ج 14 اردیبهشت 1403 ساعت 18:04

نقدی بر دو کانال تلگرامی شهرستان پاوه/ لزوم حمایت مسئولان و متخصصان از آنها

نقدی بر دو کانال تلگرامی شهرستان پاوه/ لزوم حمایت مسئولان و متخصصان از آنها

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : خالد امینی * بررسی یا نقد، (به انگلیسی: review) به بررسی و ارزیابی هرچیزی، همچون یک نشریه، خدمات یک شرکت، فیلم (یک نقد فیلم)، بازی ویدیویی (بررسی بازی ویدیویی)، موسیقی (بررسی یک آهنگ به لحاظ موسیقایی)، کتاب (نقد کتاب) اطلاق می‌شود. واژه نقد در مفهوم لغوی آن، تفکیک صحیح از […]

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه : خالد امینی * بررسی یا نقد، (به انگلیسی: review) به بررسی و ارزیابی هرچیزی، همچون یک نشریه، خدمات یک شرکت، فیلم (یک نقد فیلم)، بازی ویدیویی (بررسی بازی ویدیویی)، موسیقی (بررسی یک آهنگ به لحاظ موسیقایی)، کتاب (نقد کتاب) اطلاق می‌شود. واژه نقد در مفهوم لغوی آن، تفکیک صحیح از غیر صحیح و خالص از ناخالص است. به عبارت دیگر، نقد به معنای محک زدن شیء و قرار دادن آن در دو دسته سالم و ناسالم است.


اساسا فرایندِ نقد یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین دستاورد‌های زندگی بشر است که از آغاز فعالیت‌های علمی و ادبی در دوران کهن آغاز گردیده است(ویکی پدیا)ما همیشه واژه نقد را به صورت منفی می بینیم و هر هنگام خواسته ایم دیگری را نقد کنیم یا دیگران ما را نقد کنند موضع گیری نموده و در اغلب اوقات مانع از انجام نقد صحیح شده ایم ، اما خوب در تعریف نقد داریم که سوا و جدا کردن سره از ناسره را نقد می گویند یعنی به صورت خیلی ساده ما در نقد می خواهیم نقاط قوت و ضعف یک اثر را جدا کرده و با این نقد باعث بالندگی در آن اثر شویم.

وقتی می توان نقد اساسی به یک اثر یا موضوع داشت هنگامی است که ناقد شناخت کافی از اثر و موضوع مورد نقد داشته باشد. یکی از اصول مهم نقد، آگاهی، علم و شناخت نسبت به موضوع و اثر مدنظر می باشد بنابراین یکی از لغزش‌‏های معمول و رایج این است که بسیاری از موضوعات و مسائل بدون برهان و بدور از درک و فهم صحیح، مورد نقد و اعتراض قرار خواهد گرفت.

انتخاب این دو کانال تلگرامی این بود که من در چند سال اخیر با این دو کانال شهرستان پاوه آشنایی بیشتری داشته ام و گرنه من در اینجا به همه کسانی که در کانال های تلگرامی و سایر نشریات و شبکه های اجتماعی برای توسعه منطقه کوشش نموده و خواهند نمود کمال تشکر را دارم و می دانم که انجام کار فرهنگی و آگاهی بخشی چه قدر سختی و مشقت دارد. اما در این مطلب چند نکته ای را به عنوان نقد به این دو کانال تلگرامی با مخاطبان در میان می گذارم و امیدوارم مورد توجه متخصصین، مسئولین، و مدیران و کلیه مخاطبان شبکه های اجتماعی و به خصوص این دو کانال تلگرامی قرار گیرد.

امروزه شغل خبرنگاری جز مشاغل سخت و زیان آور به شمار می آید. بدون حضور رسانه‌ها و خبرنگارانشان، هیچ کدام از اقشار جامعه نمی‌توانند آن چنان که باید صدای خود را به گوش دیگران و از جمله مسئولان برسانند. و کسانی که از نزدیک به کار روزنامه نگاری و خبرنگاری آشنایی دارند خیلی خوب درک می کنند که این کار چقدر سخت و زیان آور هست .

هرچند شاید برخی از روزنامه نگاران و دانش آموخته گان علوم ارتباطات هستند. افرادی را در کانال های تلگرامی مشغول نویسندگی می باشند و به کار اطلاع رسانی می پردازند را به عنوان خبرنگار و یا روزنامه نگار قبول ندارند،و آنها تعریف خاص خود را از خبرنگار و روزنامه نگار دارند که نویسنده این مطلب هم در خیلی از موارد با آنها موافق هستم، اما ذکر یک نکته لازم است که مدیران این دو کانال تلگرامی به نوعی با حرفه ای گری خاص خود توانسته اند کانال های تلگرامی سلام پاوه و پاوه پرس را در بین مخاطبان به عنوان منبع موثق و قابل اعتماد کسب خبردر سطح شهرستان و حتی استان ثبیت نمایند.

نویسندگی و خبرنگاری در کانال های تلگرامی امروزه به شدت نیاز به حوصله، دقت و سرعت دارد که این دو کانال تلگرامی تا حدودی توانسته اند از عهده این کار به خوبی برآیند.

نوشتن و انتقاد کردن در کانال های تلگرامی دردسرهای خاص خود را دارا می باشد چرا که مطلب انتقادی شما هر آن ممکن است مسئولین دولتی ویا خصوصی را دلخور نموده و در تضاد با منافع آنان قرار گیرد که در اینجا هم مدیران دو کانال تلگرامی نشان داده اند با استفاده از تجربه و درایت خود در این راستا حرفه ای عمل نموده اند.

در عصر کنونی که عنصر سرعت به خصوص در شبکه های اجتماعی بر عنصر دقت غلبه کرده است و مخاطبان بیشتر دنبال خبرهای جدید و فوری هستند ،که این دو کانال تلگرامی تا حدودی توانسته اند نیازهای مخاطبان خود را برآورد سازند .و در برخی از موارد هم شاید به دلایل مختلف از جمله هزینه،بودجه،کمبود نیروی انسانی از انجام این مهم ناتوان بوده اند.

با تحلیل مطالب ارسالی از این دو کانال تلگرامی در دوسال اخیر در بعضی موارد شاهد دلخوری مدیران این کانال ها از شهروندان و مسئولین سطح شهرستان بوده ایم که من به جزئیات اشاره نمی کنم و مخاطبان خود به احتمال زیاد موارد را به یاد دارند که اینجا می طلبد که مدیران این دو کانال بیشتر از قبل سعه صدر داشته و انتقاد منتقدین را بیشتر پذیرا باشند،و در خیلی از موارد با حرفه ای گری های خاص خبرنگاری و شیوه های ارتباطی مانع از به وجود آمدن رنجش ها و دلخوری ها شوند.

اداره کردن کانال تلگرامی با حدود ۲۰ هزار نفر مخاطب و عضو کار واقعا سخت و جان فرسایی هست که مدیران این دو کانال تلگرامی تا امروز توانسته اند از عهده آن بر آیند.

در شغل خبرنگاری، راضی نگه داشتن مخاطبان کاری به شدت سخت و ناممکنی می باشد چون انسان ها با افکار مختلف در جامعه حضور دارند و هرکدام از دیدگاه های خود به تفسیر اخبار و مطالب منتشر شده می پردازند و اگر پیامهای منتشر شده را در راستای اعتقادات خود ببینند آنها را مثبت ارزیابی کرده و اگر پیامها را برخلاف اعتقادات خود ببینند آنها را منفی ارزیابی خواهند کرد ،پس در این موارد انتشار اخبار و مطالب نیاز به حرفه ای گری خاص آن خبرنگار و مدیران کانال ها دارد.

برای ارائه یک کار خوب و انجام یک کار حرفه ای نیاز به تجربه و تخصص داریم در این مورد لازم هست که مدیران این دو کانال بیشتر از هم فکری نیروهای متخصص در حوزه های مختلف استفاده نمایند، نباید منتظر بمانند که افراد و مخاطبان به طرف آنها بیایند باید سعی نموده و زمینه ای فراهم نمایند که نیروهای خبره و متخصص را به و مخاطبان را به سوی کانال خود بکشانند.

افراد و متخصصین منطقه هم باید در حد توان و امکان این کانال های تلگرامی و بقیه شبکه های اجتماعی مجازی را به هر نحوی که می توانند یاری نمایند، تا این شبکه ها بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

روزنامه نگاری رکن چهارم دموکراسی و مردم سالاری است که در این زمینه مسئولین محترم شهرستان باید با تمام توان از نشریه ها و شبکه های اجتماعی که در راستای توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی منطقه قدم بر می دارند به صورت ویژه حمایت کرده و در رساندن اخبار مهم به آنان دریغ ننمایند.

رسانه ها خبری و سایر شبکه های اجتماعی مجازی باید بتوانند با روابط عمومی اداره و سازمان ها تعامل برقرار نموده و مسئولین روابط عمومی اداره و سازمان های دولتی و خصوصی باید سعی نمایند تعامل های بیشتری با رسانه های سطح منطقه برقرار نمایند.

امیدوارم سال ۱۴۰۰سالی پر از موفقیت برای مردم منطقه و به خصوص صنف روزنامه نگاران و خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه باشد.

* دکتری علوم ارتباطات

یک پاسخ برای “نقدی بر دو کانال تلگرامی شهرستان پاوه/ لزوم حمایت مسئولان و متخصصان از آنها

  • اسماعیل در تاریخ فروردین 2, 1400 گفت:

    ازجناب دکتر امینی بابت این مطلب کمال تشکر را دارم،امیدوارم سال جدید برای جامعه رسانه ای سال پر برکتی باشد