ج 07 اردیبهشت 1403 ساعت 14:33

هشدار:سود جویان همه جا هستند

هشدار:سود جویان همه جا هستند

به گزارش سلام پاوه : هشدار :سود جویان همه جا هستند/عوارض مصرف فرآورده های غیر استاندارد آرایشی به گزارش سلام پاوه :در بازارها امروزه  فراورده های آرایشی  به حد قابل توجهی افزایش یافته و وجود کالاهای غیر استاندارد آرایشی و بهداشتی همیشه با خطرات و مضرات فراوانی همراه بوده است. به گزارش سلام پاوه و […]

به گزارش سلام پاوه : هشدار :سود جویان همه جا هستند/عوارض مصرف فرآورده های غیر استاندارد آرایشی

به گزارش سلام پاوه :در بازارها امروزه  فراورده های آرایشی  به حد قابل توجهی افزایش یافته و وجود کالاهای غیر استاندارد آرایشی و بهداشتی همیشه با خطرات و مضرات فراوانی همراه بوده است.

به گزارش سلام پاوه و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی جوانرو هه وال :، در حال حاضر، فرآورده‌های آرایشی در بازارهای ما با جاذبه‌های متفاوتی جزو کالاهای پرمصرف هستند و در این بین افراد لوازم ارایشیسود جویی وجود دارند که با وارد نمودن کلالاهای غیر مجاز و غیر استاندارد فقط به سود و جیب خود می اندیشند و به عوارض ناشی از مصرف این فراورده ها توجهی ندارند و در این بین مشتریان باید توجه خاصی در مورد خرید اجناس اصلی و استاندارد از مراگز معتبر از مسائل مهم بهداشتی می باشد.

فروشنده گان اینترنتی هم امروز به جمع بازار فروش این اجناس اضافه شده و انتخاب کالاهای استاندارد مشکل و مشلکتر شده استو در این میان کارخانه های تولید کننده اجناس غیر استاندارد این کالاها نیز و روی آوردن به استفاده از مواد اولیه غیر استاندارد برای سود دهی بیشتر نیز به موج وجود اینگونه کالاهای غیر مجاز اضافه شده است.

متأسفانه موج استفاده از لوازم آرایشی در میان دختران جوان فزونی گرفته است و آنها را در معرض انواع و اقسام بیماری های جسمی و روانی قرار داده است. آنها می اندیشند استفاده از لوازم آرایش می تواند ناكامی های آنها را در زندگی رفع كند و این نه تنها از لحاظ روانی كاری نمی كند بلكه اثرات نامطلوبی را برای آنها به وجود می آورد.

 استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد، با تحریک بیش از حد غدد چربی روی پوست همراه است؛ به طوری که حتی در اشخاصی که زمینه ژنتیکی ابتلا به آکنه را ندارند، مصرف این فرآورده‌ها باعث بروز مشکل آکنه می‌شود.وی خارش، پوسته‌ریزی و التهاب پوست را از دیگر عوارض مصرف فرآورده‌های غیر استاندارد آرایشی دانست و توضیح داد: خصوصا در افرادی که پوست حساسی دارند، این عوارض با شدت بیشتری نمایان شده و تا مدت زمان نسبتا طولانی نیز باقی می‌ماند.این متخصص پوست برخی از لکه‌های پوستی ناشی از مصرف لوازم آرایشی را دائمی خواند و گفت: دیده شده که پودرهای آرایشی غیر استاندارد، به مرور زمان لک‌های تیره‌ای روی پوست صورت ایجاد می‌کنند که تنها با روشهایی از قبیل لیزر رفع می‌شوند.بازو  در این صورت چنانچه با گذشت ۱۸ تا ۲۴ ساعت هیچگونه التهاب، خارش و قرمزی در محل دیده نشود می‌توان از آن محصول استفاده کرد.

برخی از لوازم آرایشی حاوی ترکیباتی هستند که اثرات تجمعی اشعه آفتاب را تشدید می‌کند؛ به عنوان مثال بسیاری از مواد آرایشی حاوی ترکیباتی به نام تالک هستند که ضمن تشدید اثرات نور آفتاب نوعی پوشش ایجاد کرده که مانع تنفس طبیعی پوست شده لذا تماس با هوای آزاد کم و خروج غدد چربی و عرق از طریق منافذ را غیر ممکن می‌کند.وی با بیان این که لوازم آرایشی استاندارد هم عوارضی را به دنبال دارند، افزود: بالطبع استفاده از لوازم آرایشی غیر استاندارد عوارض و عواقب بدتری را به دنبال دارد. دکتر کمیلی در خصوص استفاده از کرم ضد آفتاب گفت: از آنجا که نور خورشید عوارض متعددی را برای پوست به دنبال دارد، بنابراین برای کاهش اثرات تجمعی آن استفاده از کرم های ضد آفتاب توصیه می‌شود و این کرم ها باید استاندارد و متناسب با نوع پوست باشد.

اگر رنگ، شكل و فرم كرم‌هاى پوستى تغيير نكند حتى پس از مدتى بعد از تاريخ مصرف هم مى‌توان از آنها استفاده كرد. دكتر نجفيان با تاكيد بر رعايت نظافت پوست و مو خاطرنشان كرد: استفاده از هيچ كدام از انواع ماسكهاى پوستى اشكال ندارد اما استفاده از انواع ماسكهاى طبيعى بستگى به سن افراد دارد. ممكن است پوست افراد مسن و كودكان طاقت بعضى از انواع ماسكها را نداشته باشد.

