ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 18:20

۳۰ پیشنهاد فرهنگی و ادبی گروه هم اندیشی پاوه/ از ساخت سالن همایش تا تدوین کتاب شخصیتهای هورامان

۳۰ پیشنهاد فرهنگی و ادبی گروه هم اندیشی پاوه/ از ساخت سالن همایش تا تدوین کتاب شخصیتهای هورامان

به گزارش سلام پاوه: کارگروه تخصصی زبان و فرهنگ گروه هم اندیشی پاوه ۳۰ پیشنهاد فرهنگی و ادبی مطرح و خواستار پیگیری این پیشنهادات شدند. به گزارش خبرنگار سلام پاوه : گروه هم اندیشی پاوه با حضور جمعی از فرهیختگان، اساتید دانشگاه و فعالان حوزه های مختلف شکل گرفته است در این گروه نشست ها، گفتگوها […]

به گزارش سلام پاوه: کارگروه تخصصی زبان و فرهنگ گروه هم اندیشی پاوه ۳۰ پیشنهاد فرهنگی و ادبی مطرح و خواستار پیگیری این پیشنهادات شدند.

به گزارش خبرنگار سلام پاوه : گروه هم اندیشی پاوه با حضور جمعی از فرهیختگان، اساتید دانشگاه و فعالان حوزه های مختلف شکل گرفته است در این گروه نشست ها، گفتگوها ، میزگردهای متعددی با موضوعات مختلف انجام می شود که در این بین با حضور صاحبنظران پیشنهادهایی در کارگروه زبان و فرهنگ مطرح و جمع بندی شده است که جهت بهره برداری مسئولان ارائه می شود.هم اندیشی پاوه

مدیریت و محوریت مباحث مطروحه و جمع بندی مطالب ارائه شده توسط مهندس نظام سلیمانی از جوانان دغدغه مند و توسعه گرای منطقه اورامانات در اختیار رسانه های قرار می گیرد که لازم است از تلاشهای این جوان دغدغه مند قدردانی شود.

۱- پیشنهاد میشود سالن همایش ها و کنفرانس ها (تالار شهر ) پاوه با شرایط استاندارد و متناسب با قابلیت های فرهنگی شهر پاوه به عنوان مرکز فرهنگی هورامان با گنجایش حداقل ۳۵۰ نفر احداث شود .

۲- با توجه به غنای فرهنگی زبان و ادبیات کوردی / هورامی از لحاظ مفاهیم ، مضامین ، آثار و چهره های برجسته و همچنین موضوع ثبت جهانی اورامانات و ضرورت تلاش برای صیانت از میراث ملی و جهانی زبان و فرهنگ هورامان پیشنهاد می شود رشته تحصیلی زبان و ادبیات کوردی / هورامی زیرمجموعه یکی از واحدهای دانشگاهی در شهر پاوه به عنوان مرکز هورامان ایجاد شود .

۳- پیشنهاد می شود برنامه ریزی لازم جهت برگزاری همایش ها و کنفرانس های مختلف در زمینه فرهنگ هورامان در دستور کار قرار گیرد ، شهر پاوه می تواند به عنوان مرکز ( دایمی ) برخی ازاین همایش ها و کنفرانس ها و جشنواره های سالیانه فرهنگی مطرح شود .

۴- پیشنهاد میشود با توجه به سابقه تاریخی شهر پاوه ، با همراهی نخبگان فرهنگی و عموم مردم ، جایگاه شهر پاوه به تدریج به عنوان “مرکز فرهنگی هورامان ” تثبیت گردد .

۵- پیشنهاد می گردد دبیرخانه جایزه سالانه (یا دوسالانه ) ادبیات هورامی و انتخاب آثار برگزیده و کمک به چاپ و نشر آنها با حمایت بخش خصوصی و سرمایه داران منطقه در دستور کار مسئولان محلی و دلسوزان شهرستان پاوه قرار گیرد .

۶- پیشنهاد می شود ، میراث فرهنگی و فرهنگ ارشاد اسلامی ، با کسب رضایت ورثه ، موزه شخصی و منزل شاعر و هنرمند فقید مرحوم باقی شفیعی را همچنان با کاربری فرهنگی و با نام ایشان مورد حفاظت و استفاده فرهنگی قرار گیرد .

