ش 15 اردیبهشت 1403 ساعت 23:18

دهستان شرام ؛ شاید بتوان قصه ی دیگری نوشت! / نظام سلیمانی

دهستان شرام ؛ شاید بتوان قصه ی دیگری نوشت! / نظام سلیمانی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : نظام سلیمانی: در تمام این متن ، عبارت ( دهستان – منطقه )شرام برای اشاره به چهار روستای هانی گرمله ، زاور ، کیمنه و بیرواس ، در منتهی الیه شمال غربی استان کرمانشاه ، شهرستان پاوه و بخش نوسود استفاده شده است. منطقه شرام شامل چهار روستای هانی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : نظام سلیمانی: در تمام این متن ، عبارت ( دهستان – منطقه )شرام برای اشاره به چهار روستای هانی گرمله ، زاور ، کیمنه و بیرواس ، در منتهی الیه شمال غربی استان کرمانشاه ، شهرستان پاوه و بخش نوسود استفاده شده است.

منطقه شرام شامل چهار روستای هانی گرمله ،کیمنه، زاوَر و بیرواس در سال ۱۳۵۵ با جمعیتی حدود ۴۱۰۰ نفر،بیش از چهار درصد جمعیت یکصد هزار نفری شهرستان پاوه و اورامانات آن روزگار (شامل چهار شهرستان فعلی) را شامل بوده است ؛ پس از چهار دهه امروز  اما جمعیت منطقه شرام با کاهش تقریبا دو سومی خود تنها ۶/۰ درصد ( شش دهم درصد!!) از کل جمعیت اورامانات را شامل می شود و این درحالی است که متوسط رشد جمعیت کشور در این بازه ۱۷۰ درصد و اورامانات ۱۲۰ درصد بوده است.

جنگ هشت ساله دلیل عمده کاهش جمعیت و مهاجرت مردمان این دیار بوده است ؛درصد قابل توجهی از این جمعیت امروز در شهرستان مریوان استان کردستان و بخشی از آن در شهرستان پاوه و دیگر شهرستان های استان های کرمانشاه و کردستان سکنی گزیده اند….

تاسف بار است اگر روستاهای منطقه شرام در سال های میانی دهه پنجاه از بزرگترین و آبادترین روستاهای استان کرمانشاه محسوب می شوند ، از نخستین و معدود روستاهای استان هستند که از نعمت برق برخوردار می شوند ، جاده ، حمام ، مدرسه و بهداری … دارند،و امروز این روستاها(با وجود همه کارهای شاخص انقلاب در آبادانی دیگر روستاهای کشور) از محروم ترین نقاط استان کرمانشاه محسوب می شوند!!

باعث افتخار نخواهد بود وقتی شرایط ویژه جغرافیایی ( کوهستانی بودن ) و مرزی منطقه شرام (مرز مشترک گسترده با همسایه غربی کشور)،آن دیارِ آباد دیروز را امروز به سان زندانی محصور در میان دژهایی نظامی بدل کرده باشد، ورود و خروج ازآن حتی برای ساکنان اصلی به سختی و تنها از طریق یک دروازه ( ملندو) و در مدت زمانی محدود (تنها در طول ساعات روز) آنهم با بازرسی و تحمل در صف ! مقدور می باشد! …علی رغم وضعیت موجود ، اما ویژگیهای جغرافیایی و مرزی شرام به نظر می رسد  می تواند توسعه آفرین باشند، می تواند اشتغال آفرین باشد،می تواند منشا آبادانی ،جنب و جوش و تحول همراه با ارتقای امنیت باشد اگر بتوان جغرافیا و واقعیت های مرزی را در جهت توسعه منطقه بازتعریف نمود !

ساکنان شرام همیشه ی تاریخ خود بهترین مدافعان امنیت مرزهای کشور بوده اند ، برای حفظ این آب و خاک خون ها داده اند؛و همواره میزبان و همراهی”خوب”با نیروهای نظامی و انتظامی مدافع مرز در این خطه بوده اند.

امیدواریم همانگونه که در پروژه های گازرسانی و انتقال آب بل در یک سال اخیر شاهد بوده ایم ، با توسعه بیشتر زیرساخت ها و توجه بیشتر ، روستاهای منطقه شرام بتوانند دیگر بار نمایی زیبا و دلفریب  از توسعه و پیشرفت و آبادانی ایران در انظار و نگاه ها در آنسوی مرز باشند. ان شاالله

یک پاسخ برای “دهستان شرام ؛ شاید بتوان قصه ی دیگری نوشت! / نظام سلیمانی

  • صادقیانی در تاریخ اردیبهشت 31, 1401 گفت:

    سلام خدمت آقای سلیمانی عزیز، به راستی سخن دل مردم محروم دهستان شرام راگفتی. احسنت، وهزار آفرین بر شما، متاسفانه مسولین بی توجه به مردم مرز دار هستند. ورودی دهستان شبیه به یک زندان می باشد…