ج 07 اردیبهشت 1403 ساعت 10:35

شکست طرح روز بدون خودرو در پاوه

شکست طرح روز بدون خودرو در پاوه

به گزارش سلام پاوه : طرح روز بدون خودرو امروز در پاوه برای دومین باراجرایی شد . به گزارش خبرنگار سلام پاوه : نزدیک به شش ماه پیش در روز 25 فرودین ماه سال جاری طرح روز بدون خودرو با استقبال بی نظیر مردم برگزار شد طرحی که با توجه به حاد بودن مشکل ترافیک […]

به گزارش سلام پاوه : طرح روز بدون خودرو امروز در پاوه برای دومین باراجرایی شد .

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : نزدیک به شش ماه پیش در روز 25 فرودین ماه سال جاری طرح روز بدون خودرو با استقبال بی نظیر مردم برگزار شد طرحی که با توجه به حاد بودن مشکل ترافیک پاوه و لزوم توجه هرچه بیشتر به مقوله های فرهنگی بسیار بجا و لازم و ضروری بود و تاثیرات مثبتی را بجای گذاشت تا جایی کهروز بدون خودرو شهرهای همجوار نیز از آن الگو گرفتند.

حال نزدیک به شش ماه از آن روز گذشته است و دوباره شهر پاوه شاهد برگزاری چنین طرحی بود که متاسفانه برخلاف بار اول با توجه به مشاهدات و تصاویر ما با استقبال عمومی روبرو نشد. علی الرغم این که بسیار دوست داشتیم که این طرح را موفق نشان دهیم اما رسالت و اصول خبری ما اجازه نداد واقعیت را کتمان کنیم . این طرح بنا بر هر دلیلی این بار موفق نبود و استقبال عمومی را در پی نداشت .

حال باید پرسید چرا این طرح این بار مورد استقبال عمومی واقع نشد؟ آیا اجرایی کردن این طرح برای بار دوم تصمیم درستی بود؟ آیا شهروندان در عدم اجرای مناسب این طرح تا چه حد مقصر هستند؟ براستی برای رفع مشکل و معضل ترافیک شهر پاوه تا چه حد این طرحها می تواند کار ساز باشد؟ بدون شک فرهنگ بالای شهروندی در رفع مشکلات شهر و بخصوص مشکل حاد ترافیک غیر قابل انکار است اما باید به این نکته نیز توجه کرد که نباید برای این درد فقط مسکن های کوتاه مدت تجویز کرد . این معضل و مشکل حاد ترافیکی با مسکن های زود گذر قابل حل نیست و باید فکر چاره ای اساسی تر بود.

هرچند بانیان طرح از دلسوزان و خادمان مردم و  کسانی هستند که برای رفع مشکلات شهروندان این چنین طرحهایی را اجرایی می کنند اما این را هم باید گفت که همیشه نباید انتظار داشت این چنین طرح هایی موفق شوند.

براستی دلایل موفق نبودن این طرح چه بود ؟چرا شهروندان از این طرح همانند دفعه اول استقبال نکردند ؟ آیا زمانبندی نامناسب و یا عدم تبلیغات مناسب در ناموفق بودن این طرح را دخیل می دانید یا مسکن بودن چنین طرحهایی برای معضل حاد ترافیک پاوه ؟

شکست این طرح به نوعی شکست من شهروند نیز می باشد براستی من شهروند برای رفع معضل ترافیک چه اقدامی انجام داده ام ؟ آیا ما شهروندان برای رفع مشکل ترافیک تا به حال گامی برداشته ایم ؟ یا فقط همیشه چشم به راه حرکتی از سوی مسئولین بوده ایم ؟ وقتی به مسیرهای پر ترافیک شهر نگاه می کنیم بسیاری از مواقع خودرو های تک سرنشینی را می بنیم که بدون هیچ کارضروری  ترافیک موجود را تشدید می کننددر بسیاری مواقع ما شهروندان مسئله ترافیک را حاد تر نموده ایم و برای رفع این مشکل هیچ کمکی نکرده ایم .

