده از پارکینگ های عمومی نیز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا اینکار می تواند تاثیر فراونی در کاهش ترافیک داشته باشد و به این صورت که در هنگام استفاده از خودرو بجای اینکه با خودرو به مغازه و اداره حرکت کنند خودروی خود را در پارکینگ پارک نموده و به انجام امورات خود بپردازند که با این تجمع مراکز و ادارات کاری سخت و دور از دسترس به نظر نمی رسد .

خلاصه عرض بنده در این بخش این است که در حال حاضر شهروندان عزیز و یزرگوار می توانند با درک بالای خود از شرایط موجود ، کمک شایانی به حل معضل ترافیک نمایند چرا که پاوه متعلق به انها است و مطمئنا هیچکس دلسوز تر از انها نسبت به شهر هزار ماسوله پاوه نیست .

4-   اعتقاد شما در مورد جریمه چیست ؟ و آیا جریمه می تواند عامل بازدارنده ای باشد؟

قطعا همه شهروندان گرامی استحضار دارند که فقط پلیس مسئول و متصدی امر ترافیک نیست و سایر ارگانها و سازمانها ی دیگر نیز در ان سهیم هستند. پلیس بودجه ای برای ایجاد و تعمیر معابر در اختیار ندارد و این امر بنا به صلاحدید در اختیار سازمان هایی مانند راه و ترابری و شهرداری قرار دارد آنچه که مشخص است در مکانهایی که بستر کافی ترافیک فراهم نشده است و به نوعی آینده نگری صورت نگرفته است پلیس باید حضور داشته باشد و دست به اجبار و اعمال قانون بزند.

جریمه می تواند عامل بازدارنده ای برای بعضی از افراد باشد و این امر در افزایش مبالغ جرائم در سال 90 مشاهده گردید و کاملا محسوس بود. با این حال بنده معتقدم اجبار در هیچ کاری مفید فایده نبوده زیرا لذت انجام کار را از بین می برد و افراد در مقابل آن مقاومت می کنند. اما در مواردی چاره ای جز اجبار و جریمه نیست حتی در برخی از موارد شهروندان از ما می خواهند بیشتر جریمه کنیم ولی بنده همواره به همکارانم توصیه نموده ام مشکلات ترافیک شهر را در نظر داشته و حتی المقدور و تا جایی که حقوق سایر شهروندان ضایع نمی شود از اجبار و اعمال قانون پرهیز کنند و به راهنمایی و تذکر اکتفا کنند.

سروان خشنودی

5  نحوه برخورد مردم با شما و همکارانتان را چطور ارزیابی می کنید و انتظار شما از شهروندان چیست ؟

خوشبختانه اکثریت مردم شریف ، با فرهنگ ، و اصیل پاوه یا تخلف نمی کنند و یا در صورت ارتکاب تخلف جریمه آنرا می پذیرند . متاسفانه افرادی نیز پیدا می شوند که در مقابل قانون می ایستند و با اینکه دانسته تخلف می کنند اما بازهم انتظار دارند که پلیس بی تفاوت باشد و انها را جریمه نکند در حالیکه عدم برخورد با متخلفین ، نادیده گرفتن حقوق سایر شهروندان است و از لحاظ شرعی و قانونی ایراد دارد.

افراد نباید خود را در مقابل قانون قرار دهند همه ما همواره باید مطیع قانون باشیم در غیر اینصورت زیان خواهیم دید و به جامعه نیز آسیب خواهیم رساند . همانطور که عرض کردم افرادی هستند که براحتی به حقوق دیگران تجاوز می کنند و پس از اعمال قانون پلیس ، دلخور نیز می شوند که در مواردی به درگیری با پلیس نیز

می انجامد که واقعا باورنکردنی و دور از شان مردم فهیم پاوه می باشد قطعا برای همه ما پیش آمده است که بارها تخلف کرده ایم و پلیس فقط به راهنمایی و تذکر اکتفا نموده است .

اگر همه افراد به حق خود قانع باشند و به حقوق دیگران تجاوز نکنند آیا جایی برای اعمال جریمه وجود دارد ؟ اگر شرایط مناسب بوده و بستر لازم فراهم باشد و تخلفی صورت نپذیرد اصلا به حضور پلیس احتیاجی نیست چه برسد به انکه جریمه و اجبار اعمال شود برخورد با تخلفات امری اجتناب ناپذیر است زیرا بحث جان و مال شهروندان در میان است همه این را می دانیم که تا تخلفی صورت نگیرد تصادفی نیز رخ نخواهد داد.

6  آقای خشنودی آیا تا به حال خودتان جریمه شده اید؟

بله و از این بابت متاسفم .

7-  چطور جریمه شده اید لطفا شرح دهید.

خوب هموراه سعی کرده ام حتی المقدور از خودروی شخصی استفاده نکنم زیرا در بسیاری از مواقع استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی به دلایل مختلف بویژه در شهرهای بزرگ بصرفه تر است اما در مواقعی هم ناچار بودم که از خودروی شخصی استفاده کنم مخصوصا در هنگام مراجعه به پارکینگ شهرداری در کرمانشاه که از لحاظ تجمع مراکز درمانی ، اداری ،و تجاری وضعیتی مشابه پاوه دارد و چون پارکینگ و خیابانهای اطراف مملو از خودرو بود جای پارک پیدا نکردم و درنهایت مجبور شدم جرمه را به جان بخرم .

