ج 07 اردیبهشت 1403 ساعت 10:54

گزارشی از جشنواره بازی های بومی ، محلی پاوه و اورامانات + عکس

گزارشی از جشنواره بازی های بومی ، محلی پاوه و اورامانات + عکس

به گزارش سلام پاوه : جشنواره بازی های بومی و محلی پاوه و اورامانات به میزبانی شهرستان پاوه با شکوه خاصی برگزار شد. تهیه گزارش : فرهاد صالحی به گزارش خبرنگار سلام پاوه : شور، نشاط ، شادابی امروز در ورزشگاه محل جشنواره بازی های بومی محلی (نوریاو ) موج می زد به همت اداره […]

به گزارش سلام پاوه : جشنواره بازی های بومی و محلی پاوه و اورامانات به میزبانی شهرستان پاوه با شکوه خاصی برگزار شد.

تهیه گزارش : فرهاد صالحی

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : شور، نشاط ، شادابی امروز در ورزشگاه محل جشنواره بازی های بومی محلی (نوریاو ) موج می زد به همت اداره ورزش و وجوانان شهرستان پاوه و مدیر جوان و پرتلاش آن آقای هیوا حسینی همچنین بخشداری باینگان و بخشدار محترم آن آقای اردلان حاتمی و مدیر مسئول دفترامام جمعه شهرستان پاوه آقای مصلح قادری و ادارات و ارگانهایی مانند فرمانداری ، هلال احمر ، فوریتهای پزشکی ، نیروی انتظامی ، شهرداری و … برای اولین بار در پاوه جشنواره بازی های بومی محلی پاوه و اورامانات با حضور گسترده مردم با شکوه خاصی برگزار شد .

جشنو.اره بازی های بومی محلی

حضور مدیر کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه آقای جوهری، معاونت فرمانداری شهرستان پاوه خانم امین زاده و مدیر دفتر امام جمعه پاوه آقای مصلح قادری ،شهردار محترم آقای سلام خسروی و تنی چند از اعضای شورای شهر پاوه ، محمد علی رضایی عضو شورای شهر جوانرود، اردلان حاتمی بخشدار باینگان و… از جمله مهمانان ویژه این جشنواره دیدنی بود .

نریمان رحمانی مسئول بازی های بومی محلی اداره کل ورزش و جوانان استان هدف از این جشنواره را ترویج بازی های بومی محلی و مختص منطقه اورامانات و اعتلای هیوا حسینیفرهنگ غنی این منطقه و به وجود اوردن روحیه شاد و پرنشاط و گرایش جوانان به این ورزشها و بازی های اصیل دانست .

هیوا حسینی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان پاوه ترویج فرهنگ و توجه به بازی های بومی محلی و اصیل منطقه که ریشه در فرهنگ ما دارند را از اهم اهداف این جشنواره دانست.

وی با اشاره به اینکه نیاز بودکه یک تنوع و شادابی به ورزش شهرستان تزریق شودگفت در برگزاری هر برنامه ای کم و کاستهای وجود دارد که امیدواریم بتوانیم انها را برطرف نماییم

حسینی همچنین از تمامی مسئولان شهرستان که در برگزاری این برنامه یاری رسان بودند تشکر کرد .

در این جشنواره که از نقاط مختلف اورامانات ( پاوه ، جوانرود ، ثلاث ، و… )گروه ها و تیم های مختلفی شرکت کرده بودند آواها و صدا های بومی و اصیل ، برگزاری بازی های محلی و شاد ، پایکوبی اصیل کردی ، و در گوشه ای از محل برگزاری جشنواره ارائه غذا ها و شیرنی ها و نان های بومی و محلی و پذیرایی از مهمانان با این غذاهای سالم و محلی فضای جشنواره را بیش از پیش زیبا و شاداب می کرد.

اجرای دلنشین و زیبای آقای هادی سپنجی به عنوان مجری و قرائت شعرهای زیبایی به زبان هورامی و کردی ، مولودي خواني گروه جوانرود با دف و شمشال ، اجرای دو بازی زیبای كلاو فرانكه و قله شورانی از گروه روستاي خانقاه، نوای دلنشین سياو چمانه ، قرائت اشعار زیبای شاعر دیارمان مومن يزدانبخش، اجرای بازی جذاب توپ قار توسط گروه جوانرود، اجرای بازی گرزان توسط تیم ثلاث، نوای دلنشین هوره از هنرمند شهردالاهو، بازی قدیم و محلی قله شوراني از گروه روستاي شمشير، حضور پرنگ تیم های روستای نوریاو با سه بازی دستمال فرانه ، بقچه گردان، اجرای زوران (کشتی محلی ) از گروه جوانرود ، سياوچمانه ناصر كابلي و لايق ابراهیمی خانقاهي و همچنین اجرای نواهای دلنشین هورامی توسط برادران فتاحی از اهالی روستای داریانی وپخش اهنگهای اصیل کردی و هورامی در محل جشنواره و استقبال همشهریان و تماشگران از برنامه از جمله زیبایی های این جشنواره بودند.

هادی سپنجی

در پايان نيز مسئولين و مهمانان حاضر در جشنواره از غرفه هاي موجود غذاهاي محلي، نان محلي، كلانه، دوغ محلي و صنايع دستي بازديد به عمل آوردند.

حضور هنرمندان و ورزشکاران مختلف از شهرهای پاوه ، جوانرود ، ثلاث باباجانی  دالاهو و همچنین حضور پرنگ روستاییان شهر پاوه نوریاو ،خانقاه ، شمشیر ، نسمه ، داریان و …. از نکات بسیار جالب توجه این جشنواره بود

از نکات ضعف این برنامه و بسیاری از برنامه های شهرستان پاوه عدم توجه به جایگاه خبرنگاران پرتلاشی است که بدون هیچ چشم داشتی در پوشش گسترده این برنامه ها تلاش می کنند اما متاسفانه هیچ جایگاه و فضایی برای انها در نظر گرفته نمی شود که امروز باعث ناراحتی این خبرنگاران شده بود.

خبرنگاران

جشنواره بازی های محلی

پرچم

جشنواره بازی ها بومی

جشنواره بومی

جشنواره بومی

جشنواره بومی محلی در پاوه

جشنواره بازی ها بومی

جشنواره بازی ها بومی

نان محلی

هوره

جشنواره 9

جشنواره بازی ها بومی

جشنواره بازی ها بومی

3 پاسخ برای “گزارشی از جشنواره بازی های بومی ، محلی پاوه و اورامانات + عکس

  • صادقی در تاریخ شهریور 29, 1393 گفت:

    باسلام لباس وتیپ خانم محمدی تحسین برانگیز وزیباست.خسته نباشیدخدمت همه ی دست اندرکاران وبرگزاری این جشنواره

  • پوریا سردیارانی در تاریخ شهریور 28, 1393 گفت:

    سلام واقعا جا دارد از همه کسانی که در برگزاری هر چه بهتر این برنامه تلاش و کوشش کردن خسته نباشید و تشکر کرد چون تمامی هورامانات در این مراسم جای داشتن و درحد این منطقه برگزار شد همچنین از آقای هیوا حسینی و کاک نریمان رحمانی نیز کمال تشکر و قدردانی را داریم که در این مدت شبانه روز درحال زحمت کشیدن برای برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم بودند فقط کاستی کوچک این مراسم این بود که حداقل میبایستی واحد تاکسیرانی نیز در این مراسم کمک میکرد و چند تاکسی را برای رفت وآمد مهمانان و تماشاگران عزیز درنظر میگرفت

  • محسن عباسی فرد در تاریخ شهریور 28, 1393 گفت:

    سلام لطفاً اگر امکان دارد عکس‌های بازی‌های بومی محلی و نام عکاس را با کیفت بالا برای انتشار در خبرگزاری برنا مربوط به وزارت ورزش و جوانان ارسال نمایید . قبلاً از بذل عنایت شما کمال قدردانی را می‌نمایم.
    محسن عباسی فرد