پس باید گفت ما شهروندان نیز امروز در اجرای طرح روز بدون خودرو شکست خوردیم …. شکستی که امیدورایم دیگر با ان روبرو نشویم و…

روز بدون خودرو

12 پاسخ برای “شکست طرح روز بدون خودرو در پاوه

  • عاکفه در تاریخ آبان 11, 1393 گفت:

    خب مردم حق دارند چون روز بدون خودرو ساعت 8 صبح اولین ماشینی که دیده شد ماشین فرمانداری بود….

  • تيز بين در تاریخ مهر 30, 1393 گفت:

    دلايل شكست طرح
    1- تبليغات نداشت
    2- زمان مناسب نبود
    3- شهردار …..
    نتايج
    4- نشان از اختلاف عميق ميان شورا و شهردار دارد
    5-نشان داد كه هنوز مردم شهرستان پاوه به آن سطح نرسيده اند كه همديگر را تحمل كنند .

  • نکته در تاریخ مهر 28, 1393 گفت:

    بیشتر به روز بدونه تاکسی شبیه بود تا روز بدونه خودرو چرا؟من احساسم این بود تنها یک حرکت نمادین مطالعه نشده ی بدونه تبلیغات فقط برای زدن خبر در خبرگزاریهای محلی

  • '''''''همشهری در تاریخ مهر 28, 1393 گفت:

    ظاهرا تو این شهر قرار نیست هیچ چیز سروسامان بگیره این از روز پر از خودرو!!!!! چند وقت پیشم اگه یادتون باشه گفتن قلیان تو قهوه خانه ها ممنوع شده!!!!!! اما هفته ی گذشته که از جاده ی کمربندی رد شدم دیدم از همان ورودی قهوه خانه مشغول قلیان کشیدن بودن چه برسه به داخلش پارک شهید کاظمی هم در ملا عام قلیان می‌کشیدند مغازه ی قلیان فروشی هم که پر رونق تر از همیشه !!!!! لطفا به گوش مسوولین برسانید با تشکر

  • دانش آموز در تاریخ مهر 28, 1393 گفت:

    خوب معلوم بود کسی رعایت نمی کنه!!!!!!!!

    زمستانه ها!!!!!!!

    با اون هوای سرد چه کسی تحمل داشت منتظر تاکسی بمونه!!!

    من خودم به شخصه به جز چند دسته دانش آموز دختر

    وپسر که پیاده مسیر هاشون رو طی کردن دیگه کسی رو ندیدم که رعایت بکنه.

    تویه یه همچین طرح هایی باید برنامه ریزی های دقیقی صورت بگیره تا موفق شه.

  • ناشناس در تاریخ مهر 28, 1393 گفت:

    شکست طرح این است که هیچ راننده تاکسی با وجود وظیفه اش حاضر نیست از میدان شهداء بطرف سراب هولی مسافر جابجا نماید که اگر مسئولین راست گفته ودلسوز میباشند بایستی دراین خصوص فکر اساسی نمایند مدیریت محترم سایت باتوجه به اینکه شما نیز از اهالی این مسیر میباشید لطقا مطلب را منعکس فرمایید باتشکر

  • شهروند در تاریخ مهر 28, 1393 گفت:

    سلام . من خودم دیروز این طرح رو رعایت کردم و از خودرو شخصی استفاده نکردم ولی نه متاسفانه خود بانیان طرح رعایت کردن ونه تاکسی های سطح شهر حضور فعالی داشتن. دیروز حدود 25 دقیقه منتظر تاکسی شدم ولی نتونستم خودمو به مقصد برسونم تا اینکه آشنایی رسید و سوار شدم.یا اینکه اعضای شورای شهر که خود بانی طرح بودن با ماشین شخصی خود در سطح شهر دیده شدن .دیگه چه انتظاری باید از بقیه داشت ؟ با تشکر

  • صداي مردم صحنه در تاریخ مهر 28, 1393 گفت:

    جوابيه به پايگاه خبري امروله مرصاد نيوز و …
    همكار عزيز لطفا” منتشر كنيد
    دولت اسلامي را حمايت كنيد تا اقامه عدل كند. ( مقام معظم رهبري )

    با سلام و عرض اخلاص و ادب

    در ارتباط به نشر خبر مضروب شدن اينجاب شهريار نوروزي توسط فرماندار محترم شهرستان صحنه لازم ديدم بلافاصله بعرض برسانم در شرائط کنونی که کشور و استان ما نیاز به وحدت و یکپارچگی دارد و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از دولت تدبیر و امید از سوی مردم ‘ انتشار اینگونه اخبار و باز کردن زخمهای کهنه هیچ دردی را درمان نمیکند و بصلاح هیچ فرد و گروهی نمیدانیم و متاسفانه فقط باعث ، تفرقه و دلسردی و نا اميدي مردم را فراهم و از سويي سبب ساز سو’ استفاده معاندان و دشمنان نظام مقدس اسلامي گشته و بهانه اي براي تهیه خوراک خبری برای رسانه های مغرض بیگانه میگردد. لذا مستدعي است نسبت به برداشتن و حذف خبر مذكور دستورات مقتضي مبذول بفرمائيد .

    بقول حضرت امام (ره) “مهم حال اشخاص است” كه در حال حاضر دكتر شهريار عباس آبادي يكي از رفقا و دوستان بسيار عزيز اينجانب شهريار نوروزي ميباشد و مجدانه در حال پيگيري ورفع مشكلات حقير و خانواده حقير بوده و هيچگونه كدورتي بين من و ايشان و مسئولين محترم دولت تدبير اميد وجود ندارد . التماسا” اگر پيگير مسائل گروهي و جناحي هستيد من (مردم) را قرباني نفرموده و مقابل دولت اعتدال قرار ندهيد . كه اگر خود را ولايت مدار ميدانيم فرمان ولي امر و رهبر فرزانه انقلاب كه يك تكليف شرعي است حمايت از دولت تدبير و اميد است نه جدال و تخريب مسئولين آن و ما مكلف به انجام تكليف هستيم . اگر موضوعي قابل انتشار و پيگيري وجود داشت خودم وبلاگ دارم و منتشر ميكردم و هم راه پيگيري قضايي و اداري را خوب ميشناسم و بغير از خداوند قادر از هيچ مخلوقي ترسي ندارم و اين را در عمل نشان داده ام .
    http://shahryar139.blogfa.com/
    با اخلاص و احترام شهریار نوروزی

  • همشهری در تاریخ مهر 28, 1393 گفت:

    عدم استقبال از این چنین طرح های یک روزه و موقتی گرچه برای دلسوزان محیط زیست و شهر ها می تواند نشانگر عدم درک اهمیت مطلب از جانب آحاد مردم باشد ولی آیا اگر صدرصد مردم به این طرح عمل می کردند نهایتا چه نتیجه ای از آن می خواستیم بگیریم. آگاهی مردم از مشکلات شهری , کاهش هدر رفتن منابع طبیعی , کمک به توسعه پایدار ,و حتی شکر نعمات الهی از اهداف همه ملت ها و سازمان های بین المللی است. بدون آموزش همه جانبه و بیان اهداف آن و جلب مشارکت مردم در ایده پردازی وانجام امور ودر کنار آن فراهم نمودن جایگزین های مناسب و کارساز هر طرحی شکست خواهد خورد.
    دلایل شکست این طرح شاید:
    مردم فکر کردند اگر بگویند “الف” شما تا حرف “ی” خواهید رفت و رفت و آمد خود رو در پاوه محدود خواهد شد.
    شاید مردم ضرورتی احساس نکردند وفکر کردند اصولا چه فاید ه ای برای شهر و مردم دارد؟
    شاید به اندازه کافی سرویس عمومی حمل و نقل فراهم نکرده اید؟
    شاید بارندگی بوده و مردم طرح را فدای راحتی خویش نموده اند؟
    شاید تبلیغات مناسبی صورت نگرفته؟
    شاید از طرح قبلی و موفقیت نسبی آن بهره برداری بعدی صورت نگرفته است؟
    شاید زمان خوبی انتخاب نکرده اید؟
    شاید بعلت حضور خودروها از سایر شهرها و روستاها بوده است که بعلت ضرورت کاری به پاوه آمده اند..
    شاید بعلت وجود متغییرهای جانبی دیگر بوده است.
    ………….
    پیشنهاد می شود شورای محترم شهر از مردم نظر سنجی کند تا دلیل آن مشخص گردد. این کار برای اجرای طرح های بعدی ضروری است.