 مواد به كار رفته در لوازم پلاستيكي، آرايشى و صابونها كه مورد استفاده زنان باردار قرار مى‌گيرد، خسارات جبران ناپذيرى بر روى رشد قوه مردانگى جنين پسر آنها دارد.بنا بر اين گزارش، دانشمندان در گذشته اين آزمايش را تحت عنوان «آزمايشات وابسته به ژنتيك» بر روى حيوانات انجام داده و يكسرى تغييرات هورمونى در جنين مذكر از جمله كاهش كيفيت، قدرت اسپرم‌زايى و گرايش به توليد هورمونهاى زنانه در آنها مشاهده شد. بر اساس اين گزارش، اين تحقيقات بر روى ۱۳۴ پسر ۲ ساله تا ۳۰ ماهه صورت گرفت و تاثيرات مشابه بروى ژنتيك و باروى آنها مشاهده شد. اين تحقيقات را پروفسور«شاناسوان» در دانشگاه «روچستر» نيويورك انجام شد مشخص كرد استفاده از اين وسايل و لوازم از نظر ژنتيكى و هورمونى روى قدرت بارورى تاثير گذاشته و دستگاه تناسلى آنها از رشد كافى برخوردار نمى‌شود.گفتنى است، اين مسأله، مسؤولان از جمله جامعه پزشكى را نگران كرده و درصدد يافتن چاره و حل اين معضل هستند وحساسیت به لوازم آرایش و عطرها نسبتا شایع است و اگر این مواد غیر استاندارد باشد احتمال بروز حساسیت بیشتر است.

این حساسیت، مخصوص زنان نیست و در مردان نیز ممکن است به دنبال مصرف خوشبو کننده، مواد افزودنی به مو، رنگ مو، محلول‏های پس از تراشیدن صورت (after – shave) و عطرها بروز کند. کرم و محلول‏های نرم کننده و مرطوب کننده نیز می‏تواند موجب حساسیت شود. برخی زنان ناگهان یک روزه متوجه قرمزی و تورم پلک و قرمزی چشم خود می‏شوند که ممکن است با خارش و ریزش اشک نیز همراه باشد و پزشک بعد از بررسی کافی متوجه می‏شود که علت این ضایعه حساسیت به یک ماده آرایشی مثل ریمل است که در اطراف چشم به کار رفته است.

کارخانه‏های مختلف سازنده مواد آرایشی ترکیبات مختلفی را در ساخت این مواد به کار می‏برند بنابراین ممکن است شما تا به حال مثلا به ریمل حساسیت نداشته باشید ولی اکنون پس از مصرف یک مدل از آن دچار علائم حساسیتی شوید که به علت تفاوت در ترکیب آن است.

از سوی دیگر حساسیت ممکن است ناگهانی در یک سن خاص پدیدار شود. بنابراین در صورت بروز حساسیت به یک ماده از مصرف آن خودداری کنید.

حساسیت به عطرها می‏تواند موجب بروز سرخی و جوش‏های ریزی در مسیر پاشیدن عطر به پوست شود و حتی با سوزش، خارش، پوسته‏ریزی و زخم همراه باشد. مصرف برخی پودرها موجب قرمزی و خارش می‏شود که به علت حساسیت است و باید مصرف پودر را قطع کرده و به جای آن از پودری که بدون عطر باشد و رنگ‏های آن حساسیت‏زا نباشد استفاده کرد…

حساسیت به رنگ‏ها

رنگ مو و رنگ‏های مصنوعی لباس‏ها از عوامل حساسیت زا به حساب می‏آیند. رنگ مو در صورتی که فرد به آن حساس باشد موجب ضایعات منتشر در پوست سر و صورت می‏شود. رنگ لباس نیز در صورت حساسیت موجب سرخی، خارش، جوش و ضایعات دیگر پوست بدن می‏شود

عطر و ادکلن باعث حساس شدن پوست به نور آفتاب مى شود، توصيه مي شود عطر و ادکلن فقط به لباس و موهاى صورت زده شود و مستقيما براى پوست مصرف نشود. دکتر داوودى با تاکيد بر اينکه رنگ مو باعث شيوع بالاى حساسيت و آلرژىمى شود، اظهار داشت : بهتر است هر بار قبل از استفاده از رنگ مو حتى در مورد رنگ مويى که قبلا استفاده شده ، آزمايش تست حساسيت روى بازو انجام شود. وى افزود : چنانچه بعد از۴۸ ساعت مشکل خاصى ايجاد نشد، مىتوان از رنگ مو استفاده کرد. به علت آسيب ناشى از رنگ مو به ساقه مو توصيه مىشود فاصله رنگ کردن موها حداقل شش ماه يکبار باشد.  در زمينه استفاده از لاک ناخن: لاک ناخن به دليل انتقال ماده حساسيت زاى به ساير قسمتهاى پوست و آسيبى که به ناخن وارد مى کند، توصيه مىشود از رنگ ناخن به مدت طولانى استفاده نگردد. وى تاکيد کرد : افراد محصولات آرايشى استاندارد و مارک هاى معتبر را فقط از مراکز ممطمئن خريدارى کنند تا آز زيان و ضرر مواد تقلبى محصولات آرايشى بهداشتى جلوگيرى شود.

منبع :جوانرود هه وال