ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 18:16

علاج واقعه قبل از وقوع؟/لزوم بهره گیری از پتانسیل مردمی در مدیریت بحران آب برای باغات پاوه /برهان اقبالی

علاج واقعه قبل از وقوع؟/لزوم بهره گیری از پتانسیل مردمی در مدیریت بحران آب برای باغات پاوه /برهان اقبالی

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: یکی از دغدغه های بزرگ این روزها در ایران و استان و شهرستان ما احتمال وقوع یک فاجعه زیست محیطی در قالب،مسأله بی آبی یا کم ابی است. در بعضی از مناطق  رفع این معضل بسیارپیچیده و هزینه بر می‌باشد،کم آبی اما در شهر ما با توجه به منابع آبی […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه: یکی از دغدغه های بزرگ این روزها در ایران و استان و شهرستان ما احتمال وقوع یک فاجعه زیست محیطی در قالب،مسأله بی آبی یا کم ابی است.

در بعضی از مناطق  رفع این معضل بسیارپیچیده و هزینه بر می‌باشد،کم آبی اما در شهر ما با توجه به منابع آبی طبیعی و زحماتی که در جهت انتقال و ورود آب هانه کوان به شبکه آبی شهرمان کشیده شده است. پیچیدگی این معضل را حداقل در بعد باغداری و کشاورزی بسیارکم کرده، متاسفانه بحران اصلی بیشتر در مدیریت آب های موجود در خدمت باغداری می‌باشد که به روشی سنتی توسط میرابی، کنترل نشده ای اجرا می‌شود.

ما در گذاشته نزدیک بعلت بی مدیریتی حدود نیمی از باغات شهرستان را که نقش زیادی در زندگی اقتصادی و معیشت مردم و زیبایی شهر را در گذشته و حال داشته اند. از دست دادیم.بعضی از این درختان صدها سال عمر داشته و حاصل زحمات چندین نسل از نیاکان ما هستند. بی توجهی به این ولی‌نعمت ها که سالها توانسته اند زندگی و معیشت مردم را در ادوار گذشته تامین و دوام بخشند دور از انسانیت و قدر شناسی است .

این باغها سرمایه نسل های آینده هستند لطفاً کمی انصاف ،برای سپردن حداقل بخش باقی مانده به فرزندان این مرز وبوم داشته باشیم.هشدار جدی در این است که دیگر مجالی برای دست،دست کردن و طی مراحل بروکراسی وجود ندارد. تاخیر یک دوره آبیاری کمتر از یک ماه می‌تواند فاجعه خشک شدن ،جبران ناپذیر این سرمایه ها را بهمراه داشته باشدو لعن و نفرین آیندگان را، که نتوانستیم حداقل بخشی از این سرمایه ها را به آنها بسپاریم.

این مهم تنها می‌تواند با یک مدیریت دلسوزانه که خوشبختانه پتانسیل مردمی آن هم موجود است. تبدیل به فاجعه نشود.در این شهر افرادی وجود دارند که برکت زمین هستند. و چه بسا ماندگاری بخشی از زیبایی ها و امکانات طبیعی زندگی در این کره خاکی حاصل تلاش آنها در جای جای جهان است .کسانی که ابراهیم وار به قصد گلستان کردن زمین به دل هر آتشی میزنند.

اینان با کمترین امکانات جای خالی کسانی که وظیفه آنها حفظ این سرمایه های طبیعی (جنگل ها ،مراتع وباغها…)را پر کرده اند. امروز در کنار این نگهبانان افتخاری زمین (انجمن ژیوای…) نماینده ای فهیم و توانمند هم وجود دارد که فعالیت های او در زمینه معضل آب نشان از دغدغه و درک او در زمینه این فاجعه در حال وقوع است.

با هماهنگی بین نیروهای موجود میتوان راه را بر این فاجعه زیست محیطی بست ،کافی است که بخشی از این نیروهای دلسوز مردمی مدیریت تقسیم آب موجود را در جهت نجات باغداری و کشاورزی برعهده گیرند و نماینده محترم، هم با فراهم کردن امکانات لازم زمینه را برای فعالیت بیشتر آنها فراهم کند.