۷- فعال شدن شورای فرهنگ عمومی شهرستان و دعوت از شخصیت های فرهنگی سطح شهرستان پاوه برای حضور و ارائه پیشنهاد

۸- پاوه پتانسیل و قابلیت طرح بعنوان مرکز هورامان و مرکز فرهنگی هورامان را دارا می باشد ، لازم است همه ادارات و ارگانهای سطح شهر پاوه ، شورا و شهرداری پاوه متناسب با این رویکرد زمینه لازم برای ایفای نقش شهر پاوه متناسب با تاریخ و پیشینه فرهنگی شهر پاوه را مهیا نمایند .

۹- پیشنهاد می شود تا در شهر تاریخی و مرزی “نوسود” ، اقداماتی برای بازسازی نمادها و کارکردهای تاریخی این شهر صورت گیرد .

۱۰- پیشنهاد می گردد شوراهای اسلامی شهرهای شهرستان پاوه در نامگذاری کوچه ها ، خیابان ها ، میدان ها و بلوارها و بوستان ها و … متناسب با فرهنگ و زبان پاوه و هورامان توجه بیشتری نمایند . پیشنهاد می گردد در نام گذاری ها تبادل نام شهرها با دیگر شهرهای هورامان را در دستور کار قرار دهند . پیشنهاد می شود در صورت احداث میدانی جدید در شهر پاوه با نام هورامان نام گذاری شود .

۱۱- پیشنهاد میشود تا شهرداری پاوه ، فعالیت های خود در حوزه فرهنگی(مخصوصا آموزش فرهنگ شهروندی )را تسریع ببخشد.

۱۲- پیشنهاد میشود تا مدیریت شهری پاوه (بویژه شهرداری و شورای شهر) امکان ساخت پارک های استاندارد در داخل شهر با امکانات و جذابیت های متنوع فرهنگی و هنری را مهیا نمایند.

۱۳- پیشنهاد می شود قطعه ای به نام قطعه هنرمندان در قبرستان شهر پاوه برای یادآوری و شناخت نسل های امروز آینده از زحمت کشان عرصه فرهنگ و هنر اختصاص یابد .

۱۴- امروزه با گسترش فضای مجازی و امکان ایجاد رسانه های مختلف در آن پیشنهاد می شود رادیو اینترنتی و پادکست هایی به زبان هورامی ایجاد شود ( به نظر می رسد پادکست ها و رادیو های مجازی پر شنونده ترین رسانه در دهه پبش رو خواهند بود)

۱۵- پیشنهاد میشود تا شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای منطقه هورامان از جمله شهرستان پاوه در نامگذاری کوچه ها، خیابان ها، میادین ، بلوارها ، بوستان ها و… متناسب با “فرهنگ مردم هورامان” توجه بیشتری بنمایند.

۱۶- پیشنهاد میشود تا نشست های مشترک سالیانه بین اعضای “شورای فرهنگ عمومی” شهرستان های پاوه، روانسر، جوانرود ثلاث، سروآباد. کامیاران ، مریوان و سنندج برگزار شود.

۱۷- پیشنهاد میشود تا به منظور ترویج فرهنگ و اخلاق شهروندی و آشنایی همه شهروندان به حقوق و تکالیف شهروندی خود ، شوراهای شهر در همه شهرهای هورامان اقدام به تشکیل “ستاد آموزش‌ حقوق و تکالیف شهروندی ” بنمایند.

۱۸- پیشنهاد میشود تا براساس مفاد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور “حفظ زبان مادری ساکنان منطقه هورامان”، پس از فراهم نمودن مقدمات لازم ، از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱ خورشیدی درس “خواندن و نوشتن به زبان مادری” در کلیه مدارس ابتدایی این منطقه،برقرار شود.

۱۹- تاسیس موزە مردم شناسی و فرهنگ در پاوە. توسعه پروژەای کە توسط مرحوم باقی شفیعی شروع شدە است و در منزل شخصی ایشان بخشی از میراث گذشتە و حال منطقە هورامان گردآوری شدە است. سعی شود کە کار ایشان کاملتر گردیدە و منطبق بر استانداردهای علمی موجود در موزەهای معتبر باشد

۲۰- ساختن پیکرە از شخصیت های بنام علمی و فرهنگی منطقه و نصب انها در اماکن مختلف شهرهای منطقە. لازم بە ذکر است کە لازم نیست بر طبق سنت نە چندان پسندیدە موجود در ایران بر افراد فوت شدە تاکید شود. لازم است از اشخاصی هم کە در حال حاضر در قید حیات هستند، تندیس هایی ساختە شود.

۲۱- تلاش در جهت معرفی و تثبیت یک روز در تقویم رسمی کشور بە نام روز ملی هورامان

۲۲- ایجاد شاخەای از انجمن سینمای ایران یا انجمن سینمای جوان ایران برای پرورش جوانان مستعد هورامان در زمینە فیلم سازی. ترغیب و دعوت از فیلمسازان کورد و غیر کورد برای ساختن فیلمهایی در مورد تاریخ، فرهنگ، میراث معنوی، شخصیت های نامدار و سایر جنبەهای زندگی مردم در محدودە هورامان.

۲۳- تلاش در جهت طراحی و اجرای یک نماد شهری برای شهر پاوە بە عنوان مرکز هورامان کە منحصر بە فرد بودە و بینندە با اولین نگاە اسم پاوە و هورامان برایش متجسم شود. همانند نقشی کە قبلا برج میدان آزادی و اکنون برج میلاد برای شهر تهران یا مجسمە آزادی برای شهر نیویورک و یا برج ایفل برای پاریس ایفا می کند.

۲۴- تبادل آرا و تشریک مساعی با سایر شهرستانهای حوزە هورامان برای اخذ امتیاز یک دانشگاە مستقل و معتبر دولتی کە جایگزین دانشگاەهای متعدد و عمدتا کم کارکرد منطقە شوند.

۲۵- معرفی یک یا چند روز مسخص در طول سال با هماهنگی و همفکری نخبگان و NGO های منطقە بە منظور اجرای یک فعالیت مدنی فراگیر. برای مثال می توان هر سال در روز ٨ تیرماە کە مصادف با سالگرد جانباختن سە نفر از فعالین زیست محیطی منطقە (زندە یادان مختار خندانی، یاسین کریمی و بلال امینی) می باشد، اقدام بە کمپینی همە جانبە و فراگیر برای پاکسازی شهرها و روستاهای منطقە نمود.

۲۶- تلاش در جهت معرفی و در صورت امکان “برند سازی” برای برخی از خوراکیها و غذاهای منطقە هورامان مانند کەلانە، شلکێنە، کولێرە مەژگە، نان کوردی و … و تلاش در جهت کمک گرفتن از این پتانسیل کلتوری برای ایجاد و توسعە اشتغال و افزایش ثروت خانوارهای منطقە. با وجود شهرهای بزرگی مانند سنندج، کرمانشاە و … در نزدیکی هورامان، بازار مصرف مناسبی برای این کالاها وجود دارد.

۲۷- تلاش در جهت تهیە نوعی شناسنامە فرهنگی برای تمام شهرها، روستاها و سکونت گاەهای منطقە و نصب آنها در حالتی تابلو مانند در ورودی شهرها و روستاها. این امر بە کسب اطلاعات لازم توسط بازدیدکنندگان و توریستها کمک می نماید.

۲۸- تهیە کتابی اطلس مانند از اسامی اصلی و اصیل منطقە با رسم الخط یکدست شامل اسامی کوهها، رودخانەها، چشمەها، نهرها و جویبارها، جنگل ها، هەوارها و …

۲۹- تدوین کتابی اطلس مانند برای اسامی درختان، درختچەها، گیاهان علفی، جانوران و … کە اسامی آنها بە هر دو شیوە زبانی هورامی و سۆرانی (جافی) ذکر شود. معادل فارسی، انگلیسی و نام علمی این موجودات کە بە زبان لاتین می باشد، در این اطلس ذکر شدە و مصارف خوراکی و طبی انها کە بە تایید مراجع ذیصلاح رسیدە باشد، منظور شود.

۳۰- تدوین نوعی کتاب البوم مانند از شخصیت های بنام منطقە اعم از کسانی کە اصالتا اهل هورامان بودەاند و باعث و بانی کار چشمگیری در منطقە شدەاند و یا افرادی کە اهل منطقە نبودە ولی بە واسطە کار و مسئولیتی کە در برهەای از زمان در هورامان داشتەاند، منشاء تحولی (هرچند کوچک) در سطح هورامان شدەاند.

گروه هم اندیشی پاوه
کارگروه تخصصی زبان و فرهنگ

یک پاسخ برای “۳۰ پیشنهاد فرهنگی و ادبی گروه هم اندیشی پاوه/ از ساخت سالن همایش تا تدوین کتاب شخصیتهای هورامان

  • سعیدیانی در تاریخ خرداد 4, 1400 گفت:

    با تشکر از کار گروه فرهنگ و هنر مخصوصا مهندس سلیمانی ، انجام چنین ایده های بزرگ به معرفی و زنده کردن زبان هوارامی کمک می کند ، بسیاری از نخبگان و اساتید و دانشجویان و جوانان حاضرند در این زمینه همکاری کنند.