ج 07 اردیبهشت 1403 ساعت 11:28

مشکلات بازار شهر پاوه و راههای برون رفت آن / بهروز شفیعی

مشکلات بازار شهر پاوه و راههای برون رفت آن / بهروز شفیعی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : احتراما” در مورد گرانی موجود دربازار شهرستان پاوه اخیرا مباحثی مطرح شده است که اینجانب به عنوان متولی بازار شهرستان پاوه با توجه به اشرافی که بر شرایط موجود در بازار دارم گزارشی از علل و راهکارهای کوتاه مدت ودراز مدت را ارائه می نمایم امید است مواردی را […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : احتراما” در مورد گرانی موجود دربازار شهرستان پاوه اخیرا مباحثی مطرح شده است که اینجانب به عنوان متولی بازار شهرستان پاوه با توجه به اشرافی که بر شرایط موجود در بازار دارم گزارشی از علل و راهکارهای کوتاه مدت ودراز مدت را ارائه می نمایم امید است مواردی را که بنده مطرح می کنیم در صورت صلاحدید فرماندار محترم و همکاری سایر ارگانها با طرح در کارگروه های مختلف ضمانت های لازم را برای اجرای آنها از این نهادها اخذ نماییم .

  علل گرانی
۱)اجاره مغازه و ملک در پاوه به نسبت سطح درآمد بسیاربالاست که متا سفانه هیچ گونه قانون مدونی در کنترل افزایش های بی رویه و گاها” چند برابری اجاره ها بهروز شفیعیوجود ندارد . طبق شواهد موجود بعضی مالکین طی سه سال گذشته اجاره بها را ۵۰۰درصد افزایش داده اند .
۲) مراکز تولیدی (صنعتی و غیر صنعتی ) در سطح شهرستان وجود ندارند که به عرضه مستقیم کالا بپردازند.
۳)ملاک جرایم تعزیراتی” فاکتور موجود در دست مغازه دار است که با توجه به وجود مراکز فراوانی که در تهران و سایر مراکز استانها جهت عرضه اجناس وجود دارد از یک نوع جنس فاکتورهای مختلفی در دست مغازه دارهای مختلف است و از این طریق نیز امکان جریمه وجود ندارد گرچه طی مقایسه قیمت اجناس تاکنون برخوردهای زیادی صورت گرفته است اما تجربه نشان داده است جرایم نه تنها کارساز نیستند بلکه مغازه دار طی مدتی کوتاه چند برابرش را از مشتری اخذ می نماید و با وجود بودن نیروهای اندکی که در اختیار اتاق اصناف است امکان بازرسی های لحظه ای فراهم نیست .شایان ذکر است بنا به صلاحدید دولت خدوم تدبیر و امید بازرسی ها حالت ارشادی به خود گرفته اند.
۴) سرمایه داران بزرگ شهرستان به علت محدودیتها و تنگ نظریها و اعمال سلایق شخصی از سوی عده ای از مسئولین حاضربه سرمایه گذاری در این منطقه نیستند.
اگر بازدیدی از شهرهای مرزنشین همجوار مانند بانه و مریوان داشته باشید مشاهده می فرمایید که عملابازرسین اتاقهای اصناف و صنعت و معدن عملا بجز در مواردی که شاکی خصوصی وجود دارد کاری انجام نمی دهند پس دلیل ارزانی بعضی از اقلام در این شهرها چیست؟

الف)بازاریان آنها اجازه دارند بدون وجود محدودیت های تنگ نظرانه از نعمت مرز استفاده بهینه ببرند
ب) شرایط موجود دراین مناطق باعث شده است که نه تنها سرمایه گذارانشان در شهر خود سرمایه گذاری نمایند بلکه سرمایه سرمایه گذاران سایر مناطق کشور نیز جذب آنها گردد
ج)از سوی مسئولان محلی نیز به ایجاد زیر ساخت های تجاری واقعی نه سوله های مرغداری گونه اقدام گردیده است وجود این موارد باعث گردیده است کالا به وفور در مغازه های گوناگون قابل عرضه باشد که مسئله ای اساسی بنام رقابت خودبخود بازار را تنظیم نماید.
۴)شهر از نظر توپوگرافی توریستی است در حالیکه بویی از توریست نبرده است باعث گردیده است حتی در مواردی که اصناف در تعیین قیمت آنها نقشی ندارد به نوعی شاهد قیمت ها و ازدیاد های نابجاباشیم از جمله :
در شهرهای همجوار کارگر ساختمانی ۴۰هزار تومان در پاوه ۶۰ هزار تومان ، استاد کارهای ساختمانی ۶۵ هزار تومان پاوه ۱۰۰تا ۱۲۰ هزار تومان ، متوسط تورم قیمت ملک و اجاره بها طبق آمار در شهر های همجوار ۳۰ در صد در پاوه در بعضی موارد بیش از ۱۰۰ در صد و….
۵)هر طرحی که از سوی مجموعه اتاق اصناف و صنعت و معدن جهت بهبود شرایط عرضه می شود و نیاز به همکاری یکی از نهادهای شهرستان دارد به نوعی بایکوت میگردد.

 راه حل دراز مدت و همچنین راه حل های اوژانسی(کوتاه مدت)
۱)ایجاد شرایطی که منجر به رقابت سالم بین اصناف گردد :
لازم است با همکاری شورا و شهردار محترم پاوه در ابتدای امر بازارچه جدید الاحداث پاوه و ساختمان تجاری موجود در میدان شهدای شهرستان پاوه به صاحبان آنها واگذار شود و با تصویب کارگروه شرایطی ایجاد شود که بازارهای جدید تخصصی گردند . بعنوان مثال پوشاک فروشان وپارچه فروشان در یک راسته “لوازم خانگی فروشان در راسته ای دیگر و …
۲)مشکلات موجود بر سر راه سرمایه گذاران به حداقل برسد . با دیدی فراخ اجازه داده شود در موادی که دولت و مسئولین محترم صلاح دیده اند اجناس وارد یا صادر گردد مشکلات واردات و صادرات به حداقل برسد و از اعمال سلیقه های شخصی پرهیز شود
۳)ایجاد مراکز مستقیم فروش توسط اتاق اصناف با همکاری شهردای از جمله بازار روز میوه “جمعه بازار و میدان عرضه میوه و خواروبار بصورت عمده
۴)اجازه واردات اجناسی که وجود آنها در سطح شهرستان جهت تنظیم بازار ضروری بنظر می رسد بر حسب اولویت ” از سوی فرمانداری و مسئولان
۵)برگزاری نمایشگاههای متعدد و مراکز فروش کالا بصورت فروش فوق العاده
۶)جذب وعرضه یکسری از کالا ها ی مورد نیاز مردم از سایر مناطق کشور از طریق تعاونی های ادارات مختلف

۷) جذب بازرسین افتخاری از میان اقشار مختلف مردم
در پایان اگر از سوی مسئولین محترم و مردم بزرگوار شهرمان مواردی دیگری نیز مد نظر باشد با دیده منت پذیرفته و در رفع نواقص در حد توان و امکانات اقدام خواهد گردید.

بهروز شفیعی
رئیس اتاق اصناف شهرستان پاوه

7 پاسخ برای “مشکلات بازار شهر پاوه و راههای برون رفت آن / بهروز شفیعی

  • ای کاش! در تاریخ آذر 3, 1393 گفت:

    سلام دوستان عزیز و خصوصا کاک بهروز یک قانون در بازار وجود دارد که حرف اول و آخر را میزند و اکثر مغازه داران پاوه آن را درک نکرده اند« ارزان بفروش، زیاد بفروش.» اگر در پاوه مراعات میشد الآن مشتری های شهرهای اطراف در پاوه بودند اگه میشه همینو فرهنگ سازی کنید در ضمن مردم حلال خوری رو فراموش کردن همه می خوان یک شبه ثروتمند شن اگرچه این حق مسلم همه است ولی از راهش نه با کلاه برداری و گرانفروشی. ای کاش کمی وجدان و اخلاق داشتیم!

  • محمد در تاریخ آذر 1, 1393 گفت:

    جوانرود که همسایه پاوه است و چیزی ندارد از مراکز تولیدی و مرز و … و شرایطی نثل شرایط پاوه دارد چرا اینهمه مشتری دارد و روزانه مسافران زیادی از مرکزاستان و سراسر کشور را پذیراست؟ مثل سطح فرهنگی ما هم بالاتره اما دریغ بازاری نداریم . گرانی بیداد میکند. من خودم پاوه ای ام و ساکن کرمانشاه اما از هر نظر بازار پاوه ادمو فراری میده. مغازه دارا هم بازاری واقعی نیست و تداوم تو کارشون نیست و برخوردشون هم خوب نیست با مشتری . اگه مشتری به مغازه ای بره و خرید نکنه پشت سرش هزارحرف میزنن یا بعضیا جلو روش چیزی میگن مثل کرمانشاه اگه خرید نکنی بدبرخورد میکنند یا میگن میخوای بخری یا میخوای اذیت کنی ….

  • شهروند در تاریخ آبان 28, 1393 گفت:

    ضمن تشکر از مهندس شفیعی ، باتوجه به فرمایش ایشان ودخیل عوامل مختلف در گرانی لطفاً عرض نمایند در این وادی نقش اتاق اصناف چیست؟ آیا ضرورت آن احساس می شود؟ اگر آنها مراعات کنند دیگر جایی برای دستگاه نظارتی نمی ماند؟ براساس همان فاکتورها که در دست کاسبان هست بازهم نظارت نمایند کافی است؟ گرایه دکان خیلی از شهرها از پاوه بسیار گرانتر می باشداما جنس آنها هم کمتر است، دوسال قبل یک پوشاک فرو.ش در مهاباد جنسی را خریدم ایشان گرایه ی ماهیانه را 700 هزار تومان اعلام نمود اما قیمت پوشاک آن نسبت به پاوه خیلی تفاوت داشت.
    بنظر می رسد که مشکل روانی است باید با اصناف درمیان گذاشته شود اگر ارزان بفروشند فروش آنان بیشتر ودر نهایت درآمد حاصله هم بیشتر می گردد، در غیر اینصورت اگر چندبرابر قیمت به فروش رسانند شاید احساس کند که گران فروخته اما مشتری از دست داده و درآمد آن کاهش یافته است.

    • با تجربه وتحصیلات مرتبط در تاریخ آبان 29, 1393 گفت:

      بازار پاوه را با مهاباد مقایسه فرمودید!!!! لطفا چندفا کتور را در این مقایسه دخیل فرمائید (جمعیت ، خریدار مسافر ، تعداد یا مقدار فروش، فا صله ی تا مرز ترکیه که عمده لباس وارداتی از آنجا تامین می شود(رسمی وغیر رسمی)…، فاصله کم با تبریز وارومیه و….)
      دوست عزیز باور کنید مغازه داری در پاوه حتی در شرایط مطلوب آن ، بدست آوردن درآمدی بخور ونمیر است ) !!!!! شاید چشم انداز
      آینده با شرایطی (آنهم خوشبینانه ) امیدوار کننده وجذاب باشد ؛ اما وضع حال چنان نیست !!!!! جریان وانت بارها وعارضه هایش …
      خاص پاوه نیست همه جا چنین است ( حتی: به علت بعد مسافت پاوه جذابیت کمتری برای آنها دارد ) با بیکاری ونداری و نیاز شدید چه می توان کرد؟؟؟؟؟

  • هاو وه لاتی در تاریخ آبان 28, 1393 گفت:

    با سلام.درسته که اجاره بهای مغازه ها یکی از دلایل گرانیه اما باید عرض کنم که در اقلامی چون میوه و سبزیجات که توسط دستفروشان توزیع می شود و اجاره بهایی ندارند چرا گرانی و گران فروشی مشاهده می شود. از نطر بنده تنها دلیلش همان عدم نطارت است. به عینه شاهد بودم که میوه را از باغدار کیلویی هزار وپانصد تومن خریده و با کیلویی چهار و پنج هزار فروخته اند. چطور انتطار داشته باشیم کشاورزی و یا هر کار تولیدی دیگری رونق پیدا کنه. وصع برای مرغداری ها هم همین منوال را دارد و هزاران کارتولیدی دیگر. متاسفانه در اینجا فقط توزیع کننده و دلال سود می برد ….

  • با تجربه وتحصیلات مرتبط در تاریخ آبان 28, 1393 گفت:

    جناب آقای شفیعی بسیار آفرین وآقای امید شما هم درست می فرمائید!!!
    اما در هر شرایطی باید توجه داشت تولید کننده ، توزیع کننده، فروشنده (جزئی وکلی) خریدارومصرف کننده همه حق مسلم دارند .
    صاحبان املاک نیز ، همینطور( به اضافه ی عدم اطمینان واحتیاط از بروز اختلافات حقوقی در آینده ) صرف نظر از عرضه ی کم وقیمت تمام شده بسیار زیادملک ، منتها : تلاش جهت بر قراری تعادل به اقتضای مکان ومحیط … وظیفه وهنر مسئولین ودست اندر کاران است موفق باشید.

  • امید در تاریخ آبان 27, 1393 گفت:

    دلایل گرانی در بازار پاوه این را بعنوان کسی میگویم چندین سال است که در کف بازار پاوه ا ست”
    1)گرانی اجاره مغازه بدلیل وجود تقاضایی که از طرف خیل عظیم بیکاران بی تجربه جهت اجاره دکاکین وجود دارد.
    2)باز گرانی اجاره مغازه بدلیل توپوگرافی و محدودیت مکانی در مرکز بازار.
    3)فروش کم دکان دار بینوا به دلیل فروش کم و (بی سفتاحی) به محض انکه مشتری گیرش افتاد مجبور است بقول معروف
    (حه قو اول و اخریش چه نه پسانو).