  • شهروند چورژی در تاریخ مهر 28, 1393 گفت:

    با سلام

    مسئولان این شهرستان اول بیان فکری به حال حمل و نقل عمومی بکنن بعد بیان طرح رو اجرا کنن ، مسافر از روستای چسپیده به شهر فاقد عمل و نقل عمومی . بدون استگاه که بتواند مدتی صبر کن که تاکسی عبور کند در این سرما و در گرمای تابستان چطور تحمل کند ،مطمئنن با خودروی شخصی وارد شهر می شود . میگن دکان دارهای پاوه ماشین نیارن ، جناب شهردار جناب فرماندار بعد غروب بیان تو شهر ببین این دکاندارها با کدام وسیله حمل و نقل عمومی به خانه بگردند ، یا باید 4 ، 5 هزار پول آژانس بدن یا با خودروی شخصی

  • حاجی در تاریخ مهر 28, 1393 گفت:

    خانه از پایبست ویران است خواجه در فکر نقش ایوان است
    این نوع طرحها نه به خاطر جا انداختن فرهنگ شهر نشینی وفرهنگ ترافیک بلکه پاک کردن صورت مسئله ای است که توان حلش را ندارند. شورای محترم شهر به جای این طرحهای الکی به فکر چاره یک جاده کمربندی باشند . من در سراسر ایران جایی را مثل پاوه ندیده ام و فکر می کنم صبر و حوصله ای که مردم در این شهر دارند از نعمات خدادادی است.

  • مهران در تاریخ مهر 28, 1393 گفت:

    تجارب جهانی نشاندهنده آن است که امروزه ترافیک کسل کننده و مشکل زا تنها در کشورهای جهان سوم به عنوان یک بحران محسوب میشود. مقایسه ساده ای میان کشورهای پیشرفته و غیر پیشرفته این نکات تا حدی بدیهی را نشان میدهد: 1- عدم وجود مشکلات ترافیکی نیازمند زیرساخت های لازم برای حمل و نقل عمومی قابل استطاعت می باشد. 2- مرتبط با مورد قبلی، استفاده از وسایلی مانند دوچرخه برای مسافت های کوتاه ( که در مورد پاوه میتوان گفت تمام سفرهای درون شهری با دوچرخه به راحتی امکان پذیر هستند) و البته داشتن مسیرهای ایمن برای دوچرخه سواری 3- آگاهی مردم از مشکلات مربوط به عدم تحرک (مادی و معنوی) و تلاش جهت داشتن تحرک و در صورت امکان پیاده رفتن به مقصد که در مورد پاوه بسیاری از مسیرها به راحتی با پیاده روی قابل دسترس هستند 4- هزینه بالای داشتن خودرو (مالیات سالیانه، هزینه بالای بنزین، هزینه پارکینگ، هزینه استفاده از خیابان، … ) که مردم رو مجبور میکنه که استفاده از اتومبیل رو محدود کنند. در حالی که در کشوری مثل ایران این هزینه ها در مقایسه با جوامع پیشرفته قابل چشم پوشی هستند. البته این 4 مورد تنها موارد عمده هستند و موارد دیگری هم وجود دارند که تا زمانی که این ها رعایت نشوند تحرک هایی مثل روز بدون خودرو بیشتر حالت نمایشی و ژست گونه خواهند داشت