ش 08 اردیبهشت 1403 ساعت 08:10

چکار کنیم که دانش اموزان مهر را با مهر آغاز کنند؟/ سعدی سپنجی

چکار کنیم که دانش اموزان مهر را با مهر آغاز کنند؟/ سعدی سپنجی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه؛ دوباره مهر، ماه مهرانگیز بازگشایی مدارس، آغاز سفر در مسیر دانش، روز بذر افشانی دانه های علم و بصیرت، فصل سرآغاز چگونه آموختن و گردهمایی تلاش و ممارست برای ساختن علم، در حال آمدن است. با آغاز سال تحصیلی در اول مهر، همه ساله میلیونها نفر به شوق آموختن دانش […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه؛ دوباره مهر، ماه مهرانگیز بازگشایی مدارس، آغاز سفر در مسیر دانش، روز بذر افشانی دانه های علم و بصیرت، فصل سرآغاز چگونه آموختن و گردهمایی تلاش و ممارست برای ساختن علم، در حال آمدن است. با آغاز سال تحصیلی در اول مهر، همه ساله میلیونها نفر به شوق آموختن دانش سعدی سپنجیروانه ی مدارس می شوند و این تکاپو جلوه ی زیبایی به شهر و دیار و جامعه می بخشد، گویی که خونی تازه به رگهای حیات جامعه وارد می شود و این چنین تجسم پر معنایی از نسل آینده به اذهان خطور می کند. برای سازندگی، هیچ راهی مناسب از توجه عمیق به امر مهم تعلیم و تربیت نمی باشد.

اما یک سوال مهم را باید از خود بپرسیم که چگونه می توانیم مهر را در ماه مهر در دانش آموزانمان ایجاد کنیم؟ چگونه کلاس درس را جذاب و خوشایند نماییم تا اشتیاق فراگیران را برای یادگیری و حقیقت جویی در کلاس فراهم نماییم؟

ما می توانیم بعنوان معلم بذرمحبت و دوست داشتن را در دانش آموزانمان بکاریم و دلسوز بودن خود را به آنها اثبات کنیم و نگرش مثبت را در میانشان ایجاد کنیم. تا زمانیکه ما نسبت به معلم، دانش آموز، مدرسه، مدیر و کتاب و…… نگرش مثبت نداشته باشیم نمی توانیم نتیجه مثبت بگیریم.

به قول سهراب: چشمها را باید شست ،جور دیگر باید دید. نقل است که رسول الله صلی الله علیه وسلم در میان اصحاب بودند که فردی وارد مسجد شد و پیامبر اورا شخصی بهشتی معرفی کرد. هنگامی که اصحاب جویای علت بهشتی بودن آن شخص برآمدند تنها دلیل بهشتی بودن آن شخص نبودن کینه در دل بود.

ما به عنوان معلم می توانیم بذر دوستی و محبت را در دلهای پاک دانش اموزانمان بکاریم ونه تنها آنها را برای زندگی بهتر دراین دنیا آماده سازیم بلکه باعث و بانی صفات بهشتی برای این عزیزان باشیم.

ضمنا یادمان نرود که با حلوا حلوا گفتن دهان هیچ کسی شیرین نمی شود و وظیفه هر معلم در هر مقطعی به روز بودن او در امر مبارک تدریس می باشد. اگر بتوانیم نگرش مثبت در دانش آموزانمان ایجاد کنیم و همچنین از روشهای نو در امر تدریس استفاده شود آنگاه می توانیم بگوییم که وظایف خود را به عنوان معلم ادا کرده ایم.

همچنین برای اینکه این دانش آموزان آینده ساز جامعه شوند همه ما یعنی معلمان، خود دانش آموزان، مدیران مدرسه، مسئولین آموزش و پرورش، روحانیون و رسانه ها می توانیم و وظیفه داریم که آموزش و پرورش را به نوعی کمک کنیم تا بتوانیم انها را برای آینده جامعه خود نیک پرورش دهیم.

امیدوارم همه ما معلمان فقط انتقال دهنده ی علم درسی خود نباشیم بلکه بتوانیم هم معلم درسی و هم الگوی مناسب اخلاقی برای دانش آموزامان باشیم. همکاران گرامی و دانش اموزان عزیز سال تحصیلی جدید رو به همه شما تبریک عرض کرده و امیدوارم که همیشه مهری باشید.

5 پاسخ برای “چکار کنیم که دانش اموزان مهر را با مهر آغاز کنند؟/ سعدی سپنجی

  • ناشناس در تاریخ اردیبهشت 14, 1394 گفت:

    بازی

  • دانش آموز مدرسه قدس شاهد در تاریخ شهریور 26, 1393 گفت:

    معلمانی مانند آقای سپنجی در شهرمان کم هستند چون برخی معلمان شهرمان به کلاس تقویتی اهمیت زیادی قائلند چه خوب است به جای این کلاس ها طریقه درست درس را به ما نشان دهند چون اکثر ما دانش آموزان سطحی در میخوانیم وفقط برای نمره گرفتن مدرسه ی قدس که همین طور است برای مدارس دیگر اطلاع کافی ندارم و درنهایت از برخی معمان که با دل و جان در میدهند بسیار سپاسگزارم.

  • مرتضی صالحی در تاریخ شهریور 26, 1393 گفت:

    بنظر من برای تحلیل و بررسی یک موضوع و یا یک پدیده نیاز است که نگاهی سیستمی(سیستماتیک) و البته چند بعدی به مسئله داشته باشیم! با فرض اینکه بهترین و مجرب ترین و بی عیب ترین معلمان هم موجود باشند حال به نظر شما باز میتوان با اتکاء به همین فاکتور، بذر محبت و مهر و انگیزه را در دل فراگیران کاشت؟! بی شک پاسخ منفی است.چون معلم فقط یک قسمت از سیستم آموزشی ما را تشکیل می دهد.احتمالا مقصود کاک سعدی سپنجی از بیان این مطلب تاکید روی نقش معلم در ایجاد مهر و علاقه دانش آموزان نسبت به درس و ترغیب عوامل انگیزشی آنان باشد در این صورت می توان روی مفهوم “معلم و نقش آن در ایجاد علایق و شوق به درس و مدرسه کار کرد.باید بپذیریم که “برای شستن چشم ها و نگریستن با جور دیگر” نیاز به اصلاح اندیشه ها وشستن اذهان داریم و مادامی که خرد و اندیشه آدمی اصلاح نگردد چشم ها سویی برای دیدن( با جور دیگر!) نخواهند داشت!!!

  • واران در تاریخ شهریور 26, 1393 گفت:

    خواهش می کنم درمورد پله بندی و مناسب نمودن کوچه منتهی به دبستان پسرانه مطهری تا شروع نشدن مدارس با شهردار محترم گفتگو فرمایید.ممنون

  • iهمشهریشهروندشهروند در تاریخ شهریور 25, 1393 گفت:

    با سلام جناب سپنجی با تبعیضی که اداره اموزش و پرورش شهرمان در بین همکاران قایل میشود انگیزه برای کسی باقی نمی ماند تا اضافه کار هست در اداره خدمت میکنند همین که به زمان باز نشستگی نزدیک می شوند مدریت جایی را میگیرند و حق کسانی که تمام خدمت در کلاس درس بوده اند را به راحتی اب خوردن ضایع میکنند ایا به نظر شما انگیزه برای تدریس می ماند