این را هم باید در نظر داشت که تخلف ما هر ان امکان دارد جان همنوعانمان را به خطر بیندازد و یا شاید با تخلف و خود خواهی ما آمبولانسی دیر به مقصد برسد و یا خودرو های امدادی و آتش نشانی بموقع نتوانند به افراد گرفتار و نیازمند کمک کنند و اتفاقاتی مانند اینها ، اگر چنین اتفاقی رخ دهد چگونه می توانیم پاسخگوی آن باشیم ؟

  8-  راه های برون رفت از ترافیک شهر پاوه را در چه عواملی می دانید؟

در حال حاضر هم افزایی و هماهنگی خوبی در بین مسئولین دیده می شود ، فرماندار محترم ، شهردار بزرگوار و اعضای محترم شورای شهر اهتمام خاصی به حل معضل ترافیک دارند و انشاالله با همکاری سایر مسئولین و همشهریان گرامی اقدامات مناسبی انجام خواهد گرفت .

امام جمعه عالم و دادستان محترم نیز بر رفع این معضل تاکید ویژه دارند . جناب سرهنگ اسدی فرمانده محترم نیروی انتظامی شهرستان نیز همواره دغدغه اصلی انتظامی شهرستان را حل معضل ترافیک بیان فرموده و از انجام طرح هایی که به سود شهروندان بوده است با جدیت خاصی حمایت نموده اند . اما همانطور که عرض کردم انجام طرح های عمرانی با توجه به موقعیت کوهستانی شهرستان، بسیار هزینه بر  و در برخی مواقع غیر قابل انجام است.

اما انجام طرح هایی مانند جابجایی پمپ بنزین، ایجاد ساختمان پزشکان در معبری کم تردد و انتقال مطب ها و داروخانه ها به آن مکان در دست بررسی و اقدام می باشد.

ایجاد پارکینگ های عمومی برای خودروهای سبک و سنگین، مشخص نموندن مکانی برای ایجاد ناحیه فنی و کارگاهی، نظارت بر ساخت و سازها و جلوگیری از تخلفات مربوطه بویژه در بحث پارکینگ منازل، ادارات و مراکز خرید عمده مانند پاساژها و مهمتر از همه همراهی مردم شریف واصیل شهرستان با استفاده از فرهنگ غنی خود می توانند کمک شایانی به کاهش ترافیک و تردد داشته باشند.

پلیس راهوار شهرستان هم انجام طرح هایی مانند زوج و فرد، یکطرفه نمودن معابر و تعیین مسیر حرکت ویژه برای خودروهای عمومی را در دست بررسی دارد که با توجه به محدودیت های موجود و نبود مسیر جایگزین کار بسیار مشکلی به نظر می رسد، البته انجام اقدامات کارشناسی شده بدور از آزمون و خطا و هدر رفتن بیت المال مسلمین بسیار مورد تاکید می باشد. البته بنده بارها عرض کرده ام اقدام درجهت توزیع سفر و مدیریت عرضه و تقاضا با جابجایی مراکز درمانی و پمپ بنزین می تواند بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر را بر طرف نمیاد.راه اندازی و پمپ CNG در خروجی شهر به سمت نوسود نیز می تواند تاثیر بسزایی در کاهش تردد خودروها به سطح شهر داشته باشد.

9-  سخن پایانی…

با تشکر از سایت وزین سلام پاوه از اینکه وقت خود را در اختیار بنده قرار دادید که بتوانم در خدمت همشهریان عزیزم باشم از شما سپاسگزارم، از جناب آقای منوچهری نماینده محترم اورامانات در مجلس شورای اسلامی نیز استدعا دارم عنایت ویژه ای نسبت به این موضوع داشته باشند و همانند گذشته پلیس راهور را در خدمت رسانی هرچه شایسته تر به مردم شریف شهرستان حمایت کنند.

در پایان از تمامی مردم بزرگوار پاوه علی الخصوص صاحبان علم و نظر تقاضا دارم با راهنمایی ها، پیشنهادات و انتقادات دلسوزانه و سازنده در این راه برادران خود را در پلیس راهنمایی و رانندگی تنها نگذارند.

مصاحبه از: فرهاد صالحی و صهیب زربان

2 پاسخ برای “گفتگوی اختصاصی سلام پاوه با ریس پلیس راهور شهرستان پاوه

  • شهروند29 در تاریخ مهر 4, 1393 گفت:

    امیدوارم مسولین گوشی برای شنیدن داشته باشند ! پس چه وقت باید در شهر ما کارشناسان شهرسازی اقدامی انجام بدهند؟ تا کی باری به هر جهت عمل می کنیم؟ الله اعلم…

  • ضیایی در تاریخ مهر 1, 1393 گفت:

    با تشکر از پرسنل زحمتکش راهنمایی و رانندگی
    امید است مسولان مربوطه در کنار تجویز مسکن های کوتاه مدت مانند یک طرفه نمودن معابر، طرح زوج و فرد و … به فکر برون رفت از وضعیت کنونی ترافیک با انجام طرح های زیربنایی و درازمدت